۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۴۰

"پرورش در قفس" راه حلی موثر برای کاهش فشار صیادی بر ذخایر آبزیان دریایی است

"پرورش در قفس" راه حلی موثر برای کاهش فشار صیادی بر ذخایر آبزیان دریایی است

بندرعباس - خبرگزاری مهر: رئیس اداره توسعه ماهیان دریایی و سایر آبزیان اداره کل شیلات هرمزگان پرورش ماهیان در قفس راه حلی موثر در کاهش فشار صیادی بر ذخایر آبزیان دریایی خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرسول دریایی با بیان اینکه پروش در قفس یکی از موثرترین اقدامات در توسعه ذخایر آبزیان و تامین پروتئین دریایی مصرفی جامعه انسانی است گفت:هرمزگان به واسطه دسترسی به آبهای خلیج فارس و عمان و برخورداری از جزایر متعدد ازتوانایی بالایی در این زمینه برخوردار است.

وی تصریح کرد: هرمزگان از گونه های مهم و  ارزشمند در این صنعت همچون سوکلا،صبیتی، هامور و... برخوردار است که در راستای زمینه تکثیر  و پرورش این گونه‌ها شیلات هرمزگان فعالیت های تحقیقاتی و عملیاتی ارزشمندی انجام داده است.

دریایی اظهار داشت: استان هرمزگان در سال 1382 تحقیقات خود را در زمینه پروش ماهیان دریایی در قفس آغاز کرد و در سال 1384 پس از انجام مطالعات پروژه آزمایشی پرورش ماهیان دریایی در قفس جزیره هنگام را آغاز کرد که در سال 1386 موفق  به برداشت محصول شد.

وی پتانسیل ارزیابی شده برای تولید ماهیان دریایی در قفس در هرمزگان را بیش از نود هزار تن خواند و تصریح کرد :این پتانسیل با بهرگیری از جزیره لارک ،جزیره هنگام، جزیره قشم،جزیره فارور، جزیره کیش، جزیره هندورابی  وبنادر مقام - چیرويه - گرزه – چارک تحقق می‌یابد.

رئیس اداره توسعه ماهیان دریایی و سایر آبزیان ادراه کل شیلات هرمزگان  ،اجراي طرح پايلوت پرورش ماهي در استخرهاي خاكي با گونه ماهي هامور و صبيتي،تجهيز و راه اندازي مركز تكثير كلاهي جهت توليد بچه ماهي در سال90- 91،صيد مولد ماهي هامور و صبيتي جهت حمايت از بخش خصوصي،حمايت از شركتهاي  بخش خصوص جهت توليد بچه ماهي و ترغيب و تشويق آنا از طريق خريد بچه ماهي توسط شيلات و توزیع آن بین پرورش دهندگان ماهی و... را از اهم اقدامات انجام شده توسط شيلات هرمزگان در خصوص توسعه تكثير و پرورش ماهيان دريايي از سال 89 تا 92 خواند.

دریایی افزود: تولید پروتئین با کیفیت در سبد مصرفی خانوار ایرانی، امکان صادرات محصولات و کسب درآمد ارزی، امکان سوق دادن تشکل های صیادی به سمت آبزی پروری دریایی پایدا ر، پایین بودن هزینه ثابت طرح  پرورش ماهی در در دریا نسبت به پرورش آن در  سیستمهای خشکی،افزایش ذخایر آبزیان دریایی و... از اهم مزایای پروش ماهیان دریایی در قفس است.

کد خبر 2062357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha