۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۷:۴۴

یک روزنامه آلمانی گزارش داد:

دروغ سازمانهای امنیتی ترکیه درباره سوریه

دروغ سازمانهای امنیتی ترکیه درباره سوریه

یک روزنامه آلمانی در گزارشی با تاکید براینکه سازمانهای امنیتی ترکیه اطلاعات نادرستی را درباره شلیک به هواپیمای شناسایی کشورشان توسط پدافند هوایی سوریه در سال 2012 ارائه دادند، خاطر نشان کرد که به این ترتیب عملیات ارتش آلمان در خاک ترکیه نیز که بر اساس این اطلاعات غلط شکل گرفته زیر سوال می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه "فرانکفورتر روند شای" در گزارشی نوشت: سازمانهای امنیتی ترکیه در جنگ سوریه نقش مشکوکی را ایفا می کنند. بر اساس اطلاعات این روزنامه این سازمانها اطلاعات غلطی را درباره شلیک به یک جت ترکیه در ژوئن سال 2012 از طرف پدافند هوایی سوریه ارائه دادند. این اطلاعات نادرست، عملیات ارتش آلمان در خاک ترکیه را نیز زیر سوال قرار می دهد.

در ادامه این مطلب آمده است که در جنگ قدرت در سوریه نقش مشکوک سازمانهای امنیتی ترکیه همواره بیش از پیش مشخص می شود. بر اساس ارزیابی حزب چپ آلمان، عملیات ارتش آلمان در ترکیه به منظور حمایت از این کشور در برابر حملات سوریه بر اساس اطلاعات غلط سازمانهای امنیتی ترکیه شکل گرفته است و باید هر چه سریعتر خاتمه پیدا کند.

ترکیه ادعا کرده است که بعد  از مورد هدف قرار گرفتن هواپیمای شناسایی اش در آبهای بین المللی در ژوئن 2012  از طرف پدافند هوایی سوریه در معرض تهدید حملات از خاک سوریه قرار دارد، اما کارشناسان غیر وابسته درباره چنین ادعایی اظهار شک و تردید کرده اند.

گروه بین المللی بحران به این مسئله اشاره کرده است که هیچ اثری از شلیک در لاشه جت ترکی که آنکارا ادعا می کند مورد هدف پدافند هوایی سوریه قرار گرفته است دیده نشده است. این در حالی است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با تقویت دفاع هوایی به این واقعه مشکوک که در آن ترکیه درخواست کمک کرده بود واکنش نشان داده که بالاخره به عملیات ارتش آلمان در خاک ترکیه منجر شد.

دولت آلمان در پاسخی که به فراکسیون چپ ها درباره این مسئله داده اعتراف کرده که تنها بر اساس اطلاعاتی که آنکارا ارائه داده است یک سال پیش چنین واقعه ای را به عنوان یک شلیک بدون هشدار و یک عمل نامتناسب از طرف سوریه ارزیابی کرده است و هیچ اطلاعات دیگر یا بررسی غیر وابسته ای در این زمینه وجود نداشته است. به این ترتیب دولت آلمان به فراکسیون چپها اذعان کرده که ارزیابی های قبلی دولت آلمان در این باره غلط بوده است.

بر اساس اطلاعات موسسه علم و سیاست برلین ترکیه خود نیز اعتراف کرده است که این نمایشی که نشان داده نادرست بوده است.

"سویم داگدلن" از سیاستمداران سیاست خارجی حزب چپ آلمان در این باره اظهار داشته که پارلمان آلمان فرستادن سربازان آلمانی به خاک ترکیه را بر اساس اطلاعات غلط اعزام کرده و به این ترتیب این عملیات بر پایه اطلاعات دروغ شکل گرفته و باید خاتمه پیدا کند.

کد خبر 2057579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha