۱۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۵۶

دست‌ِ خالی فرهنگ از درآمدهای نفتی/ سند مهندسی فرهنگی احیا شود

دست‌ِ خالی فرهنگ از درآمدهای نفتی/ سند مهندسی فرهنگی احیا شود

رییس کمیسیون فرهنگی شورای انقلاب فرهنگی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری خواست که سهم فرهنگ را از درآمدهای نفتی ارتقا داده و سند مهندسی فرهنگی کشور را احیا کنند.

حسن بنیانیان در گفتگو با خبرنگار مهر سه سوال را از نامزدهای ریاست جمهوری مطرح کرد و در ابتدا با اشاره به سند مهندسی فرهنگی بیان کرد: اولین سوال از کاندیداها با توجه به تصویب سند مهندسی فرهنگی کشور که مستلزم اصلاح پیامدهای فرهنگی فعالیت‌های همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌های سیاسی، اقتصادی، بهداشتی و ... است، اینکه برنامه‌ریزی نامزدهای ریاست جمهوری برای تحقق این سند چیست؟

برنامه‌تان برای تحقق سیک زندگی ایرانی - اسلامی چیست

وی با بیان اینکه این سند آماده شده و باید دولت آن را اجرایی کند، سوال دیگر خود را درباره الگوی سبک زندگی مطرح و بیان کرد: اصلاح سبک زندگی مستلزم مشارکت همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی است که در قدم اول باید تمامی مدیران و کارشناسان وزارتخانه‌ها دید فرهنگی لازم را پیدا کنند تا از طریق دولت که در همه عرصه‌ها حضور جدی دارد این تحول آغاز شود. سوالم دیگرم این است که نامزدهای ریاست‌جمهوری چه برنامه‌ای برای تحقق این رهنمود مقام معظم رهبری دارند؟

رییس کمیسیون فرهنگی شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: اصلاح سبک زندگی یعنی شیوه شهرداری، معماری، گفتگو و حتی غذا خوردن، قبل از اینکه متاثر از رسانه های غربی باشد از ارزش های تاریخی و دینی خود ما گرفته شود. این امر مستلزم تحول در درون همه ایرانیان است که برای ارزش های خود احترام قائل شوند.

این فعال فرهنگی با ذکر مثالی عنوان کررد: به طور مثال برخی برای به رخ کشیدن سواد خود از اصطلاحات انگلیسی استفاده می کنند و یا یک فروشنده مواد غذایی از نام خارجی برای فروش و تبلیغات بیشتر خود بهره می گیرد. بنابراین سازمان های دولتی ایران و سایر نهادها باید اولین قدم را برای اصلاح سبک زندگی و درونی کردن ارزش ها بردارند.

استاد دانشگاه سوره در تبیین سوال سوم خود به اهداف و آرمان‌های جامعه اسلامی اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه هدف غایی جامعه اسلامی ارتقای عدالت، اخلاق و معنویت است، برای تحقق این معنا همه تصمیم‌گیری‌های دولتمردان باید سبقه اخلاقی و معنوی پیدا کند. رییس جمهور آینده از هشت ساعتی که در هفته به جلسات مشترک دولت اختصاص می دهد، چند ساعت آن را برای شناخت تحولات فرهنگی جامعه و اصلاح عملکرد فرهنگی دولت صرف می‌کند؟

نگاه دولت به فرهنگ و هنر نباید تفننی باشد

وی ادامه داد: اگر پاسخ این سوالات داده شود مشکلات فرهنگی و هنری نیز رفع می شود. اما هم اکنون نگاهی که به فرهنگ حاکم است تفننی است و برای صرف اوقات فراغت به هنر نگاه می کنند.

این نویسنده و پژوهشگر عرصه فرهنگ و هنر همچنین پرسش دیگری مطرح و درباره آن اظهار کرد: با توجه به وجود درآمدهای نفتی در 100 سال اخیر که موجب تامین منابع لازم برای اداره کشور شده متاسفانه مزیت هایی که می‌توانند در عرصه فرهنگ منشا تولید و عرضه کالاهای فرهنگی- هنری و جلب توریست شود، ناشناخته مانده است. نامزدها چه برنامه ای برای احیای بهره‌مندی از این مزیت بزرگ فرهنگی دارند؟ به نحوی که به جای خرید سریال ها و فیلم های ژاپنی، آنها خریدار آثار هنری ما باشند و از این طریق پیام های انقلاب اسلامی صادر و همزمان منبع درآمد شود.

رییس سابق حوزه هنری در پایان خاطر نشان کرد: چرا ما نباید بتوانیم همپای کشورهای دیگر فروش آثار سینمایی بالایی داشته باشیم؟ وزارت ارشاد باید به این سمت حرکت کند. در حال حاضر این نهاد در تولید آثار هنری و کمک به هنرمندان هم‌خط خودش خلاصه شده است.

 

کد خبر 2067216

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha