۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۴۷

از 10 خرداد امسال آغاز می‌شود؛

انجام تشریفات گمرکی قطارهای مسافری در مرز رازی خوی/ تسهیل تجارت با ترکیه

انجام تشریفات گمرکی قطارهای مسافری در مرز رازی خوی/ تسهیل تجارت با ترکیه

ارومیه - خبرگزاری مهر: معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار خوی از آغاز ترانزیت ریلی و انجام تشریفات کمرگی قطارهای مسافری ایران – ترکیه در ایستگاه رازی خوی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، کریم شرفخانی شامگاه دوشنبه در جلسه کمیسین مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوی با اعلام اینکه از دهم خرداد ماه امسال همه تشریفات کمرگی قطارهای مسافری ایران – ترکیه در ایستگاه رازی خوی انجام می شود، گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب به مسافران ایرانی و خارجی و کاهش زمان ترخیص مسافر و کالای همراه از دهم خرداد همه تشریفات گمرکی قطارهای مسافری ایران- ترکیه در این ایستگاه انجام می شود.

وی مجوز راه اندازی نخستین رویه ترانزیت ریلی برای کاهش زمان ترخیص کالاهای ریلی و افزایش ترانزیت را از مهمترین مزایای راه اندازی این رویه ترانزیتی در مرز رازی خوی عنوان کرد و اظهار داشت: امیدوایم طی نیمه اول امسال رویه ترانزیت ریلی آذربایجان غربی در مرز مشترک ایران- ترکیه و در ایستگاه راه آهن رازی خوی راه اندازی شود.

معانون سیاسی و اجتماعی فرماندار خوی با اعلام اینکه زیر ساختهای لازم از جمله استقرار فیبر نوری و سامانه های لازم برای ایجاد در رویه ترانزیت ریلی در مرز رازی خوی نصب شده است، عنوان کرد: گمرک ایران با راه اندازی این رویه در این مرز موافقت کرده و بزودی فعالیت این سامانه در ایستگاه راه آهن رازی آغاز و با راه اندازی این رویه کلیه تشریفات ترانزیت ریلی در گمرک رازی عملی و این گمرک به یک گمرک مبدا ترانزیت ریلی تبدیل می شود.

همه ساله بیش از 10 هزار واگن قطار حامل کالاهای ورودی و خروجی از مرز رازی خوی برای انجام تشریفات ترانزیتی به تبریز انتقال می یابد این روال که از دو تاسیس راه آهن رازی از 49 سال قبل باقی مانده باعث بی نصیب ماندن استان آذربایجان غربی از در آمد های حاصل از ترانزیت می شود.

سالانه 1.5 میلیون تن انواع کالا از راه ریلی ایران- ترکیه در مرز رازی – کاپی کوی ترانزیت و بیش از 36 هزار نفر از طریق این راه به ایران،ترکیه و دیگر کشور های اروپایی و بالعکس تردد می کنند.

آذربایجان غربی  در شمالغربی ایران بیش از 891 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق دارد، آذربایجان غربی بعنوان تنها استان هم مرز ایران با کشور ترکیه و دارای بیش از 500 کیلومتر مرز مشترک با این کشور است.

مرزهای بین المللی بازرگان در ماکو، سرو در ارومیه و مرز رازی در شهرستان خوی مهمترین مبادی ورودی و خروجی کالا از ایران به ترکیه هستند، آذربایجان غربی با استان حکاری، وان، آغری، ایغدیر و قارص ترکیه مرز مشترک دارد.

کد خبر 2059486

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha