۱۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۵:۱۵

فروش خاک کشور به هر شکلی غیر قانونی و ممنوع است

فروش خاک کشور به هر شکلی غیر قانونی و ممنوع است

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست با تأکید بر غیر قانونی بودن خرید و فروش خاک کشور گفت: فروش هر نوع خاک کشور به خاکهای صنعتی و معدنی ممنوع است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد پورسخا در نشست خبری که پیش از ظهر شنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد با بیان این مطلب افزود: اساساً هر نوع خرید و فروش خاک کشور به دلیل اینکه جزو اموال عمومی بوده و ثروت ملی محسوب می شوند غیر قانونی است اظهار داشت:با تصویب لایحه جامع خاک در کمیسیون تخصصی مجلس که تمام اراضی کشور را تحت پوشش دارد حفاظت و حراست از خاک های کشور در عرصه های مختلف به صورت جدی تری پیگیری می شود.

وی در پاسخ به خبر نگار مهر مبنی بر اینکه اما اخباری مبنی بر فروش خاک برخی مناطق کشور به کشور های حوزه خلیج فارس وجود دارد تصریح کرد: اگر در جایی این اتفاق می افتد غیر قانونی است و برخورد می شود.

به گفته مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست ، پس از لایروبی رودخانه کارون قرار بود در ازای لایروبی این رودخانه به جای دستمزد پیمانکار خاک حاصل از لایروبی را ببرد که به دلایل غیر قانونی بودن این اتفاق هم نیافتاد و عملیاتی نشد.

پور سخا با اشاره به اینکه برای تشکیل هر سانتیمتر خاک حدود 800 سال زمان نیاز است تأکیدکرد: در حال حاضر خاک کشور در بسیاری عرصه ها دچار فرسایش تخریب و آلودگی ها است و در بسیاری مناطق میزان شوری و قلیاییت خاک بیشتر از حد مجاز است لذا حفاظت از خاک کشور یکی از وظایف سازمان محیط زیست و در هیچ منطقه ای مجوزی برای فروش خاک از سوی سازمان محیط زیست صادر نشده است.

وی در پاسخ به اینکه پس چه بر سر خاک حاصل از پروژه های بزرگی مانند تونل نیاش امده است گفت: هر کجا معاملاتی در مورد خاک پروژه ای رخ داده است سازمان های اجرایی رأساً و بدون مجوز سازمان محیط زیست اقدام کرده اند و قطعاض غیر قانونی است.

به گفته او ، در حال حاضر حفاظت و حراست از خاک به قدری در سازمان محیط زیست و کمیسیون های مختلف مجلس پیگیری می شود که حتی برای تأمین خاک ورزشگاههای مشترک المنافع ایران در خارج از کشور اجازه تأمین خاک از ایران صادر نمی شود.

 

کد خبر 2071409

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha