۱۷ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۱۶

آیت الله احمد خاتمی:

دغدغه فرهنگ، دين و معنويت از دغدغه هاي اصلي كانديداهای ریاست جمهوری باشد

دغدغه فرهنگ، دين و معنويت از دغدغه هاي اصلي كانديداهای ریاست جمهوری باشد

آیت الله سید احمد خاتمی، روز گذشته 16 خردادماه در مراسم اختتامیه هفتمين همايش بين‌المللي پژوهش‌هاي قرآني با بیان اینکه اگر اين كشور بخواهد به سمت و سوي قرآني پيش برود كه البته مي‌خواهد چرا كه جامعه اسلامي است، گفت: بايد دغدغه فرهنگ، دين و معنويت از دغدغه هاي اصلي كانديداها باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آيت‌الله سيد احمد خاتمي، امام جمعه موقت تهران، صبح پنج‌شنبه 16 خردادماه در مراسم اختتاميه هفتمين همايش بين‌المللي پژوهش‌هاي قرآني با قدرداني از حضور قاريان و حافظان بين‌المللي قرآن كريم افزود: قاريان و حافظان قرآن سفيران قرآني كشورهاي مسلمان هستند.

عضو هيئت رئيسه خبرگان رهبري با اشاره به مقالات علمي ارائه شده به اين همايش در خصوص موضوع سبك زندگي اظهار داشت: قرآن خودش را به پنج نام و ده‌ها وصف معرفي كرده و حدود 60 وصف كه در بين اين اوصاف يكي واژه تبيان است كه در سوره نمل آيه 89 آمده است.

آيت‌الله خاتمي روشنگري را از ديگر اوصاف قرآن كريم عنوان كرد و گفت: واژه سوم واژه بينه (شاهد) است، كه سبب وضوح مطلب مي‌شود. خطيب نماز جمعه تهران ديگر تعابير را «مبين» «برهان»، «نور» و هدي دانست و و گفت معناي اين تعابير اين است كه براي همه زندگي خود بايد از قرآن نسخه شفا بخش بگيريم.

وي فلسفه نزول قرآن را هدايت بشريت عنوان كرد و با اشاره به سوره اسراء آيه 9 متذكر شد: اين قرآن شما را به بهترين راه هدايت مي‌كند و معناي اين واژه‌ها اين است كه در اصلي‌ترين مسائل زندگي خودتان بايد سراغ قرآن و سبك زندگي برويد. بايد سبك زندگي يك مسلمان با غيرمسلمان در همه عرصه‌ها متفاوت باشد.

آيت‌الله خاتمي ارائه يك طرح در مورد سبك زندگي را يادآور شد و گفت: بايد يك كارگروه ويژه شكل بگيرد و در جامعه ما اين را شناسايي كنند كه كجاي زندگي ما ديني نيست و در مرحله دوم از حوزه‌ها در بعد ديني و دانشگاه در بعد فني و اجرايي بخواهند كه سبك زندگي ديني در اين عرصه‌ها كه آسيب‌پذير هستيم را شناسايي كنند و بعد يك نهاد متولي امر شود.

خاتمي بسنده كردن به پژوهش را ناكافي دانست و گفت: بايد سهم صدا و سيما كه اساسي‌ترين تأثير را در سبك زندگي دارد مشخص شود، چرا كه هر نوع زندگي عرضه كنند، آن نوع زندگي در عمق خانه‌ها خواهد رفت.

خطيب جمعه تهران تأكيد كرد كه بايد سهم آموزش و پرورش در سبك زندگي ديني نيز مشخص و معلوم شود چه مقداري از كتاب‌هاي درسي ما به سبك زندگي پرداخته‌ شده است.

وي مشخص كردن سهم دانشگاه‌ها در اين خصوص را يادآور شد و گفت: در طول سه دهه از انقلاب متأسفانه اين عرصه مورد غفلت قرار گرفته شده است.

خاتمي، تمام زندگي انسان‌ها، رفتارهاي اجتماعي، آداب و معاشرت، سياست و تعامل را عنوان جامعي از سبك زندگي اسلامي به شمار آورد و متذكر شد: قرآن كليات سبك زندگي را در دو بخش مطرح كرده است كه عبارتند از سبك زندگي حيواني و سبك زندگي انساني.

وي در خصوص سبك زندگي حيواني از نگاه قرآني گفت: در اين نوع از سبك زندگي ارزش و معنويت مطرح نيست و همه چيز تحت‌الشعاع ماديات و رفاه است و آنهايي كه اين نوع سبك زندگي را دارند، بهره‌وري آنها از زندگي همانند حيوانات است.

آيت‌الله خاتمي براي اثبات سخنان خود به سوره هاي «محمد و اعراف» در مورد سبك زندگي حيواني اشاره كرد.

امام جمعه موقت تهران همچنين در مورد زندگي انساني به آياتي از قرآن استناد و خاطر نشان كرد: خداباوري و عمل صالح با انگيزه خدايي و متناسب با زمان و مكان مسير زندگي صحيح و قرآني به شمار مي‌رود.

آيت‌الله خاتمي با اشاره به موضوع انتخابات رياست جمهوري گفت: متأسفانه در سبد تبليغاتي برخي از كانديداها، تنها كالايي كه وجود ندارد، قرآن و معنويت است.

وي اضافه كرد: اگر اين كشور بخواهد به سمت و سوي قرآني پيش برود كه البته مي‌خواهد چرا كه جامعه اسلامي است، بايد دغدغه فرهنگ، دين و معنويت از دغدغه هاي اصلي كانديداها باشد.

آيت‌الله خاتمي در پايان به دعاي امام صادق (ع) براي دستيابي انسان به سبك زندگي اسلامي اشاره كرد و از خداي تبارك و تعالي توفيق مسلمانان بر مشكلات موجود را خواستار شد.

کد خبر 2070648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha