در کتابی منتشر شد؛

پشت‌پرده جنگ جهانی علیه سوریه/ رسوایی‌های مقامات قطر در پاریس

پشت‌پرده جنگ جهانی علیه سوریه/ رسوایی‌های مقامات قطر در پاریس

دو نویسنده فرانسوی با نگارش و انتشار یک کتاب برنامه ها، سیاستها و اهداف قطر طی دوسال گذشته در قبال بحران سوریه را فاش کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه الوطن مصر ترجمه کتاب "رسواییهایی در پاریس" را منتشر کرده است. این کتاب توسط "جرج مالبرنو" و "کریستین چینو" نویسندگان فرانسوی درباره  پشت پرده تلاشهای اعراب علیه سوریه نگاشته شده است.

به نظر نویسندگان این کتاب، امیر قطر رویای چنگ انداختن به سوریه را در سر می پروراند و این مسئله نیز از یک نزاع شخصی نشات می گیرد.

بنا بر این کتاب، یکی از پسر عموهای امیر قطر در دیدار با یک دیپلمات غربی اذعان کرد: اگر بحران سوریه طولانی شود توازن داخلی دوحه به هم می خورد. زیرا کشمکشی میان حمد بن جاسم نخست وزیر قطر که استراتژی قطر در سوریه را مهندسی می کند و تمیم بن حمد آل ثانی ولی عهد این کشور که به شکل دیگری پیرامون این پرونده عمل می کند، وجود دارد.

یک دیپلمات فرانسوی که نویسنگان این کتاب با وی دیدار کرده اند نیز درباره قطر گفت: مقامات قطری در قبال بحران سوریه برای طولانی مدت برنامه ریزی نمی کنند و این مسئله نیز نقطه ضعف آنهاست.

با استناد به اطلاعات دیپلماتی فرانسه، مقامات قطر از تابستان گذشته وارد اتاق جنگی شدند که در شهر آدانای ترکیه و با حمایت عربستان شکل گرفته است.


از سوی دیگر، گزارشها حاکی از این است که میان مقامات قطری و سعودی از آگوست سال گذشته اختلافی شکل گرفته است. زیرا اخوان المسلمین که تحت حمایت قطر و ترکیه بوده وهستند، قصد داشتند بر شبکه های ارسال سلاح به افراد مسلح نظارت داشته باشند تا از این طریق سیطره خود را گسترش دهند. این مسئله خشم سعودیها را برانگیخت و سبب شد که اخوانیها در یک سو و سلفیهای تحت حمایت عربستان نیز در سوی دیگر به جنگ علیه سوریه ادامه دهند.

نویسندگان این کتاب همچنین درباره پشت پرده دیدار فرانسوا اولاند با نخست وزیر قطر نوشتند: اولاند به حمد بن جاسم اطمینان داد که عملیاتهای محرمانه مشترکی را برای حمایت از گروههای تروریستی مسلح ترتیب خواهند داد.

در پایان این کتاب آمده است که قطر از تابستان گذشته تصمیم گرفت تجهیز تسلیحاتی مخالفان سوری را بر عهده گیرد. از این رو یگانهایی از نیروهای ویژه قطری در مرزهای مشترک ترکیه و اردن با سوریه مستقر شدند تا اینکه سرانجام مسئولان سازمان ملل در سوریه در سپتامبر گذشته اعلام کردند نیروهای ویژه قطر به خاک سوریه رسیده اند تا در این کشور دست به اقدامات تروریستی بزنند.

به هر حال این کتاب، یک سند مهم برای شناخت سیاست داخلی قطر و رویدادهایی است که طی دو سال گذشته رخ داده است و اینکه چرا قطر از یک کشور دوست به یک کشور در حال جنگ تبدیل شد.

این اسناد و مدارک رسانه ای نشان می دهند که قطر و برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ترکیه، در دو سال گذشته محور ضد سوری را رهبری می کنند.

در واقع هدف این محور از بین بردن نقش سوریه در منطقه و تخریب زیرساختهای اقتصادی این کشور برای خدمت به طرحهای آمریکایی و صهیونیستی است که برخی از کشورها را هدف قرار داده است.

کد خبر 2064111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha