۷ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۵۶

گزارش خبری/

مزارع سیب زمینی بهار، مرگ را به انتظار نشسته اند/ قطب کشاورزی همدان تشنه آب

مزارع سیب زمینی بهار، مرگ را به انتظار نشسته اند/ قطب کشاورزی همدان تشنه آب

بهار - خبرگزاری مهر: مزارع سیب زمینی شهرستان بهار که به عنوان قطب کشاورزی استان همدان مطرح است با مشکل جدی کم آبی مواجه شده و بر نگرانی های کشاورزان دامن می زند.

به گزارش خبرنگار مهر، از سالهای خیلی دور شهرستان بهار به علت شرایط آب و هوایی مطلوب در کشت محصولات زراعی به خصوص سیب زمینی به قطب کشاورزی استان همدان شهرت یافته است.

عمده شهرت زراعی این شهرستان در کاشت و تولید انبوه سیب زمینی است چرا که از سالهای پیش شرایط جغرافیایی برای پرورش این محصول در بهار و تولید مرغوبترین نوع آن در استان، حتی کشور، مهیا بوده است.

سیب زمینی کاران بهاری از عمده صادرکنندگان این محصول به کشورهای تابعه هستند و مسیر بسیار سودآوری را برای رساندن این استان به اقتصادی پویا در پیش گرفته اند اما متاسفانه به مرور زمان عدم حمایت مسئولین ذی ربط، عدم برنامه ریزی مناسب در تولید، نبود بازاریابی مناسب برای فروش بهتر محصولات تولید شده، افزایش بی رویه تولید کننده، ورود افراد بی مهارت و به تبع آن تولید بی رویه محصول و تغییرات بسیار نامتعادل آب و هوایی و  خشکسالی های اخیر، نه تنها از کیفیت سیب زمینی تولید شده کاست بلکه بازار فروش این محصول را نیز متزلزل ساخت.

این روند ادامه یافت تا جایی که سیب زمینی کاران بهاری با مشکلات مالی عدیده ای برای کشت این محصول مواجه شدند.

براساس بررسی ها در دو سال اخیر عده کثیری از تولیدکنندگان این محصول دست از تولید کشیده اند و از آنجا که چرخه اقتصادی این منطقه به تولید و فروش سیب زمینی و در درجه بعدی به دیگر محصولات زراعی بستگی دارد با شرایط به وجود آمده امرار معاش مردم شهرستان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

در خصوص شرایط فعلی کشت محصول سیب زمینی در شهرستان بهار با چند تن از تولیدکنندگان این محصول گفتگویی داشتیم.

امسال کم آبی در شهرستان بهار بیداد می کند

محمد طهماسبی در گفتگو با مهر عنوان داشت: با اینکه غریب به اتفاق زمین های کشاورزی در بهار به سیستم آبیاری قطره ای مجهز است ولی با توجه به کاهش شدید بارندگی در سال های اخیر و به دنیال آن پایین آمدن سطح آب های زیر زمینی در این منطقه و با در نظر گرفتن شرایط جوی نامناسبی که زمستان امسالحاکم بود، از همین ابتدای سال با مشکل کم آبی مواجه هستیم .

این تولید کننده سیب زمینی افزود: تغییرات اقتصادی کشاورزان بسیاری را در شهرستان با ورشکستگی مواجه کرد.

طهماسبی افزود: سیب زمینی کاران بهاری در چند سال اخیر با مشکلات بسیاری مثل کم آبی، افزایش نامتعادل قیمت های سموم زراعی و ابزار آلات کشاورزی، محصول بذری و نبود بازار مناسب برای فروش محصول تولید شده مواجه بوده اند تا جاییکه این شرایط آن عده از کشاورزانی را که در زمین زراعی استیجاری کشت می کردند با شکست مالی مواجه کرد به طوری که سال بعد دیگر قادر به کشت محصول نشدند.

 نبود مراکز صنعتی مردم شهرستان را به کشاورزی مجبور کرده است

کشاورز دیگر در گفتگو با مهر اظهار داشت:  با اینکه در چند سال اخیر شرایط در شهرستان برای کشت محصول سیب زمینی بسیار بی صرفه شده است ولی اکثریت مردم این منطقه به علت نبود مراکز صنعتی و تولیدی مجبور به زراعت شده اند وگرنه امرار معاش امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود: در شهر بهار زراعت تنها برای کسانی که زمین کشاورزی در مالکیت خود آنها است به صرفه است در غیر این صورت با گرانی های اخیر و به تبع آن افزایش اجاره زمین، محصول بذری، گازوئیل، سموم کشاورزی و کمبود آب، کشت و کار برای افراد دیگر چیزی جز ورشکستگی را به همراه نخواهد داشت.

نبود بازار فروش، سرمایه کشاورزان بهاری را به باد داده است

کشاورز دیگری نیز در گفتگو با مهر گفت: سالهای گذشته کشاورزان بهاری از فروش محصولات تولیدی خود به خصوص سیب زمینی سود بالایی را کسب و همین امر اقتصاد شهر را نیز با رونق زیادی همراه ساخته بود .

این کشاورز ادامه داد: عدم حمایت مسئولین ذی ربط، افزایش تولید کننده و تولید بی رویه در شهرستان و همچنین نبود بازاریابی برای فروش محصول تولید شده همه با هم شرایط را برای کاهش  فروش تولیدات به خصوص سیب زمینی فراهم آورد.

وی اظهار داشت: اگر وضعیت فعلی کشاورزی این منطقه ادامه پیدا کند می توان  به یقین گفت که در دو سال آینده دیگر هیچ کشاورزی به شغل خود ادامه نمی دهد حتی اگر بیکار بماند چون در هر صورت از ورشکستگی و بدهکار ماندن بهتر است.

وی گفت: از طرف دیگر هم کشت بدون سرمایه امکان پذیر نخواهد بود.

میزان بارندگی ها در بهار کاهش یافته است

معاون جهاد کشاورزی شهرستان بهار نیز در گفتگو با مهر عنوان داشت: در سال زراعی جاری 219 میلی متر بارندگی داشته ایم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 26 درصد کاهش داشته است .

مهدی کرمی افزود: میانگین بلند مدت بارندگی در شهرستان بهار 338 میلی متربوده  تا جاییکه بهار در بین 9 شهر استان همدان از لحاظ میزان بارندگی با 338 میلی متر بارندگی در سال زراعی جاری در ردیف 7 قرار دارد.

وی ادامه داد: خشکسالی و سرما پنج هزار و 200 تن از محصولات  مزراع و باغات شهرستان بهار را با خسارت مواجه کرده است

کرمی با اشاره به اینکه تا کنون 50 درصد از مزارع شهرستان با خسارتی معادل 14 میلیارد تومان به علت خشکسالی از بین رفته است، اظهار داشت: سرمازدگی در سال جاری نیز هزار و 280 هکتار از باغات را با خسارتی معادل هفت میلیارد تومان مواجه کرده است .

با این تفاسیر اگر باور داریم که تولید محصولات زراعی زیربنای اقتصاد کشور است و بدون این محصولات عملا زندگی برای همه دشوار خواهد بود، پس رسیدگی به زارعین به عنوان تامین کنندگان و گردانندگان مهم ترین چرخه اقتصادی کشور در مواقع بحرانی باید در راس تمام برنامه های مسئولین ذی قرار بگیرد.

کد خبر 2064502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha