۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۲۱

طنز یعنی گریه‌کردن قاه‌ قاه و خندیدن آه آه!

طنز یعنی گریه‌کردن قاه‌ قاه و خندیدن آه آه!

احمد عربلو طبیعت طنز را مبتنی بر خنده دانست و افزود: این خنده‌، تو را متوجه بدی‌ها و کاستی‌های موجود می‌کند. به همین‌خاطر گفته‌اند «طنز یعنی گریه‌کردن قاه‌ قاه و خندیدن آه آه».

احمد عربلو، نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به این‌که طنز، واژه‌ای عربی و به معنی ریشخند کردن است، گفت: طنز در اصطلاح ادبی و هنری به اثری گفته می‌شود که اشتباهات یا جنبه‌های ناخوشایند رفتار بشری، فسادهای اخلاقی، اجتماعی و سیاسی را به زبانی غیرمستقیم به‌چالش می‌کشد و مخاطب خود را به فکر وامی‌دارد.

به گفته او طبیعت طنز بر خنده استوار است؛ خنده‌ای که تو را متوجه بدی‌ها و کاستی‌های موجود می‌کند. به همین‌خاطر گفته‌اند «طنز یعنی گریه‌ کردن قاه‌ قاه و خندیدن آه آه».

از دیدگاه عربلو، تاریخ ایران سرشار از نکته‌های زیبا و طنزآمیزی است که می‌توان به آن پرداخت و چه زبانی بهتر از زبان طنز که تاثیرگذارتر است و از بیان مستقیم دوری می‌کند، اما متاسفانه طنزپردازان ایرانی بیش از هرچیز به بیان مسایل سیاسی می‌پردازند و از توجه به فرهنگی و میراث فرهنگی باز می‌مانند؛ این نویسنده طنزپرداز همچنین از طنز ژورنالیستی هم خوشش نمی‌آید و معتقد است این نوع طنز، تاریخ مصرف دارد.

به گفته نویسنده کتاب «آقامحمدخان قاجار»، این که کودکان و نوجوانان ما با گذشته و فرهنگ و آثار تاریخی خود ناآشنا هستند و بزرگ‌ترها، علاقه چندانی به حفظ زبان و فرهنگ و بناهای تاریخی خود ندارند و موزه‌ها به اماکنی بی‌روح تبدیل شده‌اند و آثار و اشیای بسیاری در خارج از ایران نگهداری می‌شود، همه و همه موضوعاتی است که طنزپردازان می‌توانند به آن توجه کنند.

عربلو به ضرورت حمایت از طنز و طنزپردازان اشاره کرد و افزود: مردم، طنز را دوست دارند و طی این سال‌ها از این گونه ادبی حمایت‌هایی شده، اما هنوز هم نتوانسته‌ایم به کشف استعدادها بپردازیم. ولی افسوس که نه حمایتی وجود دارد و نه نویسندگان ما، کار خلاقه‌ای انجام می‌دهند که یک نقطه عطف به‌شمار آید و متفاوت باشد. این در حالی است که هنوز هم با همین شرایط نشر، مردم از کتاب خوب استقبال می‌کنند

کد خبر 2059113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha