۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۴:۳۸

خپلواک:

روابط خراسان جنوبی و فراه افغانستان توسعه یابد

 روابط خراسان جنوبی و فراه افغانستان توسعه یابد

بیرجند – خبرگزاری مهر: والی ولایت فراه افغانستان بر توسعه روابط بین دو استان خراسان جنوبی و ولایت فراه در زمینه های صنعتی، کشاورزی، دانشگاهی و فنی و مهندسی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اکرام خپلواک صبح دوشنبه ددر جلسه مذاکرات رسمی هیئت های تجاری و بازرگانی بین ولایت فراه افغانستان و خراسان جنوبی اظهارکرد: همکاری دولت جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور با افغانستان در دوران جهاد و مقاومت قابل افتخار است.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی به دلیل مرز مشترک با افغانستان در دروان جهاد و مقاومت برای پذیریش مردم افغانستان نقش ارزنده ای داشته است.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی در بازسازی افغانستان نیز نقش قابل ملاحظه ای ایفا کرده است، گفت: همكاري ها، مساعدت ها و تلاش هاي برادران ايراني در دوران جهاد در افغانسان هيچ گاه از ذهن مردم افغانستان محو نخواهد شد.

وی با بیان اینکه افغانستان  طی 12 سال گذشته در عرصه حکومت داری، دموکراسی و اقتصاد رشد و توسعه زیادی یافته است، ادامه داد: امروز بیش از دو میلیون شاگرد داریم که به مکاتب می آوریم.

وی با بیان اینکه  هنوز زمينه هاي فعاليت هاي اقتصادي، امنيتي و فرهنگي بيشماري در افغانستان وجود دارد که به آن توجه نشده است، تصریح کرد: نبود امكانات و تكنولوژي هاي مدرن كشاورزي در اين استان از جمله نيازها در بخش زراعت و كشاورزي است.

وی عنوان کرد: افغانستان 30 سال است كه درگير جنگ و خونريزي است و خرابي هايي كه بر اثر اين جنگها بر ملت مظلوم افغانستان تحميل شده است با 10 سال كار جبران شدني نيست.

 والی ولایت فراه افغانستان با اشاره به اینکه در سالهای گذشته امنیت فراه به دست نیروهای ناتو بود، گفت: امروز امنیت در دست نیروهای ارتش خودمان است و همکاری مردم در عرصه های اقتصادی نیز پیشرفت کرده است.

 خپلواک ادامه  داد: کمک های جمهوری اسلامی ایران به مردم افغانستان در سطح درجه اول است.

وی با بیان اینکه ولایت فراه فرصت ها و امکانات فراوان برای رشد دارد، تصریح کرد: ما از صفر شروع کرده ایم و پیشرفت ها تا کنون خوب بوده است اما هنوز برای رشد و پیشرفت باید تلاش شود.

وی با اشاره به کمکهای خراسان جنوبی در اجرای پروژه های عام المنفعه در افغانستان گفت:  باید تلاش شود مرکز فنی و حرفه ای که به همت خراسان جنوبی در افغانستان ایجاد شده در راستای اشتغال زایی جوانان راه اندازی و به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه فراه امکانات وسیع برای توسعه زراعت دارد، گفت: 550 هزار هکتار زمین آماده برای زراعت داریم  که تنها 20 درصد آن مورد استفاده قرار گرفته است.

وی گفت: در سال گذشته 100 هزار تن خربزه تولید کردیم که در کشور افغانستان بی سابقه بوده است.

وی خواستار استفاده از تجارب خراسان جنوبی در بخش کشاورزی و تکنولوژی های این بخش شد و عنوان کرد: 290 کیلومتر مرز مشترک با استان خراسان جنوبی داریم که این مرز باید زمینه ساز پیشرفت مردم مرز نشین باشد.

والی ولایت فراه افغانستان بیان داشت: تاسيس شهرك بندري ميل 78 به تصويب وزارت بازرگاني افغانستان رسيده و زيرساخت هاي لازم در اين زمينه نيز فراهم شده است كه همكاري ها و مساعدت هاي طرف ايراني نيز در اين رابطه بسيار مهم و راه گشا و مورد نياز است.

وی خواستار رفع موانع ترانزيت كالا از افغانستان به ايران شد و گفت: در صورت اجرایی شدن تفاهمات بین دو استان فراه و افغانستان  پیشرفت وسیعی رونما خواهد شد.

خپلواک به تامين برق به عنوان يكي ديگر از نيازهاي اساسي اين استان در مسير رشد و توسعه اشاره کرد و افزود: با توجه به پتانسيلي كه در خراسان جنوبي از حيث توليد برق وجود دارد اميدواريم تا صادرات برق از خراسان جنوبي به استان فراه افغاستان هرچه سريعتر عملياتي شود.

 

کد خبر 2053986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha