۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۶:۴۷

امینی در گفتگو با مهر:

تمام کاندیداهای ریاست جمهوری در یک خط هستند/ دولت آینده قانون گریز نباشد

تمام کاندیداهای ریاست جمهوری در یک خط هستند/ دولت آینده قانون گریز نباشد

کرمانشاه – خبرگزاری مهر: یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: دولت دهم دولت قانون گریزی بود و عدم هماهنگی این دولت با مجلس و خودمحوری از عمده مشکلات این دولت به حساب می آید.

جهانبخش امینی، تحلیلگر سیاسی، استاد دانشگاه و نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فلسفه انتخابات و ضرورت آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران،اظهار داشت: قاعدتا هر دولتی قوانینی برای اداره امور خود دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز قوانینی مربوط به خود دارد که مبنای آن حکومت مردم بر مردم با محوریت اسلام است. در این راستا سالی یک انتخابات در ایران برگزار می شود که به جای خود کار سنگینی است چرا که انتخابات علاوه بر هزینه های مادی، هزینه های سیاسی و اجتماعی ای را نیز برای مردم دارد.

وی در خصوص ثمرات حضور و مشکلات ناشی از عدم حضور در انتخابات، گفت: حضور مردم در انتخابات در طی 34 سال عمر انقلاب اسلامی ایران نشان از مدنیت نظام ما داشته و سعی شده در چارچوب قوانین برگزار شود.

امینی اظهار داشت: امسال شاهد دو انتخابات در یک مرحله هستیم که باید در هر دو این انتخابات، شاهد پیاده شدن قوانین، اهداف و احکام نظام جمهوری اسلامی ایران در متن اسلام باشیم و در پیاده سازی اهداف نظام در ابعاد مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اگر به تمام دستورات اسلام توجه شود شاهد حفظ ارزش های اسلامی و ایجاد آرامش برای مردم خواهیم بود.

نماینده سابق کرمانشاه در مجلس نیاز امروز ایران را گام برداشتن در جهت رفاه اجتماهی و آرامش کشور دانست وعنوان کرد: ایران باید به عنوان الگویی برای سایر کشورها قرار گیرد. کشور ما دارای منابع خدادادی زیادی است و خیلی از برنامه های ما از سوی دشمنان رصد می شود، لذا هر دولت باید متناسب با ظرفیت های موجود از این منابع بهره گرفته و به رشد اقتصادی کشور توجه ویژه ای کند.

وی تاکید کرد: دولت آینده باید به مشکلات مردم توجه ویژه ای کرده و برای رفع این مشکلات باید شعارها با گفتمان و اجرای حکومت متناسب باشد. مردم به دنبال شعار نیستند بلکه خواهان عمل بوده و بهبود معیشتشان را خواستارند.

امینی خاطرنشان کرد: هم اکنون تورم بیداد می کند و ارزش پول ملی به شدت کاهش یافته است و تحریم ها نیز  باری دیگر بر این مشکلات افزوده است که باید مورد توجه ویژه دولت آینده قرار گیرد.

وی با تشریح عملکرد دولت نهم و دهم، عنوان کرد: در دولت اخیر حدود 100 هزار میلیارد منابع نفتی به فروش رسیده در حالی که ایجاد اشتغالزایی در کشور متناسب با این رشد نبوده است. مدیریت در اجرا، در دولت اخیر یک مدیریت مدون نبوده چرا که درآمدهای دولت باید در زمینه مواردی چون اشتغالزایی و افزایش ارزش افزوده به کار گرفته می شد و این اتفاق نیفتاد.

افزایش ارزش پول ملی بالاترین خدمت به مردم است

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: قطع به یقین دولت آینده باید به مسائلی چون معیشت، اشتغال و حفظ ارزش پول ملی و ارتقا آن توجه ویژه ای داشته باشد، چرا که وقتی دولت ارزش پول ملی را بالا ببرد بیشترین خدمت را به مردم کرده است. همچنین دولت آینده باید به دنبال کاهش نرخ بیکاری در جامعه باشد.

خودمحوری و عدم هماهنگی با مجلس از عیوب دولت نهم و دهم است. مقاومت دولت قبلی در برابر قانون و مجلس از مشکلات این دولت بود و این دولت نه در بحث معرفی و نه اجرا با مجلس هماهنگ نبود.

وی در خصوص کاندیداهای دوره کنونی گفت: تمام کاندیداها در یک خط هستند و برتری شاخصی دیده نمی شود البته سابقه برخی اجرایی تر و عملیاتی تر بوده است.

امینی تاکید کرد: نوع رفتار رئیس جمهور آینده در مناسبات خارجی و نوع تعامل وی با سایر ملل و موارد مد نظر در تعاملات باید بر اساس پافشاری بر اهداف و آرمان های نظام و حفظ شان و منزلت مردم و کشور صورت بگیرد. وی در دیپلماسی خود با سایر کشورها باید علاوه بر پافشاری به اهداف و آرمان های نظام، شان و منزلت خود را نیز حفظ کند.

گفتمان نباید باعث هزینه شود/خلا درستی گفتمان ها در دولت قبلی

وی اظهار داشت: گفتمان را نبایدبه خودی خود باعث ایجاد هزینه نشود که این خلا را در گفتمان بین المللی دولت گذشته شاهد بودیم. برای مثال به یکباره دولت، وزیر امور خارجه را در سفرهای خارجی عزل می کرد که نشان از بی برنامگی این دولت بود.

وی تاکید کرد: عمل دولت باید با حرفش یکی باشد و شعارهای قابل اجرا و در حد توان ارائه کند.

این نماینده سابق مجلس گفت: دولت آینده باید در درجه اول به بحث جوانان اعم از معیشت و بیکاری توجه ویژه کند چرا که هم اکنون جوانان ما به شدت از بیکاری رنج برده و اگر این امر ساماندهی نشود جامعه را به چالش خواهد کشاند. همچنین دولت آینده باید به بحث ارزش پول ملی توجه ویژه کرده و در جهت ارتقای سطح بین المللی کشور گام بردارد.

 

کد خبر 2066469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha