۱۳ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۳۷

سکوت خبرنگاران در نشست گردشگری / معاون گردشگری خبرنگار شد

سکوت خبرنگاران  در نشست گردشگری / معاون گردشگری خبرنگار شد

نشست خبری سه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حالی برگزار شد، که خبرنگاران به نشانه اعتراض و در واکنش به برخورد قهرآمیز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی با آنها، درباره موضوعات مطرح شده سکوت اختیار کردند. این در حالی بود که معاون گردشگری به جای خبرنگاران سئوال می پرسید.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری معاونت میراث فرهنگی درباره برگزاری نمایشگاهی با عنوان تخریب آثار میراث فرهنگی کشور با حضور آتوسا مومنی معاون میراث و یحیی رحمتی، معاون صنایع دستی درباره نمایشگاه ملی صنایع دستی و نشست خبری نمایشگاه بازار سفر با حضور منوچهر جهانیان معاون گردشگری پیش از ظهر یکشنبه، در ساختمان ارگ آزادی سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

ديروز، امروز و فردای تخریب میراث فرهنگی

در این مراسم آتوسا مومنی درباره نمایشگاه تخریب آثار میراث فرهنگی گفت:  نمايشگاه ديروز، امروز و فردا از 19 خرداد ماه در مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد برپا مي شود و شامل عملکرد ما در حوزه موزه ها، ثبت آثار، پايگاه هاي ثبت جهاني و ميراث معنوي است.

وی با قاطعيت گفت: طي سه سال گذشته هيچ فعاليت ويژه عمراني در حوزه مرمت و هيچ اثري در حوزه ثبت آثار ملي بدون نظر شوراي فني محقق نشده است.

خبرنگاران مشکلات نمایشگاه را رصد کنند

در حوزه صنایع دستی نیز، یحیی رحمتی توضیحاتی درباره برپایی نمایشگاهی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی داد و گفت: این نمایشگاه از 16 تا 21 خرداد در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برپا مي شود. همچنین امسال میزان ورود و خروج کالاها، میزان استقبال بازدیدکنندگان از صنایع دستی خریداری شده و کیفیت محصولات ارائه شده، مورد بررسی قرار می گیرد و از سایت مربوط به دارندگان مهر اصالت یونسکو و مکانیزه کردن صدور مجوزهای مربوط به صنایع دستی اعم از پروانه بهره برداری رونمایی خواهد شد.

رحمتی گفت: خبرنگاران هر مشکلی را در این نمایشگاه دیدند با من درمیان بگذارند چون ما متولی صنایع دستی هستیم نه صنایع کوچک.

پیش بینی 20 میلیون گردشگر ورودی تا 8 سال آینده

در ادامه، منوچهر جهانیان، معاون گردشگری کشور هم با اعلام اینکه خبرنگاران آمار ده ماهه گردشگران ورودی به کشور را مقایسه می کنند درحالیکه باید اگر مقایسه ای انجام می شود، آمار 12 ماه مد نظر قرار گیرد، بیان کرد: میزان ورود گردشگر خارجی در فروردین ماه امسال بیش از 347 هزار نفر بوده است که با رشد 31.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل رو به رو بوده است همچنین در این ایام میزان خروج گردشگران از ایران نیز با رشد منفی 5.4 درصدی مواجه شد.

وی امیدوار است تا 8 سال آینده ایران شاهد ورود 20 میلیون گردشگر خارجی باشد.

جهانیان از برگزاری نمایشگاه بازار سفر و ارائه پکیج تورهای گردشگری با تخفیف 10 تا 30 درصدی خبر داد و گفت: اين نمايشگاه از 18 خرداد ماه جاري در مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران به مدت یک ماه آغاز به کار خواهد کرد.

حاشیه های سه نشست خبری و سکوت خبرنگاران

در این مراسم پس از آنکه هریک از معاونتهای سازمان درباره برنامه های خود سخنرانی کردند ، قرار شد تا خبرنگاران سوالات خود را بپرسند اما از آنجا که مدتی است روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی برخورد قهرآمیز خود با خبرنگاران منتقد این سازمان را به شکل دیگر آغاز کرده است، آنها تصمیم گرفتند در واکنش به این موضوع هیچ سوالی از مسئولان این سازمان نپرسند چرا که معتقدند هر سوالی خارج از رویکرد و خواست روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، منجر به حذف آنها از برنامه های سازمان میراث فرهنگی، ارسال جوابیه به رسانه و رو در رو کردن آن خبرنگاران با حراست سازمان منجر می شود.

به همین دلیل منوچهر جهانیان، معاون گردشگری کشور عنوان کرد که هر چند حضور خبرنگاران در این مراسم نشانه صداقت آنهاست اما اکنون که آنها با ما قهر کرده اند، من به جای هر یک از آنها از معاونت صنایع دستی سوال می پرسم.

در همین حال خبرنگاران حاضر در مراسم خطاب به وی گفتند اگر سوال انتقادی بپرسید با تصمیم سوی روابط عمومی سازمان از دعوت به برنامه ها حذف می شوید چنانچه از ورود خبرنگاران خبرگزاری مهر و فارس و روزنامه های شرق و همشهری و هنرنیوز به برنامه ها جلوگیری می شود.

آتوسا مومنی نیز به اخبار منتشر شده در حوزه عملکردش واکنش نشان داد و گفت: من اخبار را رصد نمی کنم چهره خبرنگاران را نیز نمی توانم با اسم آنها تطبیق دهم درباره اخبار مربوط یه حوزه میراث فرهنگی هم، ترجیح می دهم دیگران برایم تعریف کنند به عنوان مثال آقای علویان صدر که قبلتر معاون میراث فرهنگی بودند، به من خبر می دادند که گزارش هایی در این حوزه منتشر شده است.

 برخوردهای قهرآمیز و نادرست روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی با رسانه های منتقد به این سازمان، تا به آنجا پیش رفته است که از مدتها پیش اخبار مربوط به یه حوزه فعالیت سازمان میراث فرهنگی از صفحات اول روزنامه ها، سایتها و خبرگزاریها حذف و به صفحات میانی رسانه ها کشیده شده است.

کد خبر 2069126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha