۱۳ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۴۸

رعنا قد به مهر خبر داد:

6 گونه جانوری باارزش آذربایجان غربی در خطر انقراض

6 گونه جانوری باارزش آذربایجان غربی در خطر انقراض

ارومیه – خبرگزاری مهر: معاون محیط طبیعی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر شش گونه جانوری مهم و باارزش استان در معرض خطر انقراض قرار دارند.

حمید رعنا قد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آذربایجان غربی به دلیل اقلیم مناسب آب و هوایی یکی از مناطق مناسب برای زیست انواع گونه های جانوری و گیاهی است افزود: در حال حاضر گونه های جانوری از نوع پستانداران تحت عنوان "هامستر طلایی"، "پلنگ" و " گوزن زرد ایرانی" در معرض خطر انقراض قرار دارند.

وی همچنین از "اردک سرسفید" و "بالابان" از گونه های جانوری پرندگان در معرض خطر انقراض استان نام برد و گفت: متاسفانه "افعی البرزی" از دیگر گونه های جانوری خزندگان در استان نیز در لیست فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست یعنی در خطر انقراض قرار گرفته است.

رعنا قد همچنین از قرار گرفتن 17 گونه جانوری  آسیب پذیر استان نیز در لیست فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست خبر داد و اعلام کرد: خفاش نعل اسبی کوچک، خفاش نعل اسبی مدیترانه ای، خفاش نعل اسبی مملی، قوچ و میش ارمنی، کل و بز به همراه سنجاقک دم موشی از اهم این گونه ها است.

معاون محیط طبیعی محیط زیست آذربایجان غربی، میش مرغ، عروس غاز، اردک مرمری، غاز پیشانی سفید کوچک، عقاب طلایی، دلیجه کوچک و عقاب شاهی به همراه سمندر آذربایجانی  و لاک پشت مهمیزدار را از دیگر گونه ها برشمرد.

وی با تاکید بر صیانت و حراست از گونه های مهم و باارزش جانوری در استان گفت: این امر نیازمند همکاری و مشارکت گروه های مردم نهاد و خود مردم است.

رعنا قد در ادامه با اشاره به موقعیت بی نظیر اقلیمی آذربایجان غربی افزود: در حال حاضر از 194 گونه جانوری پستانداران 54 گونه معادل 27.83 درصد، از 521 گونه جانوری پرندگان 286 گونه معادل 55.64 درصد و نیز از 212 گونه های جانوری خزندگان 59 گونه شامل 27.31 درصد دراین استان زندگی می کنند.

وی سایر گونه های جانوری ساکن در استان را از 27.31 درصد گونه های جانوری دوزیستان کشور و نیز 14.94درصد گونه جانوری ماهیان کشور ذکر کرد.

 

کد خبر 2068595

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha