۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۴:۴۸

دلبری در مقر سازمان ملل:

بازسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری اولویت اول شهرداری قم است

بازسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری اولویت اول شهرداری قم است

قم - خبرگزاری مهر: شهردار قم اظهار داشت: بازسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری قم، اولویت اول شهرداری کلانشهر قم در ارتباط با کاهش خطر پذیری بلایا است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد دلبری در چهارمین نشست جهانی کاهش خطرپذیری بلایا که در مقر سازمان ملل در شهر ژنو سوئیس در حال برگزاری است، ضمن قدردانی و تشکر از سازمان UNISDR برای سازماندهی این رخداد مهم، حمایت‌های مستمر UNISDR از تلاش‌های مسئولان ایرانی برای تاب آوری کشور ایران را بسیار ارزشمند ارزیابی کرد و افزود: روند رو به گسترش بلایای ناشی از مخاطرات طبیعی نشان دهنده وظایف سنگین و طولانی مدت تصمیم گیران و مدیران به منظور دست‌یابی رضایت بخش به کاهش خطر پذیری بلایا است.

وی با اشاره به این موضوع که، آنچه در چارچوب اجرایی هیوگو آمده است، قم به عنوان شهری مستعد در زمان حوادث طبیعی، در سال های اخیر اقداماتی در جهت پیاده سازی چارچوب اجرایی هیوگو انجام داده است.

دلبری با بیان اینکه شهر قم با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر و همچنین ورود  سالانه 20 میلیون نفر زائر به این شهر به عنوان یکی از مراکز کانونی مسلمانان در ایران و سراسر جهان تبدیل شده است؛ افزود: این شهر به لحاظ جغرافیایی 17 استان ایران را به هم متصل می‌کند و از موقعیت خاصی برخوردار است.

شهردار قم با اشاره به اینکه قم از سالهای قبل از اسلام جمعیت شهرنشین داشته است؛ اذعان داشت: یافته‌های باستان شناسی نشان می‌دهد که قم از پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح منطقه شهری بوده است و آثار و متون تاریخی باقی مانده از پیش از اسلام به این واقعیت اشاره دارد که قم یک شهر بزرگ در منطقه بوده است و از سال 1503 میلادی قم یکی از مهمترین مراکز مذهبی اسلامی بوده و به یک شهر زیارتی و محوری مهم تبدیل شده است.

وی یادآور شد: شهر قم اغلب در معرض مخاطرات طبیعی از قبیل زلزله، سیل، تخریب محیط زیست، رشد سریع جمعیت و شهرسازی می‌باشد و این مخاطرات و چالش‌های چندگانه به این معنی است که تلاش فراوانی نیاز است تا خطر پذیری و خسارات بحران‌ها در شهر قم را کاهش داد.

دلبری با بیان اینکه  بازسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری اولویت اول شهرداری قم در ارتباط با کاهش خطر پذیری بلایا قرار گرفته است؛ تصریح کرد: قم در سال 2012 به عضویت کمپین تاب آور سازی شهرها در آمده و قصد دارد که 10 اصل اساسی کمپین را پیاده سازی نماید.

شهردار قم بیان داشت: راهبرد کاهش خطر پذیری بلایا بیان می نماید که کاهش خطر پذیری بلایا یک مسئولیت مشترک بین دولتمردان، تجار، جوامع و افراد است- به طور خلاصه این وظیفه همگان است،این راهکار مراحل مشخصی را تعیین که دولتمردان در تمامی رده ها می توانند اجرا نمایند تا خطر پذیری های ناشی از بلایای طبیعی را کاهش دهند.

وی زمینه‌های اصلی اجرایی کمپین شهرهای تاب آور را مورد تأکید قرار داد و افزود: انجام ارزیابی ریسک و تهیه نقشه خطر پذیری، آموزش جوامع در خصوص ریسک های پیش رو، توانمند سازی افراد و جوامع برای تمرین فعالیت ها و مسئولیت پذیری در مقابل ریسک هایی که با آن زندگی می کنند، کاهش خطر پذیری در محیط زیست از طریق طرح های کاربری اراضی و قوانین ساخت و ساز و پیاده سازی سامانه مدیریت بحران شهری از  زمینه های اصلی اجرایی کمپین شهرهای تاب آور جهان است.

دلبری با بیان این مسئله که بنده به عنوان شهردار قم عمیقا باور دارم با پشتیبانی همکارانمان در مدیریت شهری قم قادر خواهیم بود ظرفیت های سازمانی خود را تقویت نماییم؛ افزود: HFA ابتکارات کاهش خطر پذیری بلایا را در تمامی رده های مقامات دولتی ترویج و ارتقا داده، اصول را پیاده سازی نموده، زیر ساخت ها را تقویت کرده و از برنامه های مبتکرانه در مناطق نمونه حمایت می نمائیم.

وی در ادامه انجام فعالیت های کاهش خطر پذیری بلایا در تنظیم قوانین شهری را مهم برشمرد و اظهار داشت: چهارمین نشست جهانی کاهش خطر پذیری بلایا موقعیتی را خلق می نماید تا روند پیاده سازی چارچوب اجرایی هیوگو طی سال‌های اخیر بازبینی و برنامه‌های واضح، موثر و هدفمند برای آینده بر پایه گزارش ارزیابی جهانی تنظیم گردد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: این کنفرانس بتواند ایده های جدیدی برای رسیدن به اجماع در خصوص اینکه ذینفعان محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی با چالش های جدید ایجاد شده توسط بلایای طبیعی و تغییر اقلیم مقابله نمایند، را ارائه دهد.

چهارمین نشست جهانی کاهش خطرپذیری بلایا از 29 اردیبهشت لغایت دوم خردادماه سال جاری در مقر سازمان ملل در شهر ژنو سوئیس در حال برگزاری است.

تنها شهرهای قم و مشهد از ایران عضو کمپین شهرهای تاب آور جهان بوده و تعداد 25 شهر دیگر از ایران از جمله تهران، اصفهان، شیراز و غیره در خواست خود را مبنی بر عضویت در این کمپین ارائه نموده که در حال بررسی است.
 

کد خبر 2059918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha