۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۵۵

یک استاد دانشگاه گفت:

آثار تاریخی را اول ثبت و بعد تخریب می کنند

آثار تاریخی را اول ثبت و بعد تخریب می کنند

یک استاد دانشگاه گفت: از یک طرف برای حفاظت از آثار تاریخی تلاش می‌کنند و آثاری را به ثبت می‌رسانند و از طرف دیگر با دست‌اندازی‌ها همان آثار را از ثبت خارج یا تخریب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن کریمیان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در سومین همایش ملی قانون و میراث فرهنگی که شب گذشته در آمفی‌تئاتر کاخ ملت مجموعه‌ سعدآباد با حضور حجت‌الاسلام حسن مهدوی، رییس شعبه‌ 2دیوان عدالت اداری و برخی اساتید دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی، پژوهشگران و محققان حوزه‌ حقوق عمومی  برگزار شد، گفت: سازمان میراث فرهنگی هزینه می‌ کند تا یک اثر تاریخی را مرمت می‌کند، ولی برخی نهادها با انتخاب کلمات ناآشنایی مانند "بافت فرسوده" برای تخریب این آثار جایزه می‌گذارند. این اتفاق یک پارادوکس را در جامعه ایجاد کرده که اگر به‌صورت علمی به آن نگاه کنیم می‌بینم حل‌نشدنی است. بنابراین یک نقصی وجود دارد که به مدیریت مباحث فرهنگی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: این موضوع دلهره آور است که ما وقتی یک اثر تاریخی مان در حراجی های کشورهای خارجی به فروش گذاشته می شوند وکیل می گیریم، پول می‌دهیم و دست آخر می‌بازیم، در حالی که می‌توانستیم آن همه پول را صرف کشیدن یک حصار دور محوطه‌ تاریخی جیرفت کنیم.

وی افزود: هزینه های استخدام وکیل برای بازپس گیری یک اثر تاریخی از حراج های خارجی را صرف حافظت از آثار تاریخی مان کنیم.

کریمیان تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی به سرعت آثار تاریخی را ثبت می کند دیوان عدالت اداری خارج می کند و تعدادی از مالکین آثار تاریخی با صحنه سازی این آثار را خراب می کنند. هماهنگی بین دستگاه های مختلف وجود ندارد برای حل این مشکل  شورایی در حوزه ریاست جمهوری تشکیل شود  باید برای حفاظـت از آثار تاریخی اختصاص داده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: قوانین میراث فرهنگی ما باید به قوانین بین المللی نزدیک شود چرا در کشورهای دیگر تخریب آثار تاریخی کمتر اتفاق می افتد به این دلیل که آنها هر اثری را که دارند ثبت جهانی می کنند.

کد خبر 2059561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha