۵ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۴

انتخاب بهترین‌های تکواندو آسیا؛

شانس بالای معتمد مقابل رقبای داخلی و خارجی/ بهترین مربی آسیا کیست؟

شانس بالای معتمد مقابل رقبای داخلی و خارجی/ بهترین مربی آسیا کیست؟

اتحادیه تکواندو آسیا در حالی برای اولین بار دست به انتخاب بهترین‌های آسیا می‌زند که نایب قهرمان ایرانی المپیک 2012 شانس اول کسب عنوان بهترین تکواندوکار قاره کهن می‌باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، اتحادیه تکواندو آسیا با تشکیل کمیته ای که رئیس فدراسیون تکواندو ایران نیز عضو آن است در نظر دارد بهترین های این قاره را در بخش مختلف طی 5 سال گذشته معرفی کند. بهترین داور، بهترین مربی، بهترین فدراسیون و بهترین تکواندوکار بعد از تشکیل این جلسه 28 خردادماه و قبل از آغاز رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا در اندونزی معرفی خواهد شد.

غیر از انتخاب بهترین داور که از سوی کمیته داوران اتحادیه آسیا انتخاب خواهد شد، انتخاب بهترین مربی، بهترین تکواندوکار و بهترین فدراسیون بر اساس پارامترهای تعیین شده از سوی این اتحادیه و طبق گزارش فدراسیون‌های عضو انتخاب خواهد شد.

در بخش مربیان ایران دو مربی سرشناس دارد که می‌توانند این عنوان را به خود اختصاص دهند. اگر این انتخاب از ابتدای آغاز رقابتهای جهانی صورت گیرد حسن ذوالقدر دبیر فعلی فدراسیون این شانس را دارد که این عنوان را به خود اختصاص دهد. اگر بر اساس اعلام اتحادیه آسیا زمان انتخاب از سال 2008 به بعد مدنظر قرار گیرد این رضا مهماندوست است که شانس بالایی خواهد داشت.

فدراسیون تکواندو ایران نیز با برنامه هایی که برای گسترش این رشته در کشور و حتی کشورهای منطقه اجرا کرده و نتایج درخشانی که در رقابتهای جهانی و قاره ای کسب کرده بدون شک یکی از کاندیداهای جدی کسب این عنوان خواهد بود.

اما در بخش تکواندوکار، یوسف کرمی ، علیرضا نصرو محمد باقری معتمد شانس بالایی برای کسب عنوان بهترین ورزشکار آسیا را دارند. اما با توجه به آنکه هر فدراسیون تنها باید نام یک تکواندوکار را به اتحادیه آسیا معرفی کند باید اذعان داشت که محمد باقری معتمد شانس بیشتری برای کسب این عنوان را داراست.

اتحادیه آسیا پارامترهایی چون رتبه و امتیاز تکواندوکار در رنکینگ جهانی، کسب مدالهای جهانی و آسیایی، رعایت بازی جوانمردانه و انجام کارهایی برای گسترش تکواندو را برای انتخاب بهترین تکواندوکار آسیا مدنظر قرارداده است.

با توجه به این پارامترها باید معتمد را به عنوان یکی از بخت های نخست کسب این عنوان معرفی کرد. نایب قهرمان المپیک 2012 با امتیاز 146/8 در مکان دوم  رنکینگ جهانی در وزن 68- کیلوگرم ایستاده است. وی در طول چهار سال گذشته، طلا و نقره قهرمانی جهان، طلای بازیهای آسیایی گوانگجو، دو طلای آسیا، طلا و نقره جام جهانی 2010 چين و 2009 آذربایجان، طلای بازیهای آزمایشی المپیک 2011، نقره جام ستارگان جهان 2009 مکزیک، طلای جام کنفدراسیونها در روسیه 2012، طلاي يونيورسياد 2008 و دو نشان نقره جام آزاد باكو در سال 2008 و جام آزاد منچستر در سال 2010 مهمترین عناوین وی می باشد.

عليرضا نصر آزاداني دیگر تکواندوکار ایرانی است که شانس کسب این عنوان را دارد. وی در سال 2012 و در رقابتهاي آسيايي در ويتنام را کسب کرد. طلاي قهرماني جهان در كره جنوبي 2011، يك طلا و 2 نقره در جام جهاني سالهاي 2009، 2010 و 2012 طلاي بازيهاي آسيايي گوانگجو و رقابتهاي قاره اي سال 2008، 2 طلا از رقابتهاي جهاني دانشجويان و نشان طلاي ارتش هاي جهان از ديگر عناوين ارزشمند نصر در اين سالها است نصر در جام پادشاهي هلند 2012 و جام آزاد باكو 2008 هم طلايي شد، ضمن اينكه در جام آزاد آلمان 2011 و جام آزاد 2010 منچستر هم به فينال رفت و به مدال نقره رضايت داد.

اما سومین ایرانی مدعی کسب عنوان بهترین تکواندوکار آسیا کسی نیست جز یوسف کرمی، سرگروه تیم ملی تکواندوک که شانس حضور در رقابتهای جهانی 2013 را از دست داده، طلايي رقابتهاي قهرماني جهان در سال 2011 و بازيهاي آسيايي گوانگجو كه در سال 2008 نیز قهرمان آسیا شد، برنز جهانی 2009 ، نقره در مسابقات انتخابي المپيك 2012 در باكو ، يك طلا و 2 نقره در جام جهاني سالهاي 2009 ، 2010 و 2012 ،  طلاي جام پادشاهي هلند در سالهاي 2008 و 2010، طلاي جام آزاد باكو در سال 2008 و جام آزاد 2010 منچستر را در کارنامه دارد. 

کرمی در وزن هفتم با 75 امتیاز صدر جدول رنکینگ جهانی را در اختیار دارد و علیرضا نصر هم با 71/90 امتیاز در وزن پنجم دوم است. "چاوال" از تایلند ، "لی دائه هون" از کره جنوبی"، "لیزاردو" از فیلپین ، "لیو چیابو" از چین، و "روح الله نیک پا" رقیبان خارجی تکواندوکاران کشورمان در راه کسب عنوان بهترین ورزشکار آسیا هستند که با توجه به عناوین و جایگاه رنکینگ جهانی تهدیدی برای نمایندگان کشورمان نخواهند بود.
 
فدراسیون تکواندو از بین این سه تکواندوکار باید ظرف روزهای آینده یک نفر را انتخاب کرده و به اتحادیه آسیا معرفی کند.
کد خبر 2062837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha