۷ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۴۸

با حضور رحیمی/

مجهزترین مرکز رادار هواشناسی کشور در بوشهر افتتاح شد

مجهزترین مرکز رادار هواشناسی کشور در بوشهر افتتاح شد

بوشهر - خبرگزاری مهر: با حضور معاون اول رئیس جمهور، مجهزترین مرکز رادار هواشناسی کشور در بوشهر افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رحیمی ظهر سه‌شنبه در آئین افتتاح این مرکز اظهار داشت: این مرکز در زمینی به مساحت یک هکتار و روی سازه بتنی به ارتفاع 30متر ساخته شده که در سطح کشور بی‌نظیر و در سطح خاورمیانه کم‌نظیر است.

وی به اعتبارات اجرای این پروژه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: برای ساخت بنا، خرید، نصب و راه‌اندازی رادار که دارای فناوری بسیار پیچیده و نوینی است و از بخش‌های مختلف مکانیکی، الکترونیکی و مخابراتی تشکیل شده، 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: هم‌اکنون در سطح کشور شش راهدار هواشناسی به صورت ماهواره‌ای وجود دارد که پنج سایت آن در دولت‌های نهم و دهم ساخته شده است و رشد 70 درصدی ساخت این مراکز در دولت دکتر احمدی‌نژاد بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: دولت‌های نهم و دهم در بخش‌های مختلف تلاش‌های بسیار زیادی داشته‌اند که توسعه زیرساخت‌ها در این دولت بی‌نظیر بوده است ولی برخی افراد تنگ‌نظر می‌گویند که همه چیز روی زمین مانده است.

رحیمی به برخی از پروژه‌های افتتاح شده در استان بوشهر اشاره کرد و بیان داشت: شبکه سد رئیس‌علی دلواری به طول 130 کیلومتر، بیمارستان برازجان و مسکن مهر را امروز افتتاح کردیم.

شناسایی و ردیابی توده‌های فعال و غیرفعال جوی

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر نیز گفت: سایت‌های رادار هواشناسی علاوه بر دکل نصب رادار و سازه های مخابراتی و اداری شامل سیستم‌های حفاظتی در برابر صاعقه و آتش‌سوزی، تامین برق بدون وقفه، فضاهای پشتیبانی و سامانه های حرارتی و برودتی و نیز سیستم ارتباطی قابل اطمینان و پرسرعت برای انتقال تصاویر و داده‌هاست.

نادر شفی‌خدایی تصریح کرد: یک رادار هواشناسی بیش از 40 محصول مختلف را تولید و ارائه می کند که این محصولات برای شناسایی پدیده های مختلف هواشناسی از قبیل تحلیل توفان ها، احتمال بارش تگرگ، پیدا کردن خط جبهه های تندباد است.

وی بیان کرد: همچنین از سایت رادار هواشناسی کشور برای تامین امنیت ترافیک هوایی، کمک به مدیریت منابع آب و آب شناسی، کشاورزی، تعدیل مصنوعی آب و هوا و تحقیقات جوی، مدیریت راه ها و پیش بینی وضع هوا در دیتاهای میان مدت و کوتاه مدت به‌ویژه هشدار آنی جوی و اطلاعیه و اخطاریه از دیگر کاربردهای رادار هواشناسی است.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر ادامه داد: به وسیله رادارهای هواشناسی با شناسایی و ردیابی توده‌های فعال و غیرفعال جوی و برآورد نوع فعالیت آنها منجر به اتخاذ تصمیم درست و به‌موقع برای باروری ابرها، تبدیل تگرگ به باران و سایر روش‌های تغییر اقلیم می‌شود.

کد خبر 2064866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha