۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۱۵

مهر گزارش می دهد/

صنعت چای با خودکفایی اقتصادی رابطه تنگاتنگ دارد/ تغییر ذائقه مصرف کنندگان به چای داخلی

صنعت چای با خودکفایی اقتصادی رابطه تنگاتنگ دارد/ تغییر ذائقه مصرف کنندگان به چای داخلی

رشت – خبرگزاری مهر: افزایش تولید و بهبود صنعت چای فقط برای دستیابی به رشد اقتصادی و افزایش رفاه منطقه مطرح نیست بلکه با استقلال و خودکفایی اقتصادی و عدالت اجتماعی و آرامان های ملی و اجتماعی نیز رابطه تنگاتنگ دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، صنعت چای کشور نسبت به دیگر بخش های صنایع تولیدی وابستگی کمتری به خارج دارد و می تواند در اشتغال مولد و فعال کردن بخش بازرگانی در سطح ملی نقش مهمی ایفا کند.

صنعت چای کشور در بین فعالیت های اقتصادی از نظر تولید و اشتغالزایی در سطح کشور به ویژه در مناطق چایکاری شمال کشور  دارای اهمیت ویژه ای است.

صنعت چای در ایجاد اشتغال مولد نقش مهمی دارد

رئیس سازمان چای کشور در این باره می گوید: این صنعت از نظر تولید مواد خام، میزان اشتغال، تنوع نظام بهره برداری، حجم سرمایه گذاری سیستم های اداری تولید و بازرگانی کشورهای چای خیز تولید کننده چای دنیا، نقش مهمی را در اقتصاد این مناطق ایفا کرده است.

علی محرر افزود: چای دومین محصول استراتژِیک گیلان است واین استان با داشتن ۹۰ درصد باغ های چای ایران، مهمترین استان تولید کننده چای در کشور محسوب می شود.

وی همچنین مهمترین چالش های پیشروی  صنعت چای ایران را در سه بخش تولید،  فرآوری و بازرگانی عنوان کرد و اظهارداشت: هم اکنون عمرمفید بوته های چای۵۰ سال است و پس ازآن برگ دهی و کیفیت برگ آنها کاهش می یابد.

رئیس سازمان چای کشوربا اشاره به نقش نوسازی و بهسازی باغ های چای در افزایش کمی و کیفی تولید این محصول گفت: با این اقدام توان تولید برگ سبزچای تا ۳۰ درصد افزایش می یابد و کیفیت این محصول هم چند برابر می شود.

عمرمفید بوته های چای استانهای شمالی 50 سال است

وی با بیان اینکه برای نوسازی نیمی از باغ های چای باید بوته های قدیمی ریشه کن و یا کف بُر شود افزود: در حال حاضر ۵۰  درصد بقیه باغ های چای گیلان و مازندران هم که عُمر آنها کمتر از ۵۰ سال است باید اصلاح و بهسازی شوند.

به هر ترتیب چای ایران از نوع هیبرید چینی آسامی است و در مناطق معتدل به عمل می آید و جزو چای های با کیفیت از نظر عطر و طعم دنیا است ولی از حیث رنگ دهی 60 تا 65 درصد مرغوبیت چای های مناطق گرمسیری را دارد به دلیل عدم استفاده از هرگونه سموم دفع آفات نباتی در مراحل تولید برگ سبز، چای ایران از خالص ترین و سالم ترین چای های دنیا به شمار می رود.

استان های گیلان و مازندران با داشتن آب و هوایی معتدل و زمین های حاصل خیز و خاکی غنی و توانایی تولید  محصولات کشاورزی با کیفیت بالا، از ویژگی های منحصر به فردی  در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی وابسته به این بخش برخوردار بوده و مناسب ترین شرایط را نیز برای کشت برگ سبز چای در کشور دارند.

در حال حاضر 60 هزار خانوارچایکار در این دو استان شمالی کشور از راه تولید چای امرار معاش می کنند و بر گ های برداشت شده از باغات خود را برای فروش و فرآوری به 160 واحد کارخانه چایسازی واقع در استان های گیلان ( 147 واحد) و مازندران ( 13 ) واحد  تحویل  می دهند.

60 هزار خانوار چایکار در استانهای شمالی کشور از راه تولید چای امرار معاش می کنند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  هم در این ارتباط گفت: فرسوده و قدیمی بودن۵۰ درصد کارخانه ها و ماشین آلات چایسازی، کمبود نیروهای فنی، نداشتن آزمایشگاه کنترل کیفی، عدم اتوماسیون خط تولید، بسته بندی نامناسب وهمخوانی نداشتن ظرفیت کارخانه های چایسازی با برگ سبز تحویلی از مهمترین مشکلات پیشروی فرآوری چای است.

ایرج ندیمی با اعلام اینکه صنعت چای نقش مهمی در رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و تولید ملی دارد، افزود: مسئولان باید به این صنعت توجهی ویژه داشته باشند.

وی همچنین تعویق در پرداخت مطالبات چایکاران، اشباع بازارهای داخلی از انواع چای خارجی، قاچاق و فراهم نبودن بستر فروش چای خشک از طریق سبد خانوار و بازارهای جهانی را از مشکلات بازرگانی این محصول استراتژیک ذکر کرد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در ادامه برضرورت توجه جدی مسئولان به صنعت چای در سال حماسه اقتصادی تاکید کرد.

با وجود این چای سیاه  به دو روش رسمی  ( ارتدوکس ) و غیر رسمی ( سی تی سی )  تهیه می شود. فرآینده چای سیاه از برگ سبز در روش متداول در کارخانه های چای ایران  شامل پلاس، مالش، تخمیر، خشک و درجه بندی است.

 بنابراین با در نظر گرفتن این موارد چه از نظر پیشی گرفتن مصرف نسبت به میزان تولید و چه از نظر افزایش قیمت در بازارهای جهانی باید برای تامین منابع مطمئن به منظور تهیه چای مورد نیاز کشور پیش بینی های لازم را انجام داد و چگونگی تامین چای مصرفی کشور را شناسایی و برای دستیابی به این مهم برنامه ریز کرد.

یک کارشناس مسائل اقتصادی در این زمینه گفت: کمبود مواد اولیه مطلوب یکی از مهمترین موانع مهم و تاثیرگذار بر توسعه کسب و کار  در صنعت چای است.

کیفیت از عوامل موثر  در عرصه رقابتی است

علی رنجبر افزود:  از آنجا که کیفیت یکی از عوامل موثر  در عرصه رقابتی است بنابراین در زمینه ارتقای کیفیت تولید و افزایش بهره وری کارخانه های چای انجام تحقیقات در زمینه راه های افزایش کیفیت برگ سبز و در نتیجه ارتقای کیفیت چای تولیدی کارخانه ها، الزام کارخانه ها به رعایت موارد استاندارد کیفیت، تدوین دستور عملی در زمینه اعطای تسهیلات به کارخانه های که چای تولیدی آنها مطابق با استاندارد تهیه شده باشد، امری ضروری است.

وی اظهارداشت:  محدودیت منابع مالی و وام های بانکی یکی از مهمترین موانع توسعه کسب و کار واحدهای تبدیلی چای است و همچنین عدم توانایی در بازپرداخت دیون و بدهی ها  نیز در زمره موانع اولویت دار این صنعت قرار دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بنابراین فراهم کردن شرایط اعطای تسهیلات مالی کم بهره در زمان مناسب،  مهلت دادن به کارخانه داران در باز پرداخت بدهی ها و دیون  در مواقعی از سال که با کمبود نقدینگی مواجه هستند، یک ضرورت حیاتی است.

مشکل بازاریابی و فروش چای تولید داخله مهمترین عامل ایجاد نابسامانی در صنعت چای است

وی همچنین با اعلام اینکه مهمترین عامل ایجاد نابسامانی در صنعت چای مشکل بازاریابی و فروش چای تولید داخله است که این خود معلول عوامل مختلفی است، یادآورشد: بررسی میزان و علل گرایش به چای خارجی از سوی مصرف کنندگان داخلی، بررسی میزان قاچاق چای خارجی به داخل کشور و همینطور از آنجا که چای محصولی ذائقه ای به شمار می رود و ذائقه مصرف کننده است که کیفیت و مطلوبیت آن را تعیین می کند بنابراین انجام تحقیقات در زمینه چگونگی ذائقه پسند کردن چای داخلی از قبیل اسانس ها، طعم های مجاز و مطابق با ذائقه ایرانی و غیره پیشنهاد می شود.

رنجبر تصریح کرد: با هدف تغییر ذائقه مصرف کنندگان به سمت مصرف چای داخلی فرهنگ سازی در استفاده از چای داخلی در طولانی مدت باید مورد توجه قرار گیرد.

به هر حال صنعت چای نقش مهمی در اقتصاد و رفاه اجتماعی دارد بنابراین باید با برنامه ریزی صحیح، سیاست گذاری اصولی و حمایت جدی از کشاورزان مشکلات این صنعت را برطرف و چایکاران را به کار و تلاش بیشتر امیدوار کرد.

کد خبر 2056209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha