۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۷:۰۳

گزارش خبری/

نفس بادگیرهای جهرم به شمارش افتاد/ بزرگترین بادگیرشهر تخریب شد

نفس بادگیرهای جهرم به شمارش افتاد/ بزرگترین بادگیرشهر تخریب شد

تا چند روز پیش تعداد بادگیرهای شهرستان جهرم چهار مورد بود اما اکنون آمار آنها به سه مورد رسیده است. خانه تاریخی پیمان که بزرگترین بادگیر این شهرستان را داشت تخریب شد تا نفسهای بادگیرهای جهرم به شمارش بیافتد.

به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، خانه تاريخي پيمان كه مربوط به حوالي دوره قاجاريه است يكي از مهمترين خانه هاي تاريخي شهرستان جهرم به شمار مي رود و بزرگترين بادگير اين شهرستان نیز در آن قرار دارد.

اين خانه تاريخي كه داراي معماري بسيار زيبايي است شامل قسمت اندروني، بيروني بود اما طي چند روز گذشته با وجود اينكه داراي معماري بسيار زيبايي است كاملا از بين رفت.

اين خانه تاريخي در بافت تاريخي شهرستان جهرم قرار دارد.

خانه تاریخی پیمان و بزرگترین بادگیر شهرستان جهرم

طی چند روز گدشته خبر رسیده که این خانه تاریخی با هدف انبوه سازی در منطقه تخریب شده و بزرگترین بادگیر شهرستان نیز در پی این امر نابود شد.

دوستداران میراث فرهنگی اعتقاد دارند که طي چند سال گذشته تعدادي از خانه هاي تاريخي اين شهرستان از جمله خانه تاريخي لاري تخریب شده است.

براساس ادعاهاي دوستداران ميراث فرهنگي اين شهرستان، مسئولان شهري جهرم براي سوءاستفاده از بافت تاريخي جهرم، این محدوده ها را به عنوان بافت فرسوده ياد مي كنند.

 

کارشناسان تعداد بادگیرهای شهرستان جهرم را چهار مورد اعلام کرده بودند که اخیرا با تخریب بزرگترين اين بادگيرها مربوط به خانه پيمان فقط سه بادگیر باقی مانده تا نفس بادگیرهای این شهرستان به شماره بیافتد.

 

میراث فرهنگی: 80 درصد بنا از بین رفته بود

در اين رابطه مسئول ميراث فرهنگي شهرستان جهرم به خبرنگار مهر گفت: خانه تاريخي پيمان در تملك آموزش و پرورش شهرستان جهرم است و در تملك ميراث فرهنگي نبود.

نصير عادل پور افزود: اگر اين خانه در تملك ميراث فرهنگي بود به طور حتم مانند ديگر خانه هاي تاريخي براي مرمت و حفاظت از آن اعتباراتي اختصاص مي يافت اما اينگونه نبود و آموزش و پرورش نسبت به واگذاري آن به اشخاصي از طريق مناقصه اقدام كرد.

وي ادامه داد: اين خانه تاريخي ساليان سال بدون هيچگونه حفاظتي رها و به مركزي براي اراذل و اوباش تبديل شده بود و هيچكس براي نگهداري از آن اقدام نمي كرد.

مسئول ميراث فرهنگي شهرستان جهرم با بيان اينكه 80درصد بنا به طور كامل تخريب شده بود، اظهار داشت: طي چند سال گذشته به دليل عدم سركشي و بارندگي و عدم حفاظت، اين بنا به طور كامل رها شده بود به گونه اي كه بر اساس بررسيها مشخص شد كه 80درصد از آن به طور كامل از بين رفته است.

وي با بيان اينكه اين خانه تاريخي براي انبوه سازي به شخص حقيقي واگذار شده، گفت: به طور حتم اگر اين خانه تاريخي نيز در اختيار ميراث قرار داشت مانند ديگر خانه هاي تاريخي كه براي آنها مبالغي از قبيل 105 ميليون تومان اختصاص مي يافت براي نگهداري از خانه تاريخي پيمان نيز اقدام مي شد.

عادل پور در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار مهر در خصوص تخريب بادگير اين خانه تاريخي نيز بيان كرد: بزرگترين بادگير شهرستان جهرم مربوط به اين خانه تاريخي است كه تخريب شد البته يك سرستون تاريخي كه در زيرزمين خانه پيمان قرار داشت توسط ميراث فرهنگي به خانه طوفان منتقل شد.

مسئول ميراث فرهنگي شهرستان جهرم با اشاره به اينكه خانه پيمان قابل نگهداري نبود، افزود: اين خانه تاريخي با توجه به اينكه 80درصد آن از بين رفته بود ارزش نگهداري نداشت.

قرار است در منطقه انبوه سازی شود و هزینه آن را نیز تاریخ باید بپردازد، بادگیر تاریخی شهرستان از بین رفت تا جای آن را خانه های جدید پر کنند. نفس بادگیرهای شهر به شمارش افتاده است.

کد خبر 2059407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha