۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۷:۲۰

صالحی در پیامی به مراسم بزرگداشت روز جهانی آفریقا:

آفریقا به زودی مجد و عظمت شایسته خود را بازمی‌یابد

آفریقا به زودی مجد و عظمت شایسته خود را بازمی‌یابد

وزیر امور خارجه در پیامی به مراسم بزرگداشت روز جهانی آفریقا گفت: این قاره به زودی مجد و عظمت شایسته خود را بازخواهد یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه در پیامی به مراسم بزرگداشت روز جهانی آفریقا که هم اکنون با حضور سفرای کشورهای آفریقایی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است، ضمن تبریک پنجاهمین سال وحدت آفریقا به مردم این قاره گفت: این روز نمادی از اراده ملل قهرمان آفریقایی برای رهایی از استعمار و استثمار است.

وی افزود: قاره بزرگ آفریقا برای ظرفیت‌ها و فرصت‌های فراوانی است و تاکنون توانسته با اتکا به سرمایه‌های مادی و معنوی خود گام‌های بلندی را برای رهایی از یوغ استعمار و استثمار بردارد.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: این قاره به زودی مجد و عظمت شایسته خود را بازخواهد یافت.

صالحی با اشاره به تنوع و تکثر فرهنگی، قومی، زبانی و نژادی در قاره آفریقا تاکید کرد: با وجود همه این گوناگونی‌ها با تلاش ملت‌های آفریقایی در جهت تحکیم آرمان‌های یکسان ملل این قاره، گام‌های شایسته‌ای برداشته شده است.

وزیر امور خارجه یادآور شد: قاره آفریقا در نیمه دوم قرن بیستم جای خود را در معادلات جهانی باز کرد و امروزه کشورهای آفریقایی نه تنها به عنوان پیشگامان مجاهدت علیه استکبار قلمداد می‌شوند، بلکه به منبع الهام ملت‌های دربند تبدیل شده‌اند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: نظام موجود بین المللی راه حل معضلات کشورهای جنوب ـ جنوب نداشته و ندارد.

وی در ادامه با اشاره به ریاست دوره‌ای ایران بر سازمان جنبش عدم تعهد گفت: جنبش عدم تعهد به عنوان یک تشکل مهم در عرصه بین‌الملل حلقه اتصال تمام گروه‌ها، ملت‌ها و دولت‌هایی است که خود را نیازمند تغییرات جدی می‌دانند و ایران به عنوان رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد همواره بر آرمان‌های بلند رهبران قبلی این جنبش تاکید داشته است.

وی کشورهای آفریقایی را پیشگامان مجاهدت علیه استعمار در جهان خواند و گفت: آنها برای نیل به استقلال بهای سنگینی پرداختند و از همین رو ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد از هیچ کوششی برای اعتلا و پیشرفت آفریقا فروگذار نخواهد کرد.

به گفته وزیر امور خارجه ایران، ارتباط کشورمان با آفریقا بر اساس روابط متوازن بنا شده است و ایران با تکیه بر توانایی‌های خود قادر و همچنین مایل است در هر زمینه‌ای به آفریقا کمک کند.

علی اکبر صالحی تصویب کمک‌های توسعه‌ای به قاره آفریقا در مجلس شورای اسلامی و عضویت ایران به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا را مصادیقی بر مدعای خود خواند و از تقویت این همکاری‌ها در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

کد خبر 2062662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha