۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۲۰:۳۳

قبرس و یونان محور مذاکرات وزرای اقتصادی منطقه یورو در بروکسل

قبرس و یونان محور مذاکرات وزرای اقتصادی منطقه یورو در بروکسل

ارائه نخستین بسته مالی به ارزش 3 میلیارد یورو به قبرس و بحران مالی یونان از جمله موضوعات محوری نشست وزرای اقتصادی منطقه یورو در بروکسل به شمار می روند.

به گزارش خبرگزاری مهر، راشاتودی در گزارشی نوشت: انتظار می رود که ارائه نخستین بسته مالی به ارزش 3 میلیارد یورو به قبرس از جمله موضوعات مهم و اصلی نشست وزرای اقتصادی منطقه یورو در بروکسل باشد.

در این نشست علاوه بر گفتگو درباره ارائه بسته مالی 3 میلیارد یورویی که بخشی از وام 10 میلیارد یورویی تروئیکا به قبرس است، درباره بحران مالی یونان بحث و گفتگو می شود.

بر این اساس نرخ بهره بسته مالی به قبرس که پس از تصویب برنامه ریاضت اقتصادی قبرس و وعده این کشور برای اصلاحات اقتصادی اعطا می شود، 2.5 درصد معرفی شده که به مدت 12 سال باید برگردانده شود.

طرح دریافت وام جدید با 29 رای مثبت در برابر 27 رای مخالف در پارلمان قبرس به تصویب رسید. تصمیم دولت برای دریافت این وام با حمایت احزاب ائتلافی که حدود 20 نماینده در مجلس دارند همراه بود. علاوه بر این بیست نفر، هشت نمانیده از حزب میانه رو DIKO و دو نفر از اعضای حزب "اروپا" به این طرح رای مثبت دادند.

این دومین وامی است که دولت جدید قبرس از تروئیکا (اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا) دریافت می کند. وزیران اقتصادی کشورهای عضو یورو در نشست 23 فروردین ماه خود که در دوبلین پایتخت ایرلند جنوبی برگزار شد، موافقت کردند برای خروج قبرس از بحران 10 میلیارد یورو به این کشور وام بدهند.

به موجب دریافت این وام قبرس نیز متعهد می شود که نرخ مالیات ها را افزایش و هزینه ها را کاهش داده و برای توانایی در بازپرداخت بدهی های خود دست به انجام اصلاحات بنیادین بزند.

یکی از مقامات ارشد منطقه یورو به قبرس میل گفت: اصلاح ساختار بانک ها و لغو تدریجی محدودیت ها در بخش سرمایه گذاری از جمله اولویت های برنامه کمک مالی به قبرس است.

نشست امروز دوشنبه وزرای اقتصادی اتحادیه اروپا درحالی برگزار می شود که نگرانی های بسیاری درباره وضعیت مالی اسلونی که در تلاش است تا از  دریافت بسته مالی خودداری کند وجود دارد.

 

کد خبر 2054364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha