۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۶:۰۸

رهی مطرح کرد:

بارش باران در استان سمنان یک سوم متوسط بارندگی‌های کشور/هدفمندکردن مصرف آب در الویت طرح داناب

بارش باران در استان سمنان یک سوم متوسط بارندگی‌های کشور/هدفمندکردن مصرف آب در الویت طرح داناب

سمنان - خبرگزاری مهر: استاندار سمنان با بیان اینکه بارش باران در استان سمنان یک سوم متوسط بارندگی‌های کشور است، گفت: آب آشامیدنی در بسیاری از کشورها خصوصا ایران بازحمت بسیار به خانه‌ها رسانده می‌شود در صورتی که کمتر از ۵ درصد این آب به مصرف آشامیدن می‌رسد و باقی آن اصراف یا مصرف غیر شربی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس رهی پیش از ظهر دوشنبه در آئین افتتاح طرح ملی داناب (نجات آب دانش آموزی) در مدرسه راهنمایی دخترانه راه زینب سمنان با اشاره به اینکه مردم برای آشامیدن و پرداختن به امور بهداشتی خود به آب سالم نیاز دارند، گفت: دولت برای تامین آب باید هزینه و سرمایه زیادی صرف می کند.

وی روند افزایش جمعیت و نیاز روز افزون به آب برای تامین غذا را یادآور شد و اظهار داشت: این امر باعث شده که آب به عنوان یک عامل حیاتی و بوجود آورنده بحران تلقی شود.

بارش باران در استان سمنان یک پنجم برخی استانهای کشور

مقام عالی دولت در استان سمنان، ضمن تاکید بر اینکه آب در زندگی بشر اهمیت بنیادی دارد، از اینرو آب را مایه حیات گویند، خاطرنشان کرد: در روز گرم تابستان وقتی آب قطع می شود، ضرورت وجود آب در زندگی انسان خود را نمایان می کند و از این روست که انسان می تواند بدون غذا چند روزی را بگذراند، اما بدون آب از پا در می آید.

 رهی با اشاره به کویری بودن و کمبود منابع آبی در  استان سمنان گفت: این استان یک سوم متوسط بارندگی های کشور را دارد و در قیاس با برخی استان های پر بارش، بارندگی کمی دارد بطوری که بارش در این استان یک پنجم بارندگی در برخی استانهای کشور است.

وی افزود: دانش آموزان این نسل، امیدهای آینده مملکت و سرمایه عظیم کشور هستند از این رو اجرای طرح خوب و ارزشمند نجات آب (داناب) در مدارس کشور کار شایسته و قابل تقدیری است.

برای اجرای طرح (داناب) جایی بهتر از آموزش و پرورش وجود ندارد

استاندار سمنان، خطاب به دانش آموزان گفت: شما پرچمدار زندگی، امید و آینده مملکت هستید و هر طرحی که بخواهد نتیجه بگیرد باید از سوی شما پیگیری شود.

رهی تصریح کرد: آموزش و پرورش از ظرفیت عظیمی در اجرای طرح ها برخوردار است و اگر می خواهیم به نتیجه برسیم باید از این ظرفیت بهره بگیریم.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه برای پیشبرد اهداف نظام باید از دانش آموزان، فرهنگیان و مربیان شروع کرد گفت: برای اجرای این طرح جایی بهتر از آموزش و پرورش وجود ندارد و این طرح باید فراگیر شود و دانش آموزان باید خود را نجات بخش آب معرفی کنند.

مشاركت مردمي راهبرد اقدامات كليدي است

عالیترین مقام دولت در استان سمنان، با بیان اینکه مردم از اول انقلاب تا کنون با مشارکت بالای خود، اهداف نظام را پیگیری می کنند افزود: مشاركت مردمي راهبرد اقدامات كليدي ماست.

رهي با بيان اينكه بايد هر كس جايگاه خود را بشناسد گفت: انسانها جانشين خدا بر روي زمين هستند لذا بايد همه كارهايشان خدايي و بر اساس عدل و انصاف باشد و از هر چيزي كه در اختيارشان است بر اساس نيازشان استفاده كرده و براي نسل آتي نیز نگهداري كنند.

 وی افزود: اگر منابع طبيعي و نعمتهاي خدادادی در گذشته تخریب می شد مردم امروز براحتی نمي‌توانستند نفس بكشند ولی گذشتگان ما انصاف را رعايت كرده و بخوبی از این منابع نگهداري كردند و لذا امروز نوبت ماست که از این منابع و ثروت های الهی برای استفاده آیندگان محافظت کنیم.

استاندار سمنان همچنين با اشاره به شعار امسال خطاب به دانش آموزان گفت: شما در سال حماسه سياسي و اقتصادي باید تشويق كننده بزرگترهايتان باشيد تا با خلق حماسه، ضمن عقب نشاندن قدرت هاي جهانی، آینده ای روشن تر را برای کشور رقم بزنند.

هدفمند کردن مصارف آب های سطحی و زیرزمینی در الویت طرح داناب

مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به اینکه، استان سمنان در حاشیه کویر مرکزی واقع شده است گفت: باید ساز و کارهایی فراهم کنیم تا با انتظام و وحدت رویه و پیوستگی دستگاه های ذیربط، استفاده از آب و استحصال این منابع خدادادی را بهینه و مدیریت کنم.

محمد بنائیان سفید برنامه ریزی در خصوص حفظ اموال و هدفمند کردن مصارف آب های سطحی و زیرزمینی را از الویت های این طرح عنوان کرد و افزود: ما باید تلاش مضاعف داشته و در سه بخش خانواده، دستگاه های حاکمیتی و نهاد های اجتماعی در اجرای طرح نجات آب مشارکت داشته  تا با این کار ارزشمند و جاودان به ارزش واقعی آب در استان کویری سمنان دست یابیم.

وی، ضمن بیان اینکه آب از مهم ترین و اساسی ترین نعمت هایی است که از سوی پروردگار به انسان ها داده شده است، آب را منشأ اصلی زندگی و حیات خواند و اظهار داشت: باید به نحو مطلوب از این منابع استفاده کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان افزود: باید بر مبنای اعتقاد و آموزه های فرهنگی و دینی، فرهنگ صرفه جویی را بیش از پیش احیا کنیم.

بهره مندی 26 هزار دانش آموز از آموزش‌های طرح داناب در استان سمنان

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان نیز در این نشست گفت: در سال گذشته 26 هزار دانش آموز مقطع راهنمایی از آموزش های طرح داناب در این استان بهره مند شدند.

اتابک جعفری ضمن بیان اینکه سال گذشته 26 هزار دانش آموز مقطع راهنمایی از آموزش های طرح داناب در این استان بهره مند شدند، به تفاوت های اجرای این طرح در قیاس با سال گذشته اشاره و تصریح کرد: استفاده از ظرفیت های استانی و استمرار آموزش های این طرح در طول سال تحصیلی از شاخصه های اجرای دومین سال اجرای طرح داناب در این استان است.

استفاده بی رویه از منابع آب، پیامدهای جبران ناپذیری به همراه دارد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان با اشاره به این مطلب که این طرح با هدف افزایش آموزش های همگانی و ارتقاء آگاهی های عمومی در بخش آب های زیر زمینی و استفاده بهینه از منابع آب اجرا می شود افزود: طرح داناب با همکاری آموزش و پرورش اجرا می شود و جهاد دانشگاهی استان نیز مشاوره این طرح را بر عهده دارد.

جعفری، جامعه هدف طرح داناب را دانش آموزان مقطع راهنمایی عنوان کرد و اظهار داشت: دانش آموزان قشری تاثیرپذیر و در عین حال تاثیرگذار و آینده ساز هستند و می توانند این آموزش ها را به دیگر اقشار جامعه و به خصوص به خانواده ها انتقال دهند.

وی به اهمیت آب در مناطق کویری و از جمله در استان سمنان اشاره داشت و خاطرنشان کرد: مردمان کویر با تمام وجود مفهوم آب را درک می کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان به برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی در این استان اشاره کرد و یادآور شد: استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی، پیامدهای جبران ناپذیری را برای این استان به همراه دارد و اولین گام برای رویارویی با این معضل آموزش گروه هدف و بخصوص دانش آموزان که آینده سازان این سرزمین هستند، است.

جهاد دانشگاهي، طرح پژوهشي (داناب) را به عنوان يك رسالت براي مجموعه خود مي‌داند

سرپرست جهاد دانشگاهي استان سمنان نيز در این مراسم از تشكيل كميته‌هاي تخصصي اجرايي براي طرح پژوهشي نجات آب(داناب) خبر داد و گفت: بر اساس نوع كار، كميته ‌هاي تخصصي مختلفي در جهاد دانشگاهي استان تشكيل شده است و در بخش‌هاي مختلف، آموزشي و پژوهشي آماده همكاري هستند.

حسن رهايي با اشاره به اینکه يك تقسيم كار خوبي در كميته‌ها انجام شده است و همه اعضا به وظايف و نوع كار آگاهند، تصریح کرد: جهاد دانشگاهي، اين طرح پژوهشي را به عنوان يك رسالت براي مجموعه خود مي‌داند و براي انجام آن تمام تلاش خود را به كار مي‌گيرد.

سرپرست جهاد دانشگاهي استان سمنان در خاتمه ضمن تاکید بر اینکه اینکه فعاليتهاي پژوهشي این نهاد، فعاليت كتابخانه‌اي صرف نيست اضافه كرد: حدود 100 درصد فعاليت هاي پژوهشي جهاد دانشگاهي متناسب با نياز جامعه و كارفرما محور است و بر اساس تقاضا و خلأ هايي كه در جامعه است انجام می ‌شود.

کد خبر 2054105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha