۶ خرداد ۱۳۹۲، ۱۵:۵۷

فلسفه برای کودکان/

معرفی سایت "به کودکان فلسفه بیاموزید"

معرفی سایت "به کودکان فلسفه بیاموزید"

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: سایت "به کودکان فلسفه بیاموزید" مناسب و مفید برای آشناسازی کودکان با مفاهیم و مباحث فلسفی و فکری است که علاوه بر کودکان مربیان و والدین را با آموزشهای انتقال مفاهیم فلسفی به کودکان آشنا می سازد.

فلسفه برای کودکان (فبک) یا فکرپروری برای کودکان یا P4C یکی از شاخه‌های آموزش فلسفه است که به پرورش قدرت استدلال و تفکر فلسفی در کودکان می‌پردازد.

در اواخر سالهای ۱۹۶۰، وقتی متیو لیپمن در دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک در رشتهٔ فلسفه مشغول تدریس بود، متوجه شد که دانشجویانش فاقد قدرت استدلال و قضاوت هستند. او به این نتیجه رسید که برای تقویت قدرت تفکر این دانشجویان دیگر بسیار دیر شده‌است و قدرت استدلال باید از همان کودکی تقویت شود. لیپمن را بنیان‌گذار فلسفه برای کودکان می‌دانند.

یکی از سایتهای مطرح و مهم در زبان انگلیسی سایت "به کودکان فلسفه بیاموزید" (http://www.teachingchildrenphilosophy.org) است که درصدد است تا به روش علمی سه طیف را آموزش دهد. این سایت به دو زبان انگلیسی و اسپانیولی است.

اولین طیف کودکان هستند. این سایت پیوند(لینک) دارد که در آن روند آموزش فلسفه به کودکان و مباحثی که آنها علاقمند هستند را مورد بررسی قرار می دهد.

در این لینک کتابی به کودک معرفی می شود و کودک با خواندن آن با مربی و والدین خود همراه خواهد شد و مباحث فلسفی را مورد گفتگو قرار خواهد داد.

دومین طیف مخاطب این سایت والدین هستند. والدین از ارکان آموزش تفکر انتقادی به کودکان به شمار می روند. در این سایت لینکی برای آموزش مفاهیم فکری و فلسفی به کودکان وجود دارد.

وظایف والدین در قبال پرسشهای فلسفی و چگونگی پاسخ دهی به آن از جمله موضوعاتی است که به والدین آموزش داده می شود. با این آموزشها این امید وجود دارد که والدین زمانی که با پرسشهای ناگهانی و سخت از سوی فرزندان خود مواجه شدند بتوانند به آنها پاسخ دهند.

یک شیوه در مواجهه با چنین پرسشهایی این است که والدین زمانی که با پرسشهایی مواجه شدند که پاسخ آنرا نمی دانند موضوع بحث را عوض نکنند و دیدگاه و نظر خود را در مورد آن موضوع بیان کنند.

مخاطب سوم این سایت مربیان و معلمان هستند. در این سایت صفحه ای برای مربیان و آموزگاران وجود دارد. در این صفحه از مربیان پرسیده می شود که آیا تاکنون از ادبیات کودکان برای آموزش فلسفه در مدرسه ابتدایی استفاده کرده‌اند یا نه؟"

به اعتقاد این سایت کتابهای بچه ها معمولا حاوی مسائل و مباحث عمیق فلسفی هستند که آموزش آنها از رهگذر چگونگی انتقال این مباحث و مفاهیم به کودکان است.

در این سایت لیستی از کتابهای مناسب برای آموزش فلسفه به کودکان به مربیان ارائه شده است تا از آن طریق بتوانند با کودکان در خصوص مباحث فلسفی بحث و گفتگو کنند.

کد خبر 2064185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha