۱۱ خرداد ۱۳۹۲، ۹:۵۲

چند پرسش فرهنگی از نامزدها -18/

کاندیداها اعلام کنند به دنبال ارتقای فرهنگ هستند یا تولیدات فرهنگی

کاندیداها اعلام کنند به دنبال ارتقای فرهنگ هستند یا تولیدات فرهنگی

علی‌اکبر اشعری با تاکید بر مسئله پیوست فرهنگی برای همه طرح‌ها و لوایح، گفت: اگر تکلیف رئیس جمهور آینده با فرهنگ مشخص باشد، تکلیفش را بقیه حوزه‌ها هم روشن می‌شود. 

علی‌اکبر اشعری در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره مسائل کلان حوزه فرهنگ که باید مد نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باشد و در مورد برنامه‌هایشان از آنها سوال شود؟ گفت: وقتی درباره فرهنگ صحبت می‌کنیم، باید منظورمان را از آن مشخص کنیم؛ یک وقت منظورمان کل فرهنگ است که بحث اقتصاد فرهنگ، صنعت فرهنگ و سیاست فرهنگی را شامل می‌شود. یک وقتی هم هست که منظورمان از فرهنگ، بحث تولیدات فرهنگی است؛ اینکه چه فیلمی تولید کنیم؟ چه کتابی تولید کنیم؟ نحوه نظارتمان چگونه باشد؟ و یا اینکه نحوه حضورمان در بازارهای جهانی محصولات فرهنگی چگونه باشد؟

وی افزود: من بحثم این است که مثلاً به وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته‌ام که شما وزیر فرهنگ هستید نه وزیر تولیدات فرهنگی و لذا اگر تکلیفتان را با فرهنگ روشن کنید، سمت و سوی تولیدات فرهنگی هم متناسب با آن شکل می‌گیرد ولی چون تکلیفتان را مشخص نکرده‌اید، گاهی اوقاتی محصول فرهنگی که تولید می‌شود، تاثیر معکوس و یا مخرب فرهنگی دارد. یعنی فیلمی ساخته می‌شود که نه تنها در جهت رشد فرهنگی نیست، بلکه در جهت عکس عمل می‌کند.

رئیس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه «قدما معتقد بودند که انسان یک تن دارد و یک جان» با ذکر مثالی در تکمیل این جمله گفت: در معماری قدیم ایرانی و به قول امروزی‌ها در ساخت مسکن، نیازها را به دو گونه نیاز تن و نیاز جان تقسیم می‌کردند؛ چیزهایی که نیاز تن بود، مثل حمام و آشپزخانه را در فضایی محقر در انتهای خانه که عموماً ویلایی بود، می‌ساختند و خیلی هم زرق و برق نداشت اما چیزهایی که نیاز جان بود مثل محل عبادت و محل میهمانی بود، بسیار مورد توجه بود و اصلاً نامش شاه‌نشین بود و معمولاً در بهترین جای خانه بود.

اشعری اضافه کرد: الان همه اینها به هم ریخته و نیاز تن و نیاز جان با هم قاطی شده است؛ همین مسئله را می‌توان در امورات جامعه و نحوه اداره جامعه هم دید. اینکه مقام معظم رهبری فرمودند هر کاری که دولت انجام می‌دهد، باید پیوست فرهنگی داشته باشد، برای همین است و معنایش این است که وقتی فلان طرح را اجرا می‌کنیم، چه پیامدها و تاثیرات فرهنگی به دنبال دارد؟

وی با بیان اینکه «باید از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پرسید که در حوزه فرهنگ چه کار می‌خواهند بکنند؟» گفت: اگر تکلیف رئیس جمهور آینده با فرهنگ مشخص باشد، تکلیفش را بقیه چیزها هم روشن می‌شود.  متاسفانه ما در همه این سال‌ها همه انرژی و قیل و قال و توانمان را گذاشته‌ایم روی تولیدات فرهنگی نه خود فرهنگ؛ 5، 6 ماه از وقتمان صرف برگزاری نمایشگاه کتاب می‌شود، 3، 4 ماه درگیر برگزاری جشنواره‌های فجر هستیم. حالا گیرم که این جشنواره‌ها هم برگزار شد، چه تاثیری روی مسئله ارتقای فرهنگی ما می‌گذارد؟

معاون اسبق امور مطبوعاتی وزارت ارشاد افزود: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید تعریف خودشان را از فرهنگ مشخص و اعلام کنند. به نظرم اگر بیایند و بگویند مثلاً من فیلم خوب می‌سازم و کتاب خوب تولید می‌کنم، معلوم می‌شود که نگاهشان همان نگاه تولیدات فرهنگی است.

کد خبر 2067149

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha