۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۰۷

«گفتگوهايي در بيداري اسلامي» منتشر شد

«گفتگوهايي در بيداري اسلامي» منتشر شد

کتاب «گفتگوهايي در بيداري اسلامي» مجموعه مصاحبه‌هايي در خصوص بيداري اسلامي و تحولات منطقه خاورميانه مي‌باشد که با انديشمندان حوزه علوم سياسي صورت پذيرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در اين کتاب ابتدا بيانات رهبر معظم انقلاب در كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين‌ و همچنين در اجلاس بین‌المللی بيدارى اسلامى‌ آورده شده است و در ادامه فصول دوازده‌گانه کتاب به شرح زير منتشر شده است.

فصل اول با عنوان «جامعه‌شناسی سیاسی جریان بیداری اسلامی» به دنبال پاسخ‌گويي به سؤالات زير مي‌باشد: چه رویکردهایی از نگاه جامعه شناسی سیاسی به تحولات بیداری اسلامی وجود دارد؟ جایگاه و نقش انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی چه خواهد بود؟ عوامل زوال قدرت سياسي چيست؟ تحليل الگوهاي جامعه شناختي کشورهاي منطقه چگونه است؟ مؤلفه‌هاي قدرت سياسي در الگوي قدرت جمهوري اسلامي ايران چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با قدرت سياسي اسلام راديکال دارد؟ تحليل‌هايي که در نظريات جامعه شناختي انقلاب در مورد بيداري اسلامي مطرح است، چیست؟ آنها چه حرف‌هایي براي گفتن دارند و استدلال و تحليل‌هاي‌شان چيست و نظريه اسلامي که ما مي‌توانيم براي بيداري اسلامي ارائه بدهيم چه ویژگی‌هایی دارد؟ نظريه‌هايي مانند نظريه اسکاچپول در حوزه جامعه شناختي چه تحليلي براي جنبش‌هاي مردمي منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و نهضت بيداري اسلامي دارند؟ آيا واژگان سياسي مثل ملت، ملي‌گرایي، حزب، تحزب و امثال اين واژگان در خيزش مردمي کشورهاي منطقه و شمال آفريقا دچار تحول شده است يا نه؟ به تعبیر دیگر با بروز بيداري اسلامي آيا اين واژگان سياسي دچار تحول مفهومي شده‌اند يا خير؟

فصل دوم با عنوان «مهدویت، آینده پژوهی و بیداری اسلامی» به دنبال پاسخ‌گويي به سؤالات زير مي‌باشد: چه عرصه‌هاي نظري را در مطالعات بيداري اسلامي هنوز بکر و دست‌نخورده ارزيابي مي‌شود که در واقع آن عرصه‌ها بايد به عنوان موضوعات تحقيق براي پژوهشگران مورد کنکاش واقع شود؟ در روايات اسلامي از اهل بيت (ع) در مورد ظهور چه موضوعاتی به عنوان مقدمات ظهور مطرح شده است؟ آیا ما مي‌توانيم مشابهت‌هایي را در مورد بیداری اسلامی با مقدمات ظهور و استيصال دول قبل از ظهور پيدا کنيم و آنها را با روايات «تطبيق» دهيم؟ يا تطبيق‌سازي اشتباه است و صرفاً در روايات يکسري نشانه‌هایي به عنوان مقدمات ظهور بیان شده و ما بايد به صورت کلي آنها را بپذيريم و نمي‌توانيم اصلاً ‌تطبيق بدهيم؟ منظور از پیچ تاریخی چیست و اگر ملت‌های مسلمان منطقه و مردم جهان که قیام کرده‌اند به سلامت از این پیچ تاریخی گذر کنند و این انقلاب‌ها به ثمر بنشیند به چه دستاوردهایی می‌رسند؟ برگزاری اجلاس بیداری اسلامی در سطح بین‌المللی را تا چه حد تأثیرگذار در فرایند مطالعات تمدنی ارزیابی مي‌شود؟ چه مواردی منجر به مصادره انقلاب در خصوص قیام‌های منطقه می‌‌شود؟ آینده بیداری اسلامی و به طور خاص کشورهای خاورمیانه و کشورهای شمال آفریقا را چه چیز می‌دانید؟

فصل سوم با عنوان «جامعه‌شناسی و روش‌شناسی بیداری اسلامی» به دنبال پاسخ‌گويي به سؤالات زير مي‌باشد: تحلیل تحولات و قیام­های اخیر در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که با عنوان بیداری اسلامی از آن یاد می­شود با توجه به رویکردهای اثبات‌گرا، تفسیری و انتقادی که در این کتاب اشاره کردید چگونه است؟ در خصوص کشورهای بیداری اسلامی برای استفاده از داده‌های کمی و کیفی از چه منابعی می ­توانیم استفاده کنیم؟ در نگاه جامعه‌شناختی سیاسی که به بررسی قدرت  و اجتماع یعنی ساختار قدرت سیاسی و ساختار قدرت اجتماعی می­ پردازد این سؤال مطرح می ­شود که آیا می‌شود گفت یک سری عوامل اقتصادی و اجتماعی مثل فضای بسته سیاسی در همه این کشورها منجر شده که مردم قیام کنند یا برای تک ­تک این کشورها باید یک تحلیل جداگانه‌ای ارائه دهیم؟ اگر بخواهیم به طور مشخص نقش دین، مذهب و مسائل ایدئولوژیک را از جمله حکومت استبدادی و سوءاستفاده اقتصادی حاکمان و همچنین فضای بسته سیاسی بررسی کنیم از بین روش‌های موجود پژوهشی، شما چه روشی پیشنهاد مي‌شود؟ سؤالات و محورهایی که رویکرد سیاسی صرف یا رویکرد جامع‌شناختی صرف دارد چیست و رویکرد جامعه شناختی چه تفاوتی با رویکرد جامعه شناختی سیاسی می­تواند داشته باشد؟ چه محورها و سؤالات پژوهشی براي دانشجویان یا اساتیدی که قصد بررسی تحولات بیداری اسلامی با رویکرد جامعه شناختی سیاسی دارند پیشنهاد مي‌شود؟

فصل چهارم با عنوان «روابط بین‌الملل و بیداری اسلامی» به دنبال پاسخ‌گويي به سؤالات زير مي‌باشد: تحولات بیداری اسلامی را از نگاه بین‌المللی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ما چگونه می­توانیم مطالبات مردم را دسته­بندی کنیم؟ اگر نگاه کلانی به تحولات بیداری اسلامی در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا داشته باشیم آن را بیشتر با نگاه جهانی­ شدن می‌توانیم توجیه کنیم یا با نگاه منطقه‌گرایی؟ از دیگر منظر ابعاد منطقه‌ای و جهانی این انقلاب‌ها چیست؟ از نگاه بین ­المللی اگر بخواهیم چالش‌های پیش روی بیداری اسلامی را احصاء کنیم این چالش‌ها چه مواردی می­ تواند باشد؟ موضع جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی نظام در قبال تحولات بیداری اسلامی چه در شروع این نهضت­ها و چه در خصوص چالش‌هایی که اشاره کردید چیست؟ با توجه به چالش‌ها و فرصت‌هایی که پیش‌روی جمهوری اسلامی ایران است پیش‌بینی تحولات بیداری اسلامی و تأثیرش در نظام بین‌الملل در آینده را چگونه مي‌باشد؟

فصل پنجم با عنوان «تحلیل صحبت‌های مقام معظم رهبری و نقش ایشان در بیداری اسلامی» به دنبال پاسخ‌گويي به سؤالات زير مي‌باشد: نقش رهبری آیت­الله خامنه­ای‌ در سیر تحولات بیداری اسلامی در منطقه چگونه است؟ در مقام مقایسه بین رهبری آیت ­الله خامنه ­ای و رهبری امام خمینی (ره) در موضوعات مختلف تفاوت­هایی را می‌توان مشاهده کرد. به طور مشخص در خصوص موضع گیری رهبران جمهوری اسلامی در قبال سران عرب آیا تفاوت‌هایی را مشاهده می‌کنیم یا نه؟ نقش کاربردی و نظری اجلاس بیداری اسلامی؟ با توجه به اینکه اجلاس اخیر بیداری اسلامی با حضور جوانان حدود 73 کشور منطقه و اجلاس قبلی که با حضور 600 اندیشمند جهان اسلام بود چه نقشی را می ­تواند در راهبری بیداری اسلامی ایفا کند؟ در خصوص انتقال مطالب علمی و انتقال اندیشه مقام معظم رهبری به نخبگان کشورهایی که در آنها بیداری اسلامی رخ داده است چه مدل‌یابی علمی می‌توانیم ارائه دهیم؟ موضوع تشکیل قطب قدرتمند و انتظار مقام معظم رهبری از این موضوع چیست؟ نهادهای هنری در سطح وزارتخانه مثل وزارت ارشاد و در سطوح پایین‌تر مثل مؤسسات دولتی یا خصوصی و مردم­نهادی که در حوزه کارهای هنری اقداماتی را انجام می­ دهند درباره نشان دادن نقش رهبری در بیداری اسلامی چه اقداماتی می­ توانند انجام دهند؟ آیا می‌توانیم به انطباق یا الگوگیری از تفکر شیعی توسط کشورهای منطقه امیدوار باشیم یا نه؟ مقام معظم رهبری در پیام به اجلاس بیداری اسلامی در قسمت پیشنهادها برای جلوگیری از آسیب‌ها بحث بازخوانی دائمی اصول را مطرح کردند. آیا این در مورد خود جمهوری اسلامی ایران به معنی بازنگری در قانون اساسی می‌تواند مطرح بشود؟

 

فصل ششم با عنوان «آثار بیداری اسلامی بر بازار نفت جهان» به دنبال پاسخ‌گويي به سؤالات زير مي‌باشد: موضوع نفت چه ارتباطی با بیداری اسلامی پیدا می­کند؟ آیا بيداري اسلامي خطری جدی متوجه منافع غرب به ویژه در حوزه نفت خواهد کرد؟ عوامل بی­ثباتی ذاتی که در بازار نفت چيست؟ چه ارتباطی میان تحولات بازار نفت و تحولات موسوم به بیداری اسلامی در منطقه قابل ترسیم است؟ تأثیر تحولات بیداری اسلامی در مقایسه با دیگر عوامل از نظر شکل ­دادن به شرایط بازار نفت چگونه قابل ترسیم است؟ تا چه اندازه می ­توان گفت پیامدهای منفی اتکا به صدور نفت در نارضایتی در جوامع منطقه به عنوان یکی از عوامل مهم بیداری اسلامی نقش داشته است؟ وضعیت لیبی در جریان بیداری اسلامی و مداخلات خارجی در این کشور را چگونه می ­توان توضیح داد؟ شرایط عربستان از این لحاظ چگونه قابل تحلیل است؟ بیداری اسلامی شرایط این منطقه را چگونه تحت تأثیر قرار داده است و سمت ­و سوی آینده تحولات را چگونه می­ توان ترسیم کرد؟ نقش و ظرفیت­های جمهوری اسلامی ایران در تأثیرگذاری بر موج بیداری اسلامی از حیث ارتباطی که می­ توان با مسائل بازار نفت برقرار کرد چگونه است؟

فصل هشتم با عنوان «بیداری اسلامی از منظر حقوق اساسی و حقوق بشر» به دنبال پاسخ‌گويي به سؤالات زير مي‌باشد: قیام مردم مسلمان منطقه خاورمیانه عربی از منظر «حق تعیین سرنوشت مردم» را چگونه است؟ انقلاب و بیداری اسلامی مردم مسلمان منطقه در راستای حق تعیین سرنوشت را چگونه است؟ تدوين قانون اساسي در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بعد از قیام­های مردمی به چه شکلی است؟ اصول و ويژگي­هاي نظام­های مردم سالار ديني چیست؟

فصل هشتم با عنوان «نقش قطر در انقلاب‌هاي اخير جهان عرب» به دنبال پاسخ‌گويي به سؤالات زير مي‌باشد: جایگاه شبکه الجزیره چگونه است؟ جایگاه كشور قطر و مواضع آن پيش از بروز رويدادهای بیداری اسلامی چگونه بوده است؟ قطر با كشورهاي عربي كه در طول شش ماه گذشته با انقلاب‌هاي مردمي مواجه شده­اند روابط پر فراز و نشيبي داشته است که آگاهي از اين مواضع مي­تواند در رفتارشناسي بعدي دولت قطر تأثيرگذار باشد. تحلیل شما از رفتارهایی که ناشی از عملکرد شبکه خبری الجزیره و تضادهای سیاسی با این کشورها می­شود چیست؟ شیوه جذب مخاطب در شبکه الجزیره چگونه است؟ الجزیره در افکار عمومی عرب چه تحول اجتماعی ایجاد کرده است؟ نقش الجزیره و قطر در انقلاب‌های جهان عرب را بصورت مجزا چگونه است؟

فصل نهم با عنوان «فقه و بیداری اسلامی» به دنبال پاسخ‌گويي به سؤالات زير مي‌باشد: با تکیه بر قواعد فقهی مثل نفی سبیل چه تحلیلی را در موضوع بیداری اسلامی می­توان ارائه داد؟ محورهای وحدت بین شیعه و سنی و فقه مشترک شیعه و سنی چه جایگاه و کارکردی می‌تواند داشته باشد؟ اگر با نگاه آسیب‌شناسانه به موضوع وحدت نگاه کنیم، دشمن چه سازوکارهایی را در قبال این وحدت با پرداختن به اختلافات مذهبی در کشورهای بیداری اسلامی در پیش گرفته است؟ به تعبیر دیگر چه دسته‌بندی از سازوکارهای ایجاد و دامن ­زدن به اختلافات مذهبی وجود دارد؟ اگر بخواهیم به صورت مشخص موضوعات امر به معروف، نهی از منکر و جهاد را در فقه شیعه و اهل سنت بررسی کنیم ارتباط این موضوعات با بیداری اسلامی چیست؟

فصل دهم با عنوان «مبانی دینی بیداری اسلامی»؛ به دنبال پاسخ‌گويي به سؤالات زير مي‌باشد: چه آموزه‌هایی را از مکتب اسلام در مورد بیداری اسلامی می­توان استخراج کرد؟ اگر بخواهیم یک دسته ­بندی از آموزه‌های دینی با عنوان آموزه‌های تشریعی و تکوینی ارائه بدهیم چه مطالبی می­ توانیم از اسلام استخراج کنیم؟ در تعالیم دین مبین اسلامی چه سفارش­های مدیریتی را می‌توانیم برای کشورهایی که تحت ظلم و ستم حاکمان و مستکبرین عالم هستند استخراج کنیم؟

فصل يازدهم با عنوان «اشتراکات فقهی در بیداری اسلامی» به دنبال پاسخ‌گويي به سئوالات زير مي‌باشد: چه مشترکات فقهی را می­ توان در موضوع بیداری اسلامی در بین مبانی دینی شیعه و اهل سنت پیدا کرد؟ اعتقاد اهل سنت به قاعده تغلب (اینکه هر حاکمی بتواند اعمال قدرت کند مشروعیت دارد) تا چه حدی در اندیشه سیاسی آنها رسوخ کرده و آیا این اندیشه در حال از بین رفتن است؟ اگر ما بخواهیم این قاعده را با اصل «عدم تکیه بر ظالم» در مورد کشورهایی که در آنها بیداری اسلامی اتفاق افتاده است جمع کنیم چه تحلیلی ارائه می­‌گردد؟ به صورت مصداقی‌تر بر فرض مثال اگر در یک کشوری حکومت جائر سر کار است، با توجه به قاعده الزام (الزموهم بما الزموا علیه انفسهم) و اصل عدم تکیه و رکون به ظالم (و لاترکنوا الی الذین ظلموا) رفتن به دادگاهی که قاضی‌اش منصوب آن حکومت است چه وجهی دارد؟ نفوذ حکم حکومتی‌ مقام معظم رهبری به عنوان رهبر جهان تشیع در کشورهایی که بیداری اسلامی در آنها رخ داده است تا چه حدی است؟ اصلاً تفاوت حکم حکومتی و فتوا در چیست؟ کشورهایی که در راستای بیداری اسلامی هستند چه نکاتی را باید در نظر داشته باشند تا انقلابشان مصادره نشود؟

فصل دوازدهم با عنوان «آمریکا و انقلاب مردم یمن، کنترل و هدایت ناموفق»؛ به دنبال پاسخ‌گويي به سئوالات زير مي‌باشد: از نگاه تاریخی روابط یمن و آمریکا چه مواردی را شامل می­ شود؟ جایگاه یمن در سیاست راهبرد منطقه‌ای آمریکا را چگونه است؟ آمریکا چه مواضعی در قبال انقلاب مردمی در یمن گرفته است؟ کناره‌گیری صالح در راستای اجرای طرح آمریکا چگونه ارزیابی مي‌گردد؟ نشست دوستان یمن در جریان انقلاب این کشور چه پیامدهایی داشت؟ با توجه به دخالت­های عربستان سعودی در یمن آینده انقلاب مردمی یمن را چگونه ارزیابی می‌گردد؟

«گفتگوهايي در بيداري اسلامي» به اهتمام میثم آقادادی به همت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) به بهای 85000 ريال منتشر شد.

کد خبر 2060294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha