۱۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۵:۰۶

تاگس اشپیگل گزارش داد:

شورشی بی سابقه در ترکیه مدرن/ اعتراض به سبک رهبری دیکتاتوری اردوغان

شورشی بی سابقه در ترکیه مدرن/ اعتراض به سبک رهبری دیکتاتوری اردوغان

یک روزنامه آلمانی در گزارشی از اعتراضاتی بی سابقه در ترکیه مدرن سخن گفته و تصریح کرد که مسئله در این کشور اعتراض علیه دولتی است که هیچ ارزشی برای افکار دیگران قائل نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه "تاگس اشپیگل" در گزارشی به اعتراضات گسترده در ترکیه و دلایل آن پرداخته و در بخشی از این گزارش تصریح کرد که در این درگیریها قدرت دولت در یک طرف و ملت در طرف دیگر قرار دارد.

"سیدا سونگور"، یکی از معترضان در ترکیه که با خشونت پلیس این کشور مواجه شده است درباره شرایط کشورش می گوید؛ هر کس که در ترکیه یک بار برای دفاع از حقوق بشر قدم بگذارد به روزگار من گرفتار می شود.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد که اعتراضات کوچک که از پارک قزی در میدان تقسیم استانبول آغاز شد به موج گسترده ای از اعتراضات در سراسر کشور تبدیل شده است که ترکیه مدرن هنوز مشابه آن را به چشم خود ندیده است.

اقدامات خشونت آمیز پلیس علیه تحصن کنندگان در پارک قزی یک موج همبستگی را در این کشور ایجاد کرده است.

در ادامه آمده است: اخیرا دیگر مسئله درختهایی که دولت ترکیه می خواهد برای تحقق پروژه مد نظر خود در پارک قزی قطع کند نیست، بلکه مسئله سبک رهبری دیکتاتوری اردوغان که معترضان را همدست با تروریستها معرفی می کند مطرح است. مسئله در ترکیه اعتراض علیه دولتی است که از نظر معترضان هیچ اهمیت و ارزشی برای افکار دیگران قائل نیست. مسئله سکوتی است که در یک کشور کاملا از هم گسیخته حاکم شده است.

نویسنده در ادامه به همبستگی زیاد معترضان متحصن در میدان تقسیم ترکیه اشاره کرده و در بخش دیگری از این مطلب نوشت: جامعه شناسان، شورشهای فعلی در ترکیه را با انقلاب دانشجویی در غرب اروپا در سالهای 1960 مقایسه می کنند که یک شورش علیه مقامات دیکتاتوری بود.

یکی از معترضان در استانبول که نخواست نامش فاش شود بر این عقیده است که اردوغان ملت را گرفتار از هم گسیختگی کرده است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: بررسی کنندگان به ندرت راه چاره ای برای خروج ترکیه از این بحران می بینند. اول از همه باید دولت اردوغان رسما از مردم برای خشونتهایی که پلیس علیه آنها اعمال کرده است عذرخواهی کند اما اردوغان به جای آن از جاسوسان خارجی سخن به میان می آورد که این اعتراضات را ایجاد کرده اند و مقصر هستند.

یکی از معترضان 17 ساله در پارک قزی این گونه اظهار داشته است که ما اینجا باقی می مانیم تا اردوغان کناره گیری کند.

کد خبر 2072237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha