۱ خرداد ۱۳۹۲، ۹:۰۷

حجت الاسلام علی نصیری:

مشکلات اقتصادی نباید انتخاب اصلح توسط مردم را تحت تأثیر قرار بدهد

مشکلات اقتصادی نباید انتخاب اصلح توسط مردم را تحت تأثیر قرار بدهد

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد با اشاره به اینکه نباید انتظار داشت تورم یک شبه رفع بشود، کارهای اقتصادی در کشور کارهای زیربنایی می خواهد فضا سازی داخلی و خارجی لازم دارد گفت: بنابراین دهها مسئله غیر از مسئله اقتصادی در انتخاب اصلح دخیل هستند که مردم باید به آنها توجه کنند.

حجت الاسلام "علی نصیری" رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در گفتگو با خبرنگار مهر درمورد اینکه اصلح در یک نظام اسلامی چگونه انتخاب می شود گفت: آنچه که از آموزه های دینی بدست می آید برای کسی که بخواهد کار مدیریتی در سطوح مختلف انجام دهد دو شرط اساسی مطرح شده یکی شرط امانتداری یعنی تقوا و دینداری و شرط دوم هم خبره بودن و تخصص و آگاهی لازم به اصطلاح عامیانه می گویند باید تعهد و تخصص هردو را داشت.

وی افزود: در سوره حضرت یوسف به این مسئله اشاره شده است قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَآئِنِ الأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ حفیظ به آن بعد تقوا نظر دارد علیم هم به بعد آگاهی و خبره بودن. یوسف هم نشان داد هم می تواند مردم را در بحران قحطی اداره بکند و هم امانت داری را رعایت کند یعنی ذره ای از بیت المال را برای خودش برنداشت. نظیر همین مسئله را در مورد طالوت در قرآن داریم.

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد تصریح کرد: بنابراین فارغ از آن چیزی که ممکن است شروط دیگری را هم در نظر بگیریم باید گفت بقیه شروط هم به این دو شرط برخورداری از تعهد و تخصص بر می گردد. اما نکته مهم این است که ممکن است خیلی ها بگویند ما از تخصص و تعهد برخوردار هستیم. اما آن چیزی که باز در همین متون دینی به آن دست پیدا می کنیم این است که باید در این برخورداری فرد از همگنان خودش بالاتر باشد بیشتر تعهد و تخصص داشته باشد.

نصیری اظهارکرد: یعنی در عالیترین سطح باشد و خداوند در آیه اشاره به طالوت می فرماید قَالَ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ آن زیادت در دانش و توانایی ایشان به این است که از همه شما برتر است. یا حضرت علی(ع) می فرماید که کسی شایسته تر است که بیشتر از احکام الهی آگاهی داشته باشد که همان علم است و بتواند مدیریت بهتری داشته باشد. بنابراین در برخورداری دو ویژگی تعهد و تخصص باید این نکته را در نظر بگیریم که باید برتر و عالی تر باشد.

وی افزود: حتی سفارش شده اگر دیدید در این برخورداری کسی از شما برتر است شما کنار بکشید و کار را بدست او بسپارید. البته اکنون هم عده ای از کاندیداها کنار کشیده اند ولی باید به این مسئله توجه بکنند که کسانی که جلوتر از آنها در امانت داری و خبره بودن هستند آنها وارد میدان شوند که به بهترین وجه مملکت را اداره بکنند. از خاطر نبریم که امیر کبیر کمتر از 4 سال اداره کشور را بر عهده داشت و در دوره خفقان ناصری و آن همه فشارهایی که از بیگانگان به کشور وارد می شد و آن همه نفوذ و سیطره ای که شاهزادگان و اشراف داشتند او هم در جبهه داخلی با مشکلات فراوانی روبرو بود با کم فکری و جهالت و نادانی دستگاه ناصری هم فشارهای خارجی که بشدت در دستگاه دولت نفوذ داشتند این چنین شخصیتی کشور را در عرض 4 سال به عالیترین مدارج رساند که جزو تابناک تاریخ ایران است.

این محقق و پژوهشگر حوزه علوم اسلامی یادآورشد: شرایط کنونی که بعد از 30 سال تجربیات فراوانی اندوخته شده خود تفکیک قوا، وجود نظام حکومت ولایت فقیه، همراهی مردم، عدم نفوذ و حضور دستگاه های سیاسی بیگانه و دهها مقوله دیگر از امتیازات عصر ماست. من هماره این را از خدا خواسته ام که خدایا طالوت ما را برسان و کسی که می تواند امیر کبیر دوره ما باشد. باید دعا کنیم که چنین شخصیتی بیاید و کشور را اداره بکند.

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در مورد اینکه نقش نخبگان و گروه ها در معرفی فرد اصلح به مردم چیست هم گفت: حتی المقدور چهره های برجسته و تأثیر گذار چهره هایی که مردم به آنها اعتماد خاصی دارند از اینکه خودشان را وقف و خرج اشخاص یا کاندیدای خاصی بکنند باید پرهیز کنند. علتش هم تجربه چند سال گذشته است این اتفاق افتاد برخی از چهره های نام آور کشور آمدند و با تمام قوا و جهات و جوانب از بعضی از چهره ها در جریان ریاست جمهوری حمایت کردند متأسفانه شاهد این بودیم که حمایتشان حمایت بجایی نبود چه بسا باعث دلخوری و ناراحتی بسیاری از مردم شد. علت هم این است که ممکن است در آغاز انسانهای خوبی باشند اما دوام و استمرار در خوبی کار هر کسی نیست. بهترین کار دادن معیار و ملاک هاست که این هم باید به درستی انجام بگیرد که مردم بتوانند از روی این ملاک و معیارها کاندیدای اصلح را بشناسند و انتخاب بکنند.

نصیری درمورد اینکه تکلیف مردم در انتخاب اصلح چیست هم عنوان کرد: مردم در تمام این ادوار انتخابات امتحان خوبی پس داده اند نقششان و حضورشان خیلی برجسته بوده است. همه مسئولین از همه جهات مختلف به شدت وامدار مردم هستند منتها نکته ای که باید در نظر گرفت این است که هرچقدر از مرکز دور می شویم و در مناطق محروم پا می گذاریم نباید آگاهی مردم کاهش پیدا بکند. آنجا مردم بیشتر به مسائل زندگی عادی و جاری و دخل و خرجشان توجه دارند و بیشترین ذهنیت آنها را مسائل اقتصادی شکل می دهد  در حالیکه مشکلات اقتصادی نباید انتخاب اصلح توسط مردم را تحت تأثیر قرار بدهد  مردم باید توجه کنند که لزوماً رئیس جمهور خوب و موفق کسی نیست که بیاید در عرض چند ماه ناگهان تورم چند دهه درصدی را به تک رقمی بدل کند. کارهای اقتصادی در کشور کارهای زیربنایی می خواهد فضا سازی داخلی و خارجی لازم دارد بنابراین دهها مسئله غیر از مسئله اقتصادی در انتخاب اصلح دخیل هستند که مردم باید به آنها توجه کنند.

 

 

 

 

کد خبر 2059250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha