۹ خرداد ۱۳۹۲، ۹:۳۳

پیشنهاد آخر هفته تئاتر

پیام دهکردی متفاوتی را در "مرد بالشی" ملاقات کنید

پیام دهکردی متفاوتی را در "مرد بالشی" ملاقات کنید

مخاطبان هنرهای نمایشی می‌توانند آخر هفته به دیدن نمایش "مرد بالشی" جدیدترین اثر محمد یعقوبی که با نگاهی طنز مضمونی تراژیک را به تصویر کشیده است، بنشینند و شاهد بازی متفاوتی از پیام دهکردی باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، علاقمندان به هنرهای نمایشی می‌توانند آخر هفته به تماشای نمایش "مرد بالشی" به کارگردانی مشترک محمد یعقوبی و آیدا کیخایی بنشینند که اجرای خود را به تازگی در تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است. نمایشنامه "مرد بالشی" نوشته مارتین مک دونا نمایشنامه‌نویس ایرلندی است که در این اثر نمایشی به موضوع کودک‌آزاری اشاره داشته است.

محمد یعقوبی از کارگردان‌های شناخته‌شده تئاتر است که در طول سال‌های گذشته آثارش علاقمندان بسیاری را به خود جلب کرده و دوستداران تئاتر منتظر هستند هر چند ماه یکبار نمایش دیگری را از یعقوبی و گروه تئاتر "این روزها" بر صحنه‌های نمایش ببینند.

یعقوبی سبک و سیاق منحصر به فردی را در آثارش مورد توجه قرار می دهد. پرداختن به مسائل اجتماعی و بحران‌های خانوادگی از موضوعات مورد علاقه وی است که در نمایش‌هایی چون "خشکسالی و دروغ "، "نوشتن در تاریکی"، "گل های شمعدانی"، "زمستان 66"، "یک دقیقه سکوت"، "برهان" و... این مضامین را به تصویر کشیده است.

محمد یعقوبی تا سال قبل ترجیح می داد نوشته های خودش و اصولا آثار ایرانی را برای روی صحنه بردن انتخاب کند اما به دلیل مشکلاتی که این روز برای متن های ایرانی از طرف شورای نظارت و ارزشیابی به وجود می آید یعقوبی و تیمش ترجیح داده اند که به سراغ اجرای آثار خارجی بروند. نمایش "برهان" که سال گذشته در فرهنگسرای نیاوران به صحنه رفت از جمله این تلاش ها برای ادامه دادن به حیات تئاتری گروه نمایش این روزها بود. البته یعقوبی این نمایش را ایرانیزه کرده و با حال و هوای مضامین همیشگی و مورد علاقه اش بازنویسی کرده بود.

اما نمایش" مرد بالشی" که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقمند تئاتر است مضمونی کاملا متفاوت نسبت به چند کار اخیر یعقوبی دارد. این کارگردان در نشست رسانه ای نمایشش عنوان کرده بود: فرم دیالوگ‌نویسی و موقعیت‌پردازی نمایشنامه به هیچ مکان خاصی اشاره ندارد و با وجود اینکه مک دونا نویسنده ای ایرلندی است، در این نمایشنامه اشاره مستقیم و تاکید چندانی بر روی مکان مشخصی نشده است.

یعقوبی در اجرای "مرد بالشی" متن نمایشنامه را هرس کرده اما آن را ایرانیزه نکرده است. چون مسئله ای که در نمایش مطرح می شود متعلق به کشوری خاص نیست و می تواند در هر مکانی اتفاق بیفتد. این نمایش نگاهی طنزآمیز به موقعیتی تراژیک دارد و افراد داستان این اثر به نوعی قربانی خشونت در جامعه شده اند.

علی سرابی، پیام دهکردی، احمد مهران فر و نوید محمدزاده بازیگران "مرد بالشی" هستند. این نمایش ابتدا قرار بود به کارگردانی آیدا کیخایی در تالار حافظ روی صحنه برود اما به دلیل برخی مشکلات اجرای آن به تماشاخانه ایرانشهر موکول شد. بازی‌های جذاب و حساب‌شده هر چهار بازیگر نمایش و کارگردانی سنجیده اثر از نقاط قوت کار به حساب می آیند. پیام دهکردی در "مرد بالشی" بازگشتی دوباره به صحنه تئاتر داشته است. این هنرمند در این "مرد بالشی" توانسته چهره منحصر به فرد و جذابی از قابلیت های بازیگری اش را به تصویر بکشد.

نمایش "مرد بالشی"درباره قتل هایی است که در شهری رخ می دهد و این قتل ها به داستان های یک نویسنده ارتباط داده می شوند. محمد قدس و ساقی عطایی دستیاران کارگردان، فواد خراباتی مدیر صحنه و امیر اسمی طراح پوستر و بروشور این اثر نمایشی هستند. محمد حسن معجونی بازیگر و کارگردان تئاتر نیز طراحی صحنه این نمایش را برعهده دارد.

"مرد بالشی" نوشته مارتین مک دونا به کارگردانی مشترک محمد یعقوبی و آیدا کیخایی هر روز ساعت 20:30در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

 

کد خبر 2065846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha