۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۳۸

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

اعتراض مسئولان و اعضای فراکسیون محیط زیست به کاهش بودجه محیط زیست /پیشنهادات محیط زیستی به دولت آینده

اعتراض مسئولان و اعضای فراکسیون محیط زیست به کاهش بودجه محیط زیست /پیشنهادات محیط زیستی به دولت آینده

اعتراض مسئولان و اعضای فراکسیون محیط زیست به کاهش بودجه محیط زیست، پیشنهادات محیط زیستی به دولت آینده، اعلام عدم تمدید مهلت به خورو سازان برای رعایت استاندارد یورو 4، هشدار نسبت به افزایش زمین خواری با مصوبه جدید کمیسیون تلفیق واعلام ضرورت داشتن معاینه فنی برای خورو های تاریخی از مهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته رو به پایان، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

ارتقای کیفیت سوخت عامل بهبود هوای تهران/ کاهش 3.5 درصدی بنزن در سوخت

روز جمعه هفته گذشته  قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست، بهتر شدن وضعیت هوای تهران را به دلیل بهبود وضعیت سوخت در پایتخت عنوان کرد.
علی محمد شاعری افزود: بر اساس میزان اندازه گیری آلاینده ها، میزان بنزن سوختی که توزیع می شود در سال گذشته حدود 5 درصد بوده و این میزان امسال به 1.5 درصد کاهش پیدا کرده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست، تصریح کرد: همچنین در سال جاری  میزان آروماتیکهای حلقوی موجود در سوخت از 70 درصد به 30 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به گوگرد موجود در سوخت توزیعی نیز اظهار داشت:  همچنین میزان گوگرد سوخت یورو 4 در جایگاههای سوخت از 7 هزار ppm به زیر 100 ppm رسیده است.
به گفته قائم مقام سازمان محیط زیست، عدد اکتان سوخت بنزین نیز هم اکنون بین 83 تا 93 درصد در نوسان است.

نمایندگان به داد محیط زیست برسند/ پیشنهادات فراکسیون محیط زیست کمبود بودجه را جبران می کند

در اولین روز از هفته جاری، عضو هیئت رییسه فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه کاهش 35 درصدی بودجه محیط زیست نتیجه بی کفایتی مسئولان محیط زیست است گفت: با این حال فراکسیون محیط زیست برای جبران این کاهش بودجه پیشنهاداتی ارائه داده که نمایندگان با تصویب آنها می توانند به داد محیط زیست برسند.
کمال الدین پیر موذن افزود: كاهش35 درصدي بودجه محيط زيست به هیچ عنوان  قابل توجيه نيست و چنانچه نمایندگان این فصل  را مورد تفقد قرار ندهند از محیط زیست شکننده کشور هیچ چیز باقی نمی ماند.
وی در واکنش به انتقاد مسئولان و کارشناسان محیط زیست مبنی بر منفعل بودن فراکسیون محیط زیست مجلس در برابر مصوبات ضد زیست محیطی گفت: البته نمی گویم که تمام اعضای فراکسیون محیط زیست فعال هستند اما این فراکسیون از معدود فراکسیون هایی است که جلسات منظمی دارد و اعضای هیات رییسه آن همواره نسبت به مصوبات ضد محیط زیست واکنش نشان داده و پیگیر اصلاح ان هستند اما به نظر من مشکل اصلی محیط زیست بی کفایتی مسئولان محیط زیست است که با تعامل با برخی نمایندگان به جای اینکه در برابر حقوق محیط زیست ایستادگی کنند فقط به فکر منافع شخصی هستند.

مصوبه جدید کمیسیون تلفیق زمینه ساز سوءاستفاده زمین خواران/ مهلت خودروسازان دیگر تمدید نمی شود

یکشنبه این هفته،  رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه بررسی و اصلاح مصوبه جدید کمیسیون تلفیق که همزمان با مصوبه بودجه سال 92 در صحن علنی مطرح شد، موجب افزایش زمینه های سوءاستفاده زمین خواران می شود گفت: خواستار اصلاح و بررسی این مصوبه از سوی مجلس و شورای نگهبان هستیم.
محمدجواد محمدی زاده افزود: مصوبه جدید مجلس فضای تغییر کاربری ها را تسهیل کرده و این شیوه تصمیم گیری موجب می شود زمین خواری و تغییر کاربری اراضی ملی افزایش یابد. در حقیقت مجلس با این مصوبه امکان سوءاستفاده برای زمین خواران، استفاده کنندگان از منابع طبیعی و زمین را فراهم کرده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود درباره کاهش 35 درصدی بودجه محیط زیست در سال 92 اظهار داشت: البته در سال 92 به طور کلی تمام بخشها در کل کشور با یک بودجه انقباضی مواجه هستند اما از آنجایی که موضوع محیط زیست یک موضوع اولویت دار است، ما از مجلس محترم توقع داریم به بودجه محیط زیست توجه بیشتری کنند و با ارائه طرح های جدید و تصویب آنها این نقصان را جبران کند.

وی درباره مصوبه شماره گذاری خودروهای بالای 50 سال و اجازه تردد آنها ومغایرت آن با مصوبات کاهش آلودگی هوا مبنی بر عدم اجازه تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها تصریح کرد: البته این اتومبیلها ماشینهای خاصی هستند که جنبه موزه ای و تاریخی دارند و تعدادشان بسیار محدود است و بایستی در موزه ها نمایش داده شوند و یا در مکان های خاص تردد کنند، اما به هر حال شرط آنها داشتن معاینه فنی خودروهاست.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص مهلت خودروسازان برای رعایت استاندارد یورو 4 که تا پایان خرداد ماه سال جاری تمدید شده بود، افزود: این مهلت به هیچ عنوان دیگر تمدید نمی شود و خودروسازان باید تا ابتدای تیر ماه خود را با استانداردهای سازمان محیط زیست مطابقت کنند وگرنه سازمان محیط زیست اجازه شماره گذاری خودروهایی که استاندارد یورو 4 را ندارند، نمی دهد البته سازمان محیط زیست از اول هم با دادن مهلت دو ماهه نیز به خودروسازان مخالف بود و این مهلت را تنها برای اصلاح فرآیند تولید خودروسازان داد.

آخرین جزئیات پرونده باغ گیاهشناسی نوشهر/ تبرئه مدیرکل اداره بنادر و معرفی سه متهم جدید

دوشنبه هفته جاری، وکیل پرونده باغ گیاهشناسی نوشهر با اشاره به آخرین جزییات پرونده باغ گیاهشناسی نوشهر گفت: در آخرین جلسه دادگاه مدیرکا اداره بنادر نوشهر تبرئه و سه متهم جدید معرفی شدند.
غلامعلی ریاحی با بیان این مطلب افزود: مدیرکل اداره کل بنادر نوشهر به عنوان متهم در جلسه دادگاه مورخ  اول اردیبهشت 92 در شعبه 106 ساری حاضر شد اما اسنادی ارائه کرد مبنی بر اینکه در تاریخ تخریب باغ گیاهشناسی و قطع درختان توسط اداره کل بنادر نوشهر برای انجام مأموریت اداری خارج از کشور بوده است لذا مسئولان باغ گیاهشناسی شکایت خود را پس گرفتند.
به گفته وی، بر اساس اسناد جدید اعلام شد دو تن از معاونان اداره کل بنادر و یکی از مسئولان حراست در این پرونده دخیل بوده و قرار شد پرونده دوباره مورد بررسی قرار گیرد.

اختصاص 27 درصد از درآمد معادن در عرصه های ملی برای بازسازی منابع طبيعي

سه شنبه این هفته، مدیر کل دفتر حفاظت سازمان جنگل ها از اختصاص 27 درصد از درآمد ناشی از اکتشاف و بهره برداری از معادن در عرصه های ملی برای حفاظت و باز سازی این عرصه ها خبر داد.
حسين ميرزایي با بیان اینکه حدود 84 درصد ازمساحت كشور شامل اراضي ملي ومنابع طبيعي است و توسعه كشور هم عمدتاً دراين بستر اتفاق مي افتد به انجام توسعه با رويكرد پايداري طبيعت واحترام به قوانين آن تأکید كرد و افزود: در اين راستا دستورالعمل هاي لازم حاوي ضوابط و مقررات مربوط به رعايت اين الزامات به استانها ابلاغ شده است.
به گفته مدیرکل دفترحفاظت سازمان جنگل ها، به استناد ماده17قانون اصلاح  معادن، براي احياء و بازسازي محل عمليات معدني كه در عرصه هاي ملي واقع شده است 15 درصد درآمد دولتي ناشي ازاكتشاف و 12 درصد  ناشي از بهره برداري برای احیا عرصه های ملی اختصاص خواهد يافت و طي فرآيند خاصي براي انجام حفاظت واصلاح وبازسازي تخصيص مي يابد.
وی به رقم 500 ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده در سال جاري اشاره کرد و افزود:  اين رقم برحسب نوع طرحها و تعداد معادن بين استان ها تقسيم شده است.

رای بیاورم معضل آلودگی هوا را حل می کنم / سدسازی اصولی با محیط زیست مغایرت ندارد

در این روز محمد غرضی کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری گفت: چنانچه رای بیاورم متعهد می شوم معضل آلودگی هوای کلان شهر ها را حل کنم.
غرضی با بیان این مطلب افزود: اگر رییس جمهور شوم  به مردم اطمینان می دهم که حل معضل ترافیک و آلودگی هوا در کلان شهر ها از اولویت های دولت آینده است.
وی با بیان اینکه برای احیای دریاچه ارومیه هم برنامه هایی دارم اظهار داشت: در حال حاضر افراد زیادی از حوزه آبخیز دریاچه ارومیه منتفع هستند و و از زوایای مختلف درگیر مقوله حقابه این حوزه آبخیز هستند که چنانچه این برنامه ها عملیاتی شود هم مشکلات معیشتی جوامع محلی و کشاورزان و بومیان این منطقه برطرف می شود و هم دریاچه ارومیه احیا خواهد شد و تا 100 سال دیگر هم اثری از خشکیدگی در ان پدیدار نمی شود.
غرضی تصریح کرد: البته با توجه اینکه آب مسئله بسیار مهمی در این حوزه به ویژه برای کشاورزان است و حتی گاهی بر سر حقابه قتل هم انجام می شود لذا چنانچه دولت پر قدرتی باشم که با 50 میلیون رای سرکار بیایم توان اجرا و عملیاتی کردن برنامه ام برای حوزه ابخیز دریاچه ارومیه و احیا آن را خواهم داشت و در غیر اینصورت زورم به کشاورزان این منطقه نخواهد رسید.
وی افزود: چنانچه سد سازی علمی و بر مبنای اصول توسعه پایدار انجام شود مغایرتی با محیط زیست ندارد و مشکلی برای تالابها ایجاد نمی کند.

اولویتهای زیست محیطی دولت آینده/ آلودگی هوا مهمترین معضل محیط زیست

چهارشنبه هفته جاری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست از دولت آینده خواست تا حمایت فرابخشی از موضوع محیط زیست را از مهمترین اولویتهای خود قرار دهد.
محمد جواد محمدی زاده افزود: انتظار داریم دولت آینده موضوع محیط زیست را به عنوان  یک موضوع فرابخشی در اولویت های کاری خود قرار دهد و حمایت از برنامه های محیط زیست را آنچنان که رهبر معظم انقلاب تأکید کرده اند در دستور کار خود قرار دهند.
رئیس سازمان محیط زیست محیط زیست با بیان اینکه وعده های کاندیداها نباید تنها جنبه تبلیغاتی داشته باشد  تصریح کرد: شعار های زیست محیطی  که کاندیداها می دهند اگر به معنای بیان افق و دورنمای حرکت و فعالیت باشد بسیار خوب و تأثیر گذار است حتی در اقبال عمومی انها برای کسب آرا و لی اگر این شعارها بدون پشتوانه و در نظر گرفتن مقتضیات باشد قطعاً مردم هم تشخیص می دهند که این وعده ها عملیاتی نمی شود بنابراین به آن اهمیتی نخواهند داد.
معاون رئیس جمهور، آلودگی هوا را مهمترین معضل محیط زیستی که باید کاندیداها در اولویت برنامه های خود قرار دهند، عنوان کرد.
 

کد خبر 2066319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha