۵ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۳۹

ایجاد پنجره خدمات واحد بورسی و بانکی

ایجاد پنجره خدمات واحد بورسی و بانکی

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار از ایجاد پنجره خدمات بورسی و بانکی خبر داد و اظهار داشت: ابزارهای جدید مالی برای بازار سرمایه طراحی شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی صالح آبادی امروز در بیست و سومین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی گفت: اوراق استصناع، اجاره، مرابحه، رهنی، مضاربه، مضارعه و مثاقات، قرض الحسنه و اسناد خزانه ای- اسلامی از ابزارهای بازار سرمایه برای تامین مالی هستند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار افزود: باید ابزارهای متفاوتی با درجات ریسک پذیری و ریسک گریزی در بازار سرمایه منتشر شود تا بتوانیم سرمایه گذاران را جذب این بازار کنیم. صالح آبادی تامین مالی از طریق بازار سرمایه در سال گذشته 33 هزار و 500 میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل از آن 50 درصد رشد داشته است.

وی تامین مالی را از دغدغه های نظام پولی کشور عنوان کرد و افزود: با وجود آنکه میزان نقدینگی در کشور بالاست، اما بخش تولید با کمبود نقدینگی مواجه است. رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با تاکید بر اینکه باید راهکارهایی برای هدایت سرمایه به بخش واقعی و تولید تدوین شود، گفت: باید رابطه مستقیمی برقرار شود تا پس اندازها به سمت تولید هدایت گردد.

صالح آبادی به افزایش نرخ ارز از هزار تومان به 2 هزار و 500 تومان در مرکز مبادلات و3 هزار و 500 تومان در بازار آزاد اشاره و بیان کرد: با توجه به این امر ارزش صادرات غیرنفتی افزایش می یابد.

وی با اشاره به اجرای اصل 44 و واگذاری بنگاه ها به بخش خصوصی تصریح کرد: دولت با توجه به این اصل نمی تواند در بخش هایی که بخش خصوصی سرمایه گذاری می کند، اقداماتی را انجام دهد.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار ادامه داد: با توجه به اینکه سرمایه گذاری خارجی با محدودیت هایی مواجه است، بنابراین باید بازار سرمایه اقداماتی را انجام دهد. سخنگوی سازمان بورس اوراق بهادار ارزش بورس را 210 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ارزش معاملات تمامی بورس ها در سال 91 حدود 109 هزار میلیارد تومان بوده است که از این رقم 67 هزار میلیارد تومان متعلق به بورس های کالایی است.

صالح آبادی اذعان داشت: ارزش بازار سرمایه در سال 84 تا قبل از اجرای قانون جدید اوراق بهادار 32 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم با 9 برابر رشد به 270 هزار میلیارد تومان رسیده است.

سخنگوی سازمان بورس اوراق بهادار عنوان کرد: ایجاد اطمینان در بازارهای مالی، اصلاح قوانین، رقابتی و با ثبات کردن بازار فروش محصولات از راهکارهای افزایش تامین مالی در کشور است. وی اصلاح قانون تجارت و قانون مالیات ها را ضروری عنوان کرد و گفت: بازار سرمایه ابزارهای مختلفی برای افزایش تامین مالی از طریق بورس دارد.

سخنگوی سازمان بورس اوراق بهادار بر اهمیت همکاری بورس و بانک ها برای تامین مالی تاکید کرد و گفت: در این زمینه هماهنگی هایی برای نظارت و ارتقاء کیفیت مقررات انجام شده و بانک ها با توجه به شفافیت شرکت های بورسی آنها را در اولویت ارائه تسهیلات قرار می دهند.

صالح آبادی از اضافه شدن موسسات رتبه بندی در بازار سرمایه خبر داد و افزود: این بنگاه ها اقدام به رتبه‌بندی شرکت ها در بازار سرمایه خواهند کرد. رئیس سازمان بورس اوراق بهادار از ایجاد پنجره خدمات واحد خبر داد  و گفت: 20 هزار شعبه بانکی و هزار واحد ایستگاه معاملاتی بورس هم‌اکنون فعلا هستند که با ایجاد پنجره خدمات واحد می توانند به یکدیگر خدمات ارائه کنند.

کد خبر 2063214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha