۲ خرداد ۱۳۹۲، ۹:۱۶

میراث و گردشگری در هفته ای که گذشت؛

8 سال تناقض گویی در آمار توریسم ورودی/ هزینه مرمت میراث جهانی صرف همایشها شد

8 سال تناقض گویی در آمار توریسم ورودی/ هزینه مرمت میراث جهانی صرف همایشها شد

وضعیت نگران کننده میراث جهانی در آستانه برگزاری دستاوردهای میراث فرهنگی در دولت نهم و دهم، اعلام دلایل عدم جایگزینی میراث فرهنگی به جای نفت توسط معاون رئیس جمهور، نمره کمتر از 15 خبرنگار مهر به ملک زاده و ابهام در میراث منتسب به شیخ بهایی در آستانه بزرگداشت شیخ بهایی آن هم با 28 روز تاخیر از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته میراث فرهنگی همزمان با روز جهانی میراث فرهنگی و موزه ها از روز 28 اردیبهشت ماه شروع شد در این هفته سازمان متولی میراث فرهنگی پشت سر هم همایش برگزار کرد همایش های با موضوع دستاوردهای میراث جهانی، قانون و میراث فرهنگی و ...  ضمن اینکه در این هفته بازدید از موزه های کشور رایگان بود.

اما خبرگزاری مهر نیز در رابطه با هفته میراث فرهنگی با انتشار گزارش هایی، وضعیت میراث فرهنگی در 8 سال اخیر را بررسی کرد و در روز شنبه با انتشار گزارشی درباره موزه ها، به این موضوع پرداخت که سته بودن در موزه‌ها در بسیاری از روزهای تعطیل سال، نبود بانک جامع اطلاعاتی درباره نحوه فعالیت در روزهای غیرکاری و ساعت بازدید از موزه ها از جمله عواملی است که سبب شده موزه های کشور چندان رونقی نداشته باشند.

در کنار تمامی عواملی که باعث می شود میزان بازدید از موزه ها کم باشد، باید این موضوع هم در نظر گرفته شود که در بسیاری از روزهای تعطیل مانند ایام تاسوعا و عاشورا و یا روزهای تعطیل پشت سر هم، موزه داران به خصوص موزه داران شهرستانی به اختیار خود در موزه ها را به روی بازدیدکنندگان می بندند همین موضوع باعث می شود تا اگر گردشگری به عنوان مثال به یزد می رود، پشت درهای بسته موزه ها و امکان تاریخی حتی خانه تاریخی تحت اختیار اداره میراث فرهنگی آن شهر برخورد کند چرا که به اعتقاد این موزه داران، آنها هم حق استفاده از ایام تعطیل را دارند!

نمایش اشیای تاریخی به سرقت رفته از ایران

اشیای تاریخی کشف شده در لرستان و جیرفت که به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده بودند، پس از اثبات تعلق آنها به ایران در سالهای 86 و 83 برگشتند و اکنون به همراه کتیبه های هخامنشی امانت داده شده به شیکاگو در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده اند.
 

استرداد اشیای تاریخی شامل 118 قلم در سال 1383 و 18 قلم در سال 1390 از پر‌کارترین و زیباترین ظروف سنگ صابون و مرمر متعلق به هزاره سوم ق.م. تمدن حاشیه هلیل رود ازحراجی برکت لندن، 300 قلم گل‌نبشته باروی تخت‌جمشید در سال 1383 متعلق به تمدن هخامنشیان از موسسة شرق شناسی شیکاگو و 190 قلم آثار مفرغی لرستان قابل ثبت در سال 1386 متعلق به هزارة اول ق.م. از کشور امارات بودند. از این تعداد شی استرداد شده اکنون صد قلم در قالب نمایشگاهی به نام جلوه های جاودانگی تا دهم خرداد در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است.

حرکت لاکپشتی ورود گردشگر/ 8 سال تناقض گویی در آمار توریسم ورودی

یکشنبه این هفته گزارش دیگر خبرگزاری مهر مربوط به ورود گردشگران خارجی به ایران بود که نشان می داد طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان میراث فرهنگی در هشت سال اخیر روند بسیار کندی داشته است به طوریکه تقریبا هر سال تنها 400 هزار نفر به تعداد آن اضافه می شوند.

طبق آنچه سازمان ارائه کرده است، در سال 85، يك‌ ميليون و 816 هزار و 905 نفر، در سال 86، يك‌ ميليون و 925 هزار و 192 نفر، سال 87، دو ميليون و  35 هزار و 518 نفر، سال 88،  دو میلیون و 276 هزار و 575 نفر، سال 89، سه میلیون و 121 هزار و 282 نفر، سال90، سه میلیون و 200 هزار نفر و در سال 91، سه میلیون و 729 هزار نفر به ایران آمدند.

این آمارها نشان می دهد که تقریبا سالی 400 هزار نفر به صورت میانگین بر آمار گردشگران سالهای قبل اضافه شده است. به این معنا که تمام برنامه ریزی های سازمان میراث فرهنگی در بحث جذب توریست خارجی منجر به رشد تنها چهارصد هزار نفر در هر سال شده است البته با این فرض که همه این افراد گردشگر باشند.

کشف دلیل عدم جانشینی میراث فرهنگی به جای نفت از نظر معاون رئیس جمهور!

رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس جمهور در همایش دستاوردهای میراث جهانی ایران که کشنبه در سالن همایش های صدا و سیما  برگزار شد گفت: وقتی این همه آثار ثبت شده جهانی در کشور داریم چرا نتوانستیم آنها را جایگزین نفت کنیم. این موضوع یک راهکار دارد که آن هم این است که خیلی در سایتها به ما گیر ندهند. به رسانه ها می گویم به جزئی ترین موارد نپردازند. تاریخ ملت قداست دارد و نکوداشت ها و پاسداشت ها و توجه به مفاخر این عرصه حرمت دارد. حرمت اندیشمندان این عرصه را نباید با خبر دروغ تحت الشعاع قرار داد.
 
ملک زاده گفت: 18 اثر ثبت جهانی ارمغان سال 84 تا 91 بوده و ما دو پرونده در سال 91 برای ثبت در فهرست میراث جهانی 2013 به یونسکو ارسال کرده ایم که پرونده های کاخ گلستان و منظر فرهنگی میمند در سال 2013 ثبت جهانی می شوند. در سال  92 پرونده شهر تاریخی سوخته در سیستان و بلوچستان و شهر تاریخی شوشتر به یونسکو ارسال می شوند.
 
 
نمره ای کمتر از 15 که خبرنگار مهر برای ملک زاده قائل شد
 
در همین برنامه ملک زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر  مبنی بر ظرفیت نقد پذیری وی، نمره 20 را برای خود انتخاب کرد اما  خبرنگار مهر نسبت به برخورد نامناسب روابط عمومی این سازمان در عدم دعوت از خبرنگاران منتقد به این همایش انتقاد کرد و به وی نمره 14 را داد.
 
ملک زاده گفت: این موضوع را از طریق همکارانم در سازمان میراث فرهنگی و روابط عمومی پیگیری می کنم. من قلباً همه خبرنگاران را دوست دارم ولی اگر اخبار کذبی درباره سازمان میراث فرهنگی منتشر شود من شرمنده آنها می شوم.
 
پس از پایان همایش دستاوردهای میراث جهانی در سالهای 84 تا 91 ، خبرگزاری مهر گزارشی را از وضعیت این آثار منتشر کرد.
 
 
ابهام در میراث منتسب به شیخ بهایی / بزرگداشت شیخ بهایی با 28 روز تاخیر!
 
سازمان میراث فرهنگی به دنبال برگزاری همایشها و بزرگداشت های متعدد، قصد دارد 31 اردیبهشت ماه، بزرگداشتی را برای شیخ بهایی با حضور رئیس جمهور برگزار کند این درحالی است که روز شیخ بهایی در تقویم ایرانیان سوم اردیبهشت بود.
 
سازمان میراث فرهنگی در جریان برگزاری همایش بزرگداشت شیخ بهایی، این عالم بزرگ عهد صفویه را معمار دانست و برخی از فعالیت های میراثی مانند ساخت بناهای تاریخی را به وی نسبت داد. این د حالی است که به گفته فعالان میراث فرهنگی، هنوز هیچ سند رسمی مبنی بر اثبات ساخت مسجد امام اصفهان، مدرسه چهارباغ، حمام شیخ بهایی و طراحی میدان نقش جهان توسط شیخ بهایی پیدا نشده است.

در تقویم ایرانیان روز سوم اردیبهشت ماه به عنوان روز بزرگداشت شیخ بهایی معروف شده است اما دولت ایران به‌منظور پاسداشت و ارج نهادن و اشاعه‌ فعالیت‌های فاخر فرهنگی در عرصه‌ میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری، 15 اردیبهشت‌ماه امسال آیین‌نامه‌ برگزاری جشنواره‌ ملی شیخ بهایی را مصوب کرد و قرار شد به‌صورت دوسالانه در هفته‌ میراث فرهنگی این رویداد مهم فرهنگی با جلب حمایت سازمان‌ها و نهادهای ملی و بین‌المللی برگزار شود.

به همین دلیل سازمان میراث فرهنگی با 28 روز تاخیر شب سه شنبه در سالن اجلاس سران بزرگداشتی برای پاسداشت مقام ارجمند شیخ بهایی برگزار و از ایشان با نام معمار یاد کرد. منتها طبق آنچه فعالان و پژوهشگران میراث فرهنگی گفته اند، تا کنون هیچ سند رسمی مبنی بر معمار بودن شیخ بهایی نه تنها وجود ندارد بلکه صحت آثار تاریخی که به ایشان نسبت داده می شود نیز دارای شبهه و تردید است به عنوان مثال در میان اهالی اصفهان مشهور است که حمام شیخ بهایی با طراحی این عالم بزرگ و شیخ الاسلام وقت اصفهان ساخته شده است.

اعتبارات صرف همایشها می شود نه حفاظت

ایران دارای 15 اثر تاریخی از جمله چغازنبیل، تخت جمشید، پاسارگاد، میدان نقش جهان، تخت سلیمان، بم و فضاهای اطرافش، گنبد سلطانیه، سنگ نبشته بیستون، مجموعه کلیساهای آذربایجان، سازه های آبی شوشتر، مجموعه بازار تبریز، آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی، 9 باغ ایرانی، مسجد جامع اصفهان و برج گنبد قابوس است.

ثبت یک اثر در میراث جهانی هرچند به نوبه خود کار ارزشمندی است ولی اتفاقات حاشیه ای این میراث باعث شده است تا  نگرانی های دوستداران میراث فرهنگی را درباره وضعیت این آثار افزایش دهد.

ساختمانهای مسکن مهر درحالی در حریم این گنبد ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو در حال ساخت است که هیچ تناسبی با این محوطه تاریخی و معماری آن ندارد. مشکل دیگر آثار تاریخی جهانی، مربوط به مسجد جامع اصفهان به عنوان میراث تاریخی ملموس و ساخت وسازهاي بي‌حساب و کتاب و نامناسب در اطراف و نزديکي آن است، اين ساخت و سازها به گونه‌اي انجام شده‌اند که حريم منظري گنبدهاي بلند مسجد از همه زاويه‌ها با مانعي نامناسب بسته شده است.

 

کد خبر 2060870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha