۱۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۱

چند پرسش فرهنگی از نامزدها-28

پارسایی: سکان وزارت فرهنگ را به چه کسی می‌سپارید؟

پارسایی: سکان وزارت فرهنگ را به چه کسی می‌سپارید؟

حسین پارسایی مدیر کل سابق مرکز هنرهای نمایشی از نامزدهای ریاست‌جمهوری خواست علاوه بر بیان اهداف و استراتژی خود برای اعتلای فرهنگ کشور گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت ارشاد را هم معرفی کنند.

حسین پارسایی نویسنده و کارگردان تئاتر و مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به لزوم توجه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به فرهنگ و هنر به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه در طول چند روز گذشته که تبلیغات نامزدهای اتخاباتی آغاز شده است یک سوال بزرگ برای من پیش آمده و می خواهم از نامزدهای محترم، کارشناسان و مجری‌های برنامه‌های انتخاباتی بپرسم که چرا برای یکبار هم که شده واژه فرهنگ از زبان این دوستان بیان نشده است.

چشم‌انداز و برنامه فرهنگی نداشته باشید کشور دچار مشکل می‌شود

وی ادامه داد: هر آنچه که در این ایام از آن صحبت می شود در حوزه سیاست و اقتصاد است و این سوال و تعجب برای من پیش آمده که آیا مسئولان محترم در برنامه آینده‌شان حوزه فرهنگ را ندیده‌اند و هیچ چشم‌اندازی در این باره ندارند؟ به نظرم در آینده اگر نامزد محترمی چشم انداز خودش را در حوزه فرهنگ و هنر و نگاه آسیب‌شناسانه و راهبردهای خود را در این زمینه عملی نکند با چالش‌های جدی مواجه می‌شود. اعتقاد من این است که در کنار پرداختن به مسائل سیاسی و اقتصادی باید مسائل فرهنگی و هنری نیز مطرح شود چون ما کشوری هستیم که تمدن بسیار ارزشمندی دارد و انتظار می رود نامزدها در این عرصه هم صاحب دیدگاه، برنامه و راهکارهای راهگشا باشند.

پارسایی افزود: نبود اهداف استراتژیک و نداشتن چشم‌انداز و افق برای توسعه هنر در جامعه به وضوح در این برنامه‌ها دیده می شود. پس باید هرکدام از نامزدهای مورد نظر برنامه های خودشان را مبتنی بر اهداف استراتژیک و سند توسعه فرهنگ و هنر در همه عرصه‌ها در عالی ترین جایگاه تعریف کنند. به عبارتی بسترسازی لازم را در بخش خصوصی از طریق اصل 44 قانون اساسی داشته باشند و برای تقویت هنرها در عرصه های مختلف و همسو با اهداف انقلاب، سیاست های روشن دستگاه های ذیربطشان را ارائه دهند.

چرا نباید کار هنری شغل باشد

این کارگردان تئاتر عنوان کرد: اعتقاد من بر این است که چند مسئله وجود دارد که به همه هنرها مربوط است. از جمله این مسائل امنیت شغلی و امنیت روحی و روانی هنرمندان است. همچنان هنر در کشور ما شغل به حساب نمی آید و هیچ پشتوانه ای از شروع فعالیت یک هنرمند تا بازنشستگی او وجود ندارد و عملا هنرمند باید صاحب یک پروژه باشد تا به عنوان یک شاغل پذیرفته شود و بتواند ارتزاق کند. ما در زمینه های پژوهشی به شدت نیازمند تاسیس پژوهشکده های تخصصی در عرصه های مختلف هستیم. ما در عرصه های بین الملل باید زمینه های شناخت متقابل هنر ایران را در عرصه های جهانی فراهم کنیم و کارگروه هایی در این زمینه به تدوین آیین نامه ها بپردازند.

سیاست‌های حمایتی از فعالیت‌های هنرمندان باید روشن شود

کارگردان "بانوی آب و آینه" در ادامه درباره مشکلاتی که هنر ایران نیازمند توجه به آن است ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های بومی و برنامه‌ریزی برای معرفی این دستاوردها در اقصی نقاط کشور و البته معرفی آنها در عرصه‌های بین‌الملل قابل توجه است. اعلام قاطع سیاست‌های حمایتی دولت از فعالیت‌های هنرمندان باید روشن شود. نامزد محترمی که در آینده قرار است متولی امور کشور شود باید از هم اکنون راهکارهای خود را برای اداره فرهنگ و هنر کشور ارایه کند. به نظرم بهترین کاری که هر کدام از نامزدها می‌توانند انجام دهند این است که از هم اکنون وزیر احتمالی خود را برای پست وزارت ارشاد اسلامی معرفی کنند چون این امر به شدت در ترغیب هنرمندان و میزان مشارکت و حضورشان پای صندوق‌های رای تاثیر دارد.

وی یادآور شد: چون وزیر ارشاد از وزرای کلیدی است و ما باید بدانیم نامزد مورد نظر ما که از هر نظر اصلح‌تر است چه تصمیمی برای پست وزارت ارشاد اسلامی دارد. همکارانش چه کسانی هستند؟ از چه افرادی در حوزه فرهنگ و هنر مشورت می گیرد و برای توسعه و اعتلای هنر در جامعه چه برنامه هایی دارد؟ از الان ما باید با اهداف و افکار نامزدها در حوزه فرهنگ آشنا شویم.

پارسایی متذکر شد: این چند راهکاری را هم که ارائه کردم برخواسته از چالش ها است. از جمله این چالش های جدی که در تقابل با راهکارها هستند می توان به نامشخص بودن اهداف استراتژیک کاندیداها، تنوع و تعدد مراکز تصمیم‌گیرنده و سیاستگذار، ناپایداری ضوابط و مقررات در عرصه هنر، عدم تبیین شفاف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه هنر، عدم ساماندهی مناسب جهت حضور آثار منطبق با دستاوردهای ایرانی اسلامی ما در عرصه‌های بین الملل اشاره کرد.

مدیر عامل سابق بنیاد فرهنگی هنری رودکی در پایان توضیح داد: از دیگر چالش‌های موجود در عرصه هنر عدم شناخت و به‌کارگیری صحیح اکثر مدیرانی است که در استان‌ها منصوب به کار شده اند. همچنین می‌توان به عدم اختصاص بودجه لازم برای تجهیز مراکز فرهنگی و توجه نکردن به نخبه ها و اصحاب فرهنگ و هنر در شهرستان‌ها، نبود پژوهشکده‌های تخصصی، نبود جایگاه علمی نقد در نزد منتقدان و رسانه ها، نداشتن استراتژی مناسب و چشم انداز برای استفاده از ظرفیت های مشترک بین ایران و سایر کشورهای هم‌سو نیز اشاره کرد. همه این موارد چالش‌های جدی است که ما با آنها روبرو هستیم و باید متقابلا راهکارهای مناسبی برایشان بیابیم. این چالش ها برطرف نخواهد شد جز اینکه بدانیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آینده چه کسی است. همکاران و مشاورانش چه افرادی خواهند بود؟ و اهدافش برای توسعه و تعالی هنر چیست؟

 

 

 

کد خبر 2068524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha