۴ خرداد ۱۳۹۲، ۹:۵۲

مديريت گردشگري و وجهه ملي در جمهوري اسلامي ايران منتشر شد

مديريت گردشگري و وجهه ملي در جمهوري اسلامي ايران منتشر شد

هدف اصلي پژوهش مديريت گردشگري و وجهه ملي در جمهوري اسلامي ايران، شناخت، تبيين و ارائه‌ مدلي براي رابطه‌ ميان گردشگري و وجهه‌ ملي کشورها با تأکيد بر جمهوري اسلامي ايران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب حاضر که گزارش يک پژوهش کيفي از نوع سياست‌پژوهي است با رويکرد توصيفي و تجويزي قصد توصيف، تحليل و ارائه راهکار دارد. کارويژه اين کتاب، آن است که از سويي به مطالعات تخصصي دانشگاهي اين رشته بيافزايد و از سوي ديگر با ارائه يک پژوهش سياست‌گذاري، بتواند به دست‌اندرکاران ارشد اجرايي اين حوزه ياري دهد.

سئوال اصلی اين تحقيق عبارت است از اينکه «با رويکرد ارتباطات ميان‌فرهنگي و به منظور بهسازي وجهه‌ ملي کشور، چه ملاحظاتي را بايد در سياست‌گذاري ملي گردشگري کشور لحاظ نمود؟» اين سئوال در قالب سه سئوال فرعی زير سازماندهي شده و تلاش مي‌شود تا با پاسخ به آنها، سئوال اصلي تحقيق، پاسخ داده شود: رابطه‌ ميان گردشگري و وجهه‌ ملي کشورها چيست؟ جايگاه کنوني گردشگري در وجهه‌ ملي جمهوري اسلامي ايران چيست؟ جايگاه وجهه‌ ملي در برنامه‌ي ملي توسعه و مديريت گردشگري جمهوري اسلامي ايران چيست؟

ساير اهداف اين پژوهش عبارتند از: ارائه‌ توصيه به نهادهاي سياست‌گذار حوزه‌ فرهنگ در جمهوري اسلامي ايران (نظير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مجمع تشخيص مصلحت نظام، سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي، معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست‌ جمهوري و مجلس شوراي اسلامي:کميسيون فرهنگي) براي ارتقاي توجه به گردشگري به عنوان زمينه‌اي براي بهسازي و ارتقاي وجهه‌ي ملي در برنامه‌هاي کلان ملي و فرابخشي کشور. ارائه‌ توصيه به نهادهاي سياست‌گذار کلان کشور به منظور تقويت رويکرد ارتباطات ميان‌فرهنگي در تدوين بخش‌هاي مرتبط با گردشگري در برنامه‌هاي توسعه‌ پنج‌ساله‌ جمهوري اسلامي ايران (برنامه‌هاي ششم و هفتم از سند چشم‌انداز بيست‌ساله).

ارائه‌ توصيه‌هايي براي بازنگري برنامه‌ ملي توسعه و مديريت گردشگري جمهوري اسلامي ايران با رويکرد بهسازي وجهه‌ي ملي به سازمان اصلي مسئول اين بخش (سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي). تأکيد بر ضرورت ايجاد يک مرکز پژوهشي و سياست‌گذاري حاکميتي با تمرکز بر بهسازي وجهه ملي جمهوري اسلامي ايران. تقويت مطالعات و پژوهش‌هاي مرتبط با سياست‌گذاري گردشگري و ساخت وجهه‌ ملي در دانشگاه‌ها، مراکز آموزشي و پژوهشي مرتبط.

کتاب از پنج بخش و در قالب يازده فصل به شرح زير انتشار يافته است: بخش يکم با عنوان «مسأله‌ پژوهش؛ چه رابطه‌ا‌ي ميان گردشگري و وجهه‌ ملي کشورها وجود دارد؟؛ دو فصل ابتدايي کتاب را به خود اختصاص داده است. در فصل اول با عنوان «درآمد؛ شناخت رابطه‌ ميان گردشگري و وجهه‌ ملي کشورها» در مورد بيان مسئله، سئوال‌هاي پژوهش، ضرورت انجام پژوهش، هدف کلي پژوهش و تعاريف مفهومي و عملياتي مؤلفه‌هاي اصلي پژوهش مورد بررسي قرار گرفته‌اند.

در فصل دوم با عنوان «طرح پژوهش؛ سياست‌پژوهي در گردشگري» در مورد سياست‌پژوهي و تحليل سياست، رويکردهاي تحليل سياست و نظام‌هاي سياست، پژوهش در سياست‌گذاري گردشگري، روند اجراي پژوهش، سنديابي به عنوان بخشي نانوشته از مطالعات سندپژوهي و روش و ابزار گردآوري اطلاعات مورد بررسي قرار گرفته‌اند.

بخش دوم تحت عنوان «چارچوب نظري پژوهش؛ گردشگري چگونه با وجهه‌ي ملي پيوند مي‌خورد؟» فصول سوم تا ششم را در خود جاي داده است. فصل سوم با عنوان «ارتباطات و گردشگري؛ ارتباطات ميان‌فرهنگي؛ بستر شناخت و تحليل گردشگري؛ در مورد نظريه‌هاي ارتباطات ميان‌فرهنگي، هويت فرهنگي و ارتباطات ميان‌فرهنگي بحث شده است. در فصل چهارم با عنوان «وجهه‌ ملي؛ ديگران درباره‌ ما چه فکري مي‌کنند؟» پيرامون مطالعات وجهه‌ ملي در روابط بين‌الملل، مطالعات وجهه‌ ملي در بازاريابي بين‌الملل، مفاهيم مرتبط با وجهه: برند، جايگاه‌يابي، هويت و شهرت، چارچوب تئوريک و نظريه‌‌ وجهه: مدل کارل مانهايم؛ ديپلماسي عمومي: زمينه‌ تبيين مفهوم وجهه‌ ملي در حوزه‌ي ارتباطات بين‌الملل و اهميت برندسازي ملي و مديريت وجهه‌ کشورها بحث شده است.

در فصل پنجم با عنوان «فرهنگ و گردشگري؛ گردشگري به عنوان ارتباطي ميان‌فرهنگي» پيرامون گردشگري به عنوان يک مبادله‌ ميان‌فرهنگي، ارتباطات ميان‌ فرهنگي، بستر کارکرد گردشگري، گردشگري و فرهنگ: رويكرد فرهنگي به گردشگري، گردشگري فرهنگي و مدل‌هاي برندسازي ملي مبتني بر گردشگري بحث شده است.

در فصل ششم با عنوان «سياست‌گذاري و گردشگري؛ کشورها چگونه گردشگري را در سطح ملي برنامه‌ريزي مي‌کنند؟» در مورد ملاحظات سياست گردشگري و برنامه‌ريزي ساختاري، اهميت سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي گردشگري، اصول و رويکردهاي برنامه‌ريزي گردشگري، مطالعه‌ تطبيقي برنامه‌ريزي ملي گردشگري کشورها و جمع‌بندي و نتيجه‌گيري از مطالعه‌ تطبيقي برنامه‌ريزي گردشگري کشورها بحث شده است.

بخش سوم تحت عنوان «موضوع پژوهش؛ سياست‌گذاري ملي گردشگري در جمهوري اسلامي ايران» فصل هفتم را به خود اختصاص داده است. در فصل هفتم با عنوان «برنامه‌ ملي توسعه و مديريت گردشگري جمهوري اسلامي ايران» در مورد رابطه‌ برنامه‌ريزي توسعه‌ گردشگري با برنامه‌هاي توسعه‌ پنج‌ساله‌‌ در جمهوري اسلامي ايران، تاريخچه‌ برنامه‌ريزي گردشگري در کشور، معرفي و تشريح برنامه‌ي ملي توسعه و مديريت گردشگري جمهوري اسلامي ايران بحث و بررسي شده است.

بخش چهارم تحت عنوان «مدل‌سازي و تحليل اطلاعات؛ رويکرد مبنا و مدل مفهومي پژوهش؛ پاسخ به سئوال‌هاي تحقيق» فصول هشتم و نهم را به خود اختصاص داده است. در فصل هشتم با عنوان «سياست‌گذاري ملي گردشگري با تأکيد بر بهسازي وجهه‌ ملي، مدل مفهومي تأثير گردشگري بر بهسازي وجهه‌ ملي» مؤلفه‌هاي روشي برگرفته از نمونه‌ برنامه‌‌هاي ملي گردشگري کشورها، مؤلفه‌هاي روشي موردنظر سازمان جهاني گردشگري درباره‌ سياست‌گذاري ملي گردشگري کشورها و مؤلفه‌هاي محتوايي مرتبط با گردشگري و مؤثر در بهسازي وجهه‌‌ ملي بيان شده است. فصل نهم با عنوان «يافته‌هاي پژوهش» به تجزيه و تحليل اطلاعات در چارچوب مدل مفهومي تحقيق و پاسخ به سئوال‌هاي پژوهش پرداخته است.

بخش پنجم با عنوان «برنامه‌ ملي گردشگري و وجهه‌ ملي جمهوري اسلامي ايران؛ بحث، نتيجه‌گيري و پيشنهادها» دو فصل پاياني کتاب را در برگرفته است. فصل دهم به بحث و تحليل يافته‌هاي پژوهش مي‌پردازد و فصل يازدهم نيز ضمن بيان نتيجه‌گيري، ملاحظات سياستي براي بازنگري برنامه‌ ملي توسعه‌ گردشگری جمهوري اسلامي ايران با رويکرد ارتقاي وجهه‌ ملي را بيان نموده است.

در اين فصل ملاحظات و توصيه‌هاي سياستي با رويکرد ارتباطات ميان‌فرهنگي؛ ملاحظات و توصيه‌هاي سياستي مبتني بر رابطه‌ گردشگري و وجهه‌ ملي کشورها، ملاحظات و توصيه‌هاي سياستي مبتني بر جايگاه گردشگري در وجهه‌ ملي کنوني جمهوري اسلامي ايران، ملاحظات و توصيه‌هاي سياستي مبتني بر مؤلفه‌هاي محتوايي در مدل مفهومي مبنا و ملاحظات و توصيه‌هاي سياستي مبتني بر مؤلفه‌هاي روشي در مدل مفهومي مبنا مورد بررسي قرار گرفته است.

«مديريت گردشگري و وجهه ملي در جمهوري اسلامي ايران» تألیف نادر جعفري هفتخواني به همت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) به بهای 90000 ريال منتشر شد.

کد خبر 2061621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha