۱۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۱۰

نقش تصویر لیلی و مجنون بر فرش و بلور/ گلایه یک هنرمند از گالری شیرین

نقش تصویر لیلی و مجنون بر فرش و بلور/ گلایه یک هنرمند از گالری شیرین

هنرمند پیشکسوت نقاشی ایران از حکاکی برخی نقاشی‌هایش بر روی بلور و بافت برخی آثارش از مجموعه "لیلی و مجنون" روی فرش خبر داد.

بهرام دبیری، هنرمند پیشکسوت نقاشی ایران با اعتراض به نمایش دو اثرش در نمایشگاهی در گالری شیرین به خبرنگار مهر گفت: من گالری شیرین را به خاطر کارهایی که می‌کند از جمله ناعدالتی‌ها، برخوردهایی که با جوانان دارد و ده‌ها دلیل دیگر دنبالچه‌ای از گالری‌های دوبی و کارهایی که در دوبی بر روی آثار ایرانی‌ها انجام می‌شود، می‌دانم.

وی افزود: من به دلایلی که اصولا ضرورتی برای بازگو کردنشان نمی‌بینم به گالری شیرین علاقه‌مند نیستم. هر هنرمند تا جایی که من می‌دانم این حق را دارد که برای نمایش آثارش در گالری‌ها انتخاب عمل داشته باشد و گالری را برای نمایش آثارش انتخاب کند. من به گالری شیرین هیچ علاقه‌ای ندارم و آثارم هم بدون تمایل من در آنجا به نمایش درآمده است.

وی در پاسخ به این که اثری که از شما در گالری شیرین به نمایش درآمده از یک مجموعه شخصی است و مجموعه‌دار حق این را دارد که هرجا صلاح بداند کار را به نمایش بگذارد، گفت: من قبول دارم که مجموعه‌دار می‌تواند هرکجا که دوست دارد اثری که متعلق به خود اوست به نمایش بگذارد ولی اخلاق حکم می‌کرد به من هم اطلاع می‌دادند.

دبیری با انتقاد از رفتار غیرحرفه‌ای مدیر گالری شیرین، بیان کرد:‌ مدیر این گالری فکر می‌کند که من از نمایش آثارم در قالب نمایشگاه‌های گروهی بی‌اطلاع می‌مانم که چنین رفتار غیرحرفه‌ای را می‌کند. حتی اگر آثار این نمایشگاه از سوی مجموعه‌داران دراختیار گالری شیرین گذاشته شده باشد، باید مدیر گالری به مجموعه‌دار نسبت به همکاری نکردن من با این گالری خبر می‌داد.

وی در مورد کارهایی که در چند وقت اخیر انجام داده است، گفت: روزبه، پسرم کارهای من را بر روی سفال حکاکی و نقاشی می‌کرد که به نمایش هم درآمد که در ادامه این کارهایش طرح‌های من را بر روی بلور نیز تراش خواهد داد.

دبیری از بافته شدن فرش‌هایی از روی آثارش از مجموعه لیلی و مجنون در شهرهای کلاردشت و کاشان خبر داد و در پایان گفت: این فرش‌ها تا پاییز آماده خواهد شد و در یک گالری در تهران به نمایش درخواهد آمد.

بهرام دبیری متولد سال 1329 شیراز است. آثار او از دهه 60 به بعد، مضامین اساطیری و جستجو در نقاشی مدرن را دنبال می‌کند و به سوی ریشه‌ها و میراث تصویری ایران گرایش دارد.

تماشای نقش برجسته‌های تخت‌جمشید و حضور شکوهمند کتیبه‌های نقش رستم از خاطرات کودکی اوست. او از 12سالگی به شکل تجربی و نیاموخته نقاشی را آغازکرد. در سال 1349 وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. در سال‌های آغاز دانشجویی تحت تاثیر نقاشانی چون "بوش" و "بروگل" قرار گرفت. با استادانی چون هانیبال الخاص، بهجت صدر، پرویز تناولی و روئین پاکباز کار کرد.

کد خبر 2071407

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha