۱ خرداد ۱۳۹۲، ۹:۰۰

روز جهانی تنوع زیستی-2

کمبود و کیفیت پایین آب مهمترین چالش تالابها/ پرندگان مهاجر دیگر در تالابها فرود نمی آیند

کمبود و کیفیت پایین آب مهمترین چالش تالابها/ پرندگان مهاجر دیگر در تالابها فرود نمی آیند

معاون دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه کمیت و کیفیت آب در حال حاضر مهمترین چالش زیست محیطی تالابهاست گفت: شاخص های تنوع زیستی در زیستمندان وابسته به تالاب ها مانند پرندگان مهاجر به شدت کاهش یافته است.

مسعود باقر زاده کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه عموماً تالاب هاب ایران  ازکمبود آب رنج می برند افزود: این کمبود آب علاوه بر شرایط آب و هوایی از رقابتی که بین  انسان و طبیعت برای کسب آب وجود دارد ناشی می شود و ازآنجایی که  در کشور ما غالباً طبیعت بازنده این رقابت است کم آبی و خشک شدن تالابها نمود بیشتری دارد.

به گفته وی ، تالابها در ایران در خط القعر حوزه ها ی آبی هستند و حقابه ای آنها اغلب برای مصارف دیگر اختصاص می یابد و تنها زهاب ها و و آبهای مازاد خارج از فصل نیازآبی به تالابها اختصاص می یابد لذا تالاب های ایران اغلب با کم آبی مواجه هستند.

معاون دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست اظهار داشت : یکی دیگر از مشکلات تالاب ها در کشور ما علاوه بر کمیت آب کیفیت آن است زیرا آبهای ورودی به تالابها اغلب به کودها و سموم کشاورزی آلوده هستند.

کریمی ریشه اصلی چالش ها و معضلات تالاب ها را  سیستم مدیریت  عنوان کرد: اگرچه در قوانین نگاه مدیریت یکپارچه زیست بومی برای تالابها گنجانده شده اما هنوز ساختار های اجرایی این نگاه مهیا نشده و چه ازنظر روابط بین سازمانها و چه ساختارهای داخلی هنوز هم سازگاری لازم برای اجرای مدیریت یکپارچه زیست بومها وجود ندارد.

به اعتقاد وی، مهمترین ابزار برای دست یابی به مدیریت یکپارچه زیست بوم ها و به ویژه تالابها رعایت عدالت زیست محیطی حقابه ها بین مردم و طبیعت است زیرا در حال حاضر همانطور که از نامگذاری روز جهانی تنوع زیستی و آب مشخص است مهمترین چالش زیست محیطی مسئله آب است که عامل جنجال بین بالادست و پایین دست، شرب و صنعت و کشاورزی ، شهر و روستا ، و همه  با طبیعت است.

به گفته معاون دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست، روز تنوع زیستی نمادی است تا یادآوری کند طبیعت و سازکارهای آن است که تمام ارکان توسعه را پشتیبانی می کند.

کریمی افزود: با ازبین رفتن تالابها و خشک شدن آنها  شاخص های تنوع زیستی دیگر زیستمندانی که حیاتشان وابسته به تالاب هاست مانند پرندگان مهاجر به شدت اسیب می بیند زیرا در شرایط کم ابی تالابها پرندگان مهاجر مسیر های حرکتی خود را تغییر می دهند مانند آنچه که در جزایر دریاچه ارومیه رخ داد و کارکرد میزبانی خود را برای پرندگان مهاجر از دست دادند.


 

کد خبر 2060117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha