۱۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۵۲

یک کارشناس سوئیسی:

اردوغان درک واقعی از دموکراسی ندارد/ گسترش اعتراضات در ترکیه

اردوغان درک واقعی از دموکراسی ندارد/ گسترش اعتراضات در ترکیه

یک کارشناس سوئیسی از افزایش نارضایتی عمومی از مواضع دیکتاتوری اردوغان خبرداده و با تاکید بر اینکه نخست وزیر این کشور درک درستی از دموکراسی ندارد تصریح کرد تا زمانی که وی مواضع خود در قبال معترضان را تغییر ندهد این اعتراضات ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، "کان بویوکبای"، Can Büyükbay از کارشناسان علوم سیاسی زوریخ که به مدت دو روز در جمع معترضان در استانبول حضور داشته است در گفتگو با روزنامه "تاگس انسایگر" با اشاره به حضور اتفاقی خود در جمع معترضان در میدان تقسیم استانبول از خشونت پلیس علیه معترضان خبر داده و اظهار داشت که پلیس گاز اشک آور علیه اعتراض کنندگان به کار می برد. پلیس همچنین از ورود فعالان ترکی به پارک قزی در میدان تقسیم ترکیه که نخست وزیر این کشور پروژه مورد اختلاف خود را می خواهد در آن محقق کند جلوگیری به عمل می آورد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه من به عنوان یک دموکرات، مخالف موضع سرکوبگرانه اردوغان علیه معترضان هستم، همچنین به رفتار خودخواهانه ، وحشیانه و سرکوبگرانه پلیس ترکیه علیه مخالفان و مجروحان بسیار در جریان این اقدامات وحشیانه خبر داد.

این کارشناس سوئیسی معترضان ترک را جوانانی خوب و قابل احترام ارزیابی کرد که مواضع صلح آمیز و احساس همبستگی آنها وی را تحت تاثیر قرار داده و اظهار داشت که این اعتراضات شورشی برای کرامت انسانی است. بسیاری از مردم ترکیه با معترضان در میدان تقسیم ترکیه اعلام همبستگی کرده اند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد که من اردوغان را نماینده دیکتاتورسرمایه داری اسلامی می دانم. وی اجازه هیچ اظهار نظری را به شهروندان ترک نمی دهد. هیچ درک واقعی از دموکراسی را نمی توان در اردوغان یافت.

"بویوکبای" در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد که در جامعه ترکیه سالهاست که نارضایتی از مواضع استبدادی اردوغان و برتری حزب عدالت و توسعه به چشم می خورد. اردوغان مردم را به دو دسته تقسیم می کند؛ طرفدار حزب خود یا مخالف آن. اردوغان همه شهروندان را به یک اندازه قبول ندارد. دولت وی سالهاست که حقوق دموکراسی و عزت انسانی بسیاری از شهروندان را جریحه دار کرده است. خشونت پلیس در میدان تقسیم ترکیه تنها نوک یک کوه یخی را به نمایش گذاشته است. فساد و اقتصاد قومی و قبیله ای در این کشور شایع است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سیستم اردوغان مدتهاست که مشروعیت دموکراتیک خود را از دست داده است همچنین گفت: اگر اردوغان مواضع و سخنوریهای خود در برابر معترضان را تغییر ندهد درگیریها در این کشور شدت می گیرد. وی بعد از بازگشت از سفر آفریقایی خود مدعی شد که این اعتراضات از طرف سیاستمداران، هنرمندان و خبرنگاران تشدید و تحریک می شود. وی همچنین از علاقه معترضان به رویکردهای تروریستی خبرداد.

وی افزود: اردوغان در این گونه سخنوریها و مواضع سختگیرانه خود ثابت قدم است و این قابل قبول نیست. نخست وزیر ترکیه نه تنها باید سخنوریهای خود در برابر معترضان بلکه مواضعش را که تنها علایق اقتصادی یکجانبه و بر خلاف خواست شهروندان را دنبال می کند تغییر دهد.

این کارشناس سوئیسی در بخش دیگری از این گفتگو با تاکید بر اینکه رئیس دولتی که تا این حد خشونت علیه ملت خود به کار می برد دیگر مشروعیت ندارد به نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی در جامعه ترکیه اشاره کرده و در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به گسترش اعتراضات در این کشور تصریح کرد که این اعتراضات تا زمانی که اردوغان آن را جدی نگیرد و مسیر آشتی را دنبال نکند ادامه خواهد داشت. ما امیدواریم که افکار عمومی در دنیا وقایع در ترکیه را دنبال کرده و مبارزات صلح آمیز شهروندان ترکی را فراموش نکنند. 

کد خبر 2071376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha