تحلیلگر لبنانی در گفتگو با مهر؛

حل بحران سوریه بدون ایران امکانپذیر نیست/چرایی حمایت صریح غرب از تروریستها

حل بحران سوریه بدون ایران امکانپذیر نیست/چرایی حمایت صریح غرب از تروریستها

محمد شمص کارشناس و تحلیلگر سیاسی لبنان در گفتگو با مهر با اعلام اینکه حل بحران سوریه بدون مشارکت ایران امکانپذیر نیست به تشریح اهداف تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای حمایت تسلیحاتی از مخالفان سوری پرداخت.

محمد شمص کارشناس و تحلیلگر لبنانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر درباره کمک تسلیحاتی به افراد مسلح و تروریست ها در سوریه و تصمیم اخیر اتحادیه اروپا در این زمینه اظهار داشت: این تصمیم با هدف اعمال فشار بر مذاکرات سوری - روسی در نشست ژنو 2 اتخاذ شده است.

وی با بیان این مطلب افزود: موفقیت های ارتش سوریه در مقابله با افراد مسلح در مناطق مختلف، کشورهای حامی تروریست ها در سوریه را وادار کرده است سطح فشارهای خود بر ژنو 2 را افزایش دهند و بنابراین تصمیم اخیر اتحادیه اروپا سیاسی است و با هدف جلوگیری از موفقیت سوریه، روسیه و هم پیمانان آن از جمله ایران در مذاکرات ژنو 2 و مانع تراشی بر سر راه موفقیت های بیشتر ارتش سوریه در مقابله با افراد مسلح و تروریست ها در سوریه اتخاذ شده است.

این کارشناس لبنانی نشست اخیر دوستان سوریه در تهران را گامی مهم و با اهمیت در راستای حل مسالمت آمیز بحران سوریه توصیف کرد که نقش بسزایی در نتیجه بخش بودن نشست ژنو 2 خواهد داشت. وی در ادامه گفت: نشست دوستان سوریه در تهران و تعداد شرکت کنندگان آن که بالغ بر نمایندگان 40 کشور بودند نشان دهنده اهمیت نقش ایران در حل بحران سوریه است.

محمد شمص با بیان اینکه حضور ایران در نشست ژنو 2 یک ضرورت است گفت: در واقع باید تاکید کرد که هیچ راه حلی درباره بحران سوریه بدون مشارکت ایران موفقیت آمیز نخواهد بود و به عبارتی دیگر بر خلاف ادعای برخی کشورهای غربی و عربی، ایران نه تنها در مسئله سوریه مشکل ساز نیست، بلکه بخشی از راه حل بحران این کشور محسوب می شود.

تحلیلگر لبنانی با اشاره به موفقیت های ارتش سوریه در پاکسازی مناطق مختلف این کشور از وجود تروریست ها اظهار داشت: دستاوردهای میدانی و نظامی ارتش سوریه به نفع این کشور و هم پیمانان آن است و ما برای نخستین بار شنیدیم که عربستان سعودی توقف خشونت ها در سوریه را شرط اساسی برای ورود به مذاکره درباره راه حل سیاسی بحران سوریه دانسته است و حتی این شرط را برای شرکت خود در نشست ژنو 2 مطرح کرده است و این یعنی اینکه مخالفان سوری و کشورهای منطقه ای حامی آنها از موفقیت های ارتش سوریه متحیر شده اند.

کد خبر 2072089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha