۷ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۲۴

واشنگتن پست

پرونده هسته‌ای ایران نیازمند استراتژی جدی‎تری از سوی آمریکاست

پرونده هسته‌ای ایران نیازمند استراتژی جدی‎تری از سوی آمریکاست

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه آمریکا به رغم اعمال فشارهای زیاد بر ایران هنوز به خواسته خود نرسیده خواستار اتخاذ رویکردی جدید از سوی کاخ سفید برای حل پرونده هسته ای ایران شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن پست در تحلیلی به قلم دنیس راس و دیوید ماکووسکی، با اشاره به روند پرونده هسته ای ایران و تحولات مربوط به آن از آمریکا می خواهد تا سیاست خود در این مورد را تشدید بخشد.

دنیس راس از کارشناسان ارشد مسائل خاورمیانه که از سال 2009 تا 2011 میلادی مشاور اوباما بوده و ماکووسکی نیز از کارشناسان ارشد موسسه واشنگتن محسوب می شود. این دو در گزارش خود می نویسند : در حالیکه بحران سوریه نگاه جهانیان را متوجه خود کرده برنامه هسته ای ایران به سرعت پیش می رود. متاسفانه در حالی که ایران نسل جدیدی از ساتریفیوژها را نصب کرده که سرعت غنی سازی اورانیوم را سه تا چهار برابر بیشتر می کنند مذاکرات 1+5 با ایران بار دیگر متوقف شده است.

در ادامه گزارش واشنگتن پست با اشاره به ناکارآمدی تحریم ها و وضعیت موجود در ایران، آمده است : هر چند فشارهای اقتصادی هزینه هایی را برای ایران به دنبال داشته اما موجب توقف برنامه هسته ای این کشور نشده است. در این میان هر چند باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرده که از دست یابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری می کند اما واشنگتن باید این پیام را نیز ارسال کند که چه زمانی فرصت دیپلماسی برای حل پرونده هسته ای ایران به پایان می رسد این بدان معنی است که اگر دیپلماسی به نتیجه نرسید آمریکا از زور استفاده می کند.

راس و ماکووسکی در ادامه گزارش خود می نویسند : شاید به خاطر تردیدهای آمریکا در مورد سوریه، و یا خروج ما از عراق و یا تغییر شرایط در افغانستان، و یا تغییر نگاه آمریکا به آسیا رهبران ایران به این نتیجه رسیده باشند که در صورت به نتیجه نرسیدن دیپلماسی، آمریکا متوسل به زور نمی شود.

هرچند اوباما تاکید کرده که برای جلوگیری از دست بابی ایران به سلاح هسته ای به هر اقدامی دست می زند اما برداشت غلط ایرانیان از این پیام می تواند منجر به این شود که آمریکا اقدامی سریع در این رابطه انجام بدهد .

به نوشته واشنگتن پست، اگر به دیپلماسی آخرین شانس داده شود، آنگاه آمریکا نیازمند آن خواهد بود که استراتژی خود در مذاکرات 1+5 را تغییر بدهد و از راهبرد "اعتماد سازی" و "گام به گام" که بستگی به اقدامات ایران دارد فاصله بگیرد. بر همین اساس آمریکا نیازمند آن است که به وضوح این موضوع را روشن کند که در قبال ایران هسته ای واشنگتن قادر به انجام چه کاری هست و چه کاری را نمی تواند انجام بدهد . علاوه بر این اوباما باید در بیانیه های دولت این باور را به ایرانیان برساند که زمان برای دیپلماسی رو به پایان است.

با توجه به این موراد رویکرد جدیدی که آمریکا در قبال ایران اتخاذ می کند باید شامل این موارد باشد که حق ایران برای داشتن برنامه هسته ای صلح آمیز را به رسمیت بشناسد. این برنامه باید در سطح پائین همراه با محدودیت های بسیار باشد تا از امکان تبدیل ایران به یک قدرت هسته ای جلوگیری کند.

در بخش پایانی مطلب واشگن پست آمده است : در صورت شفافیت بیشتر سیاست های آمریکا و درک طرف مقابل از این نکته که به راستی زمان برای دیپلماسی در حال پایان یافتن است می توان امیدوار بود که پرونه هسته ای ایران به نتیجه برسد.

کد خبر 2064714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha