۱۷ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۴۶

احیای مدرسه صنایع مستظرفه با آثار شاگردان كمال‌الملك

احیای مدرسه صنایع مستظرفه با آثار شاگردان كمال‌الملك

مدرسه صنایع مستظرفه به عنوان اولین دانشگاه هنری ایرانی با گردآوری آثاری از کمال الملک و شاگردانش در باغ نگارستان احیا می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، باغ نگارستان كه در عصر قاجار توسط كمال الملك به مدرسه صنایع مستظرفه تبدیل شد و توانست در احیا و اشاعه هنرهایی همچون نقاشی، نگارگری، مجسمه‌سازی تاثیرگذار باشد، دوباره توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران احیا خواهد شد.

در این موزه كه به بررسی مكتب كمال‌الملك و نگارگری تهران پرداخته خواهد شد، آثاری از كمال‌الملك و شاگردانش به نمایش در خواهد آمد. همچنین اسناد مدرسه صنایع مستظرفه، احكام و دست‌نوشته‌های این مدرسه نیز به نمایش در خواهد آمد.

سازمان زیباسازی با هدف احیای خاطرات هنری شهر تهران و مكان‌های فرهنگی و تاریخی در یك سال گذشته به بررسی آثار كمال‌الملك و شاگردانش پرداخته و در همین راستا به احیای مدرسه صنایع مستظرفه و اندیشه و آثار هنری كه به واسطه این مكان اشاعه یافته، پرداخته است.

مدرسه صنایع مستظرفه (School of Fine Arts) به سرپرستی کمال‌الملک در سال 1287 شمسی مطابق با ۱۹۱۱ میلادی تاسیس شد. این مدرسه برای تدریس و توسعه نقاشی تاسیس و هم‌زمان به رشته‌های منبت‌کاری، موزائیک‌سازی و قالی‌بافی نیز پرداخته می‌شد. چند سال بعد از تاسیس این مدرسه زیر نظر کمال‌الملک، ابوالحسن صدیقی بخش مجسمه‌سازی را نیز در این مدرسه دایر کرد. پس از مرگ کمال‌الملک مدرسه صنایع مستظرفه به دو مدرسه دیگر یعنی هنرستان کمال‌الملک و هنرستان هنرهای سنتی تقسیم شد.

 

کد خبر 2070712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha