۲۳ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۲۹

محیط زیست در آخر هفته؛

ریزگردها خلیج فارس را فرا گرفتند/ عرضه سوخت یورو 4 در جایگاههای تهران

ریزگردها خلیج فارس را فرا گرفتند/ عرضه سوخت یورو 4 در جایگاههای تهران

تکرار بدیهیات جایگاه محیط زیست از سوی کاندیداها کافی نیست، عرضه سوخت یورو 4 در تمام جایگاههای تهران تا 25 خرداد، عدم شماره گذاری پراید، پژو و سمند از ابتدای تیر ماه اگر یورو 4 کسب نکنند، اعلام غیر قانونی بودن فروش خاک کشور به هر شکل و هجوم ریزگردها به خلیج فارس از مهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته ای که گذشت همزمان بود با هفته محیط زیست و از آنجایی که این هفته با آخرین هفته یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شورای شهر همراه بود لذا مطالبات زیست محیطی از کاندیداها در آینده که غالباً در خصوص رفع مشکل آلودگی هوا و ریزگردها بر اخبار و رویداد های این هفته سایه افکنده و رنگ و بوی هفته محیط زیست امسال را با سالهای گذشته که بیشتربه مشکلات و چالش های پیش روی محیط زیست در گذشته پرداخته می شد تغییر داد.

تکرار بدیهیات جایگاه محیط زیست از سوی کاندیداها کافی نیست

در اولین روز از هفته جاری عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع با بیان اینکه تکرار برخی بدیهیات درباره اهمیت جایگاه محیط زیست یا راه حلها و وعده‌های تکراری برای حل مسائلی چون آلودگی هوا یا خشکی دریاچه ارومیه نشانگر عدم تمرکز راهگشای کاندیداها بر مسئله محیط زیست است گفت: اگر به ملاحظات محیط زیستی توجه نشود، پیامدهایش نه تنها در حوزه اقتصاد و سیاست آشکار خواهد شد، بلکه بسیاری از مؤلفه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه را نیز دستخوش تغییر کرده و درنهایت می‌تواند منجر به بروز جنگ‌هایی ویرانگر شود؛ جنگ‌هایی که یکی از شاخه‌های مشهورترش که در آفریقا، خاورمیانه و آمریکا هم نمود یافته، جنگ آب است.

عرضه سوخت یورو 4 در تمام جایگاههای تهران تا 25 خرداد / پراید، پژو و سمند اگر یورو 4 کسب نکنند از ابتدای تیر شماره گذاری نمی شوند
یکشنبه این هفته، قائم مقام سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروهای پژو، سمند و پراید استاندار یورو4 را پاس نکرده اند، تاکید کرد: چنانچه این خودروها تا اول تیرماه به استاندارد یورو 4 نرسند اجازه شماره گذاری آنها را نمی دهیم.

علی محمد شاعری با بیان اینکه از اول امسال قرار بود خودروسازان تمام محصولات شان را با استاندارد یورو 4 تولید کند گفت: در حال حاضر 30 درصد از خودروها با این استاندارد تولید شده اند و 60 درصد دیگر نیز تست های اولیه را پاس کرده اند و سایر خودروها نیز چنانچه تا ابتدای تیر ماه استاندارد یورو 4 را رعایت نکنند اجازه شماره گذاری آنها داده نمی شود.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست به هیچ عنوان در مورد تمددی مهلت رعایت استاندارد یورو 4 توسط خودروسازان کوتاه نمی آید، افزود: البته ممکن است خودروسازان باز هم لابی کنند و با همان روش هایی که بلندند قانون را دور زده و با همان قدرتی که دارند باز هم برای خود مهلت بگیرند اما این به هیچ عنوان مورد تایید سازمان محیط زیست نیست.

به گفته قائم مقام سازمان محیط زیست وزارت نفت متعهد شده تا 25 خردادماه سال جاری در تمام جایگاه های  تهران سوخت استاندارد یورو 4 عرضه کند.

وی با بیان ایکاه در حال حاضر 20 میلیون لیتر سوخت با استاندارد یورو 4 تولید می شود و 40 میلیون لیتر با استاندارد یورو 2، اظهار داشت: به طور میانگین می توان گفت در حال حاضر نیز استاندارد سوختی که در تهران  عرضه می شود یورو 3  است!

تنها 5 درصد اعتبار ریزگردها با منشأ داخلی تأمین شد/نامزدها برنامه مدون زیست محیطی ندارند

شاعری در بخش دیگری از سخنان خود نامزدهای ریاست جمهوری برنامه مدونی در زمینه محیط زیست ندارند و به مشکلات زیست محیطی به صورت نقطه‌ای اشاره می‌کنند.

وی افزود: برنامه نداشتن کاندیداهای ریاست جمهوری در زمینه محیط زیست بیانگر آن است که باید بیشتر در این عرصه کار کنیم.

وی با بیان اینکه آب، خاک و هوا جزو اولویت‌های اساسی کشور ماست، اظهار کرد: تا زمانی که این موارد دچار مشکلی نشده‌اند، اولویت نیست. این در حالیست که در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم. به عنوان نمونه اولویت اساسی تهران، آلودگی هوا و اولویت اساسی 23 استان کشور به ویژه استان‌های غربی، ریزگردهاست.

شاعری با اشاره به ارائه طرح جامع گرد و غبار به مجلس شورای اسلامی، گفت: سازمان محیط زیست این طرح را به مجلس ارائه داد و از لایحه نیز گذشت، اما تنها بخشی از آن تصویب شد. این در حالیست که لازم بود این طرح به صورت جامع تصویب شود. پیشنهاد تخصیص 1000 میلیارد تومان برای سازمان جنگل‌ها به منظور بیابان‌زدایی داده بودیم که تنها 30 میلیارد تومان آن تصویب شد!

فروش خاک کشور به هر شکلی غیر قانونی و ممنوع است

در این روز، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست با تأکید بر غیر قانونی بودن خرید و فروش خاک کشور گفت: فروش هر نوع خاک کشور به خاکهای صنعتی و معدنی ممنوع است.

فرهاد پورسخا با بیان این مطلب افزود: اساساً هر نوع خرید و فروش خاک کشور به دلیل اینکه جزو اموال عمومی بوده و ثروت ملی محسوب می شوند غیر قانونی است اظهار داشت:با تصویب لایحه جامع خاک در کمیسیون تخصصی مجلس که تمام اراضی کشور را تحت پوشش دارد حفاظت و حراست از خاک های کشور در عرصه های مختلف به صورت جدی تری پیگیری می شود.

وی در پاسخ به اینکه اخباری مبنی بر فروش خاک برخی مناطق کشور به کشور های حوزه خلیج فارس وجود دارد تصریح کرد: اگر در جایی این اتفاق می افتد غیر قانونی است و برخورد می شود.

به گفته مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست ، پس از لایروبی رودخانه کارون قرار بود در ازای لایروبی این رودخانه به جای دستمزد پیمانکار خاک حاصل از لایروبی را ببرد که به دلایل غیر قانونی بودن این اتفاق هم نیافتاد و عملیاتی نشد.

ریزگردها خلیج فارس را فرا گرفتند

روز یکشنبه همچنین، معاون دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه ریزگردها خلیج فارس را فرا گرفته اند گفت: در حال حاضر به ازای هر متر مربع، 22 گرم رسوب ناشی از ریزگردها در خلیج فارس ته نشین می شود.

عبدالرضا کرباسی با بیان اینکه در حال حاضر  به ازای هر متر مربع 22 گرم رسوب ناشی از ریزگردها در خلیج فارس ته ‌نشین می‌ شود افزود:  البته در زمینه تاثیر ریزگردها بر روی اکوسیستم خلیج‌ فارس هنوز مطالعه ‌دقیقی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه آلودگی نفتی هنوز هم  مهمترین آلودگی خلیج فارس است اظهار داشت: سالانه 50 هزار کشتی وارد خلیج ‌فارس می‌ شوند که 17 هزار کشتی آن نفتکش هستند، از طرفی کشتی ‌هایی که در حال تردد به این حوزه هستند مرتبا در حال بارگیری و تخلیه بار هستند که این مسئله موجب آلودگی محیط دریا می شود و اکوسیستم دریا را تهدید می کند.

معاون دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر همچنان  آلودگی خلیج ‌فارس کمتر از میزان استاندار است، گفت: آلودگی خلیج ‌فارس که ناشی از ورود آلاینده‌های نفتی و تخلیه آب کشتی ‌ها است، از میزان استاندار فراتر نمی‌رود.

بنزن و سرب بیشترین مواد آلاینده کلانشهرها/ افزایش بیماریهای تنفسی و سرطانی

دوشنبه هفته جاری عضو هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس از افزایش روند صعودی افزایش بیماریهای تنفسی و سرطانی در کشور خبر داد و افزود: بنزن و سرب بیشترین مواد آلاینده در شهرهای بزرگ کشور است.

کمال‌الدین پیرموذن با اشاره به این مطلب که آلودگی هوا در کشور موجب خسارات بسیاری می‌شود، گفت: مسئولان ذیربط باید به این موضوع به صورت ریشه‌ای بپردازند تا از آسیب‌های این معضل جلوگیری شود.

وی با بیان این مطلب که طرح کاهش آلودگی هوا به صحن علنی مجلس رفت اما متاسفانه رای نیاورد، ادامه داد: مسئولان به موضوع محیط زیست به‌ویژه آلودگی هوا توجه نکرده اند امیدواریم در دولت بعدی با تدابیر لازم و اقدامات درست به این موضوع مهم پرداخته شود.

پایبند بودن به قانون اساسی و تخصیص بودجه بیشتر برای محیط زیست انتظارات از دولت آینده است

در این روز نشستی با حضور معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست برگزارشد و خبرنگاران پرسش هایی در مورد وضعیت محیط بانان، مشکلات دریاچه ارومیه و مشکلات تالابها داشتند که وی پاسخ داد به دلیل کاهش بارندگیهای سالهای اخیر 40 تالاب از 20 تا 70 درصد دچار خشکیدگی شده است که از طریق طرح حفاظت و احیای تالاب ها در برنامه پنجم توسعه در دستور کار محیط زیست قرار گرفته است. البته در این مورد منابع مالی کم داریم و قرار شده دولت از منابع سوانح و حوادث به استانها کمک کند. محیط زیست 15 میلیارد تومان به 20 استان داده که دریاچه پریشان و گاوخونی هم در این منابع دیده شده اند.

در ادامه احمد علی کیخواه  در مورد انتظارات سازمان از رئیس جمهور یازدهم، مشکل مستندسازی اراضی زیست محیطی و چالش میان قوه قضائیه و محیط زیست بر سر زمین خواران گفت: انتظار ما از رئیس جمهور بعدی پایبند بودن به قانون اساسی و تخصیص بودجه بیشتر به برنامه های زیست محیطی است. در مورد مستندسازی هم باید بگویم در تمامی استانها نقش های GIS در تمامی مناطق چهارگانه مشخص شده است ولی اینکه برای تمامی اراضی سند داشته باشیم، نداریم.  گاهی قانون تکلیف کرده که سندی برای سازمان جنگلها یا برخی نهادهای دیگر صادر شود و بعد محیط زیست متولی نگهداری می شود.

پاسخ قالیباف به 8 چالش محیط زیستی کشور/ ریزگردها را با دیپلماسی زیست محیطی حل می‌کنم

روز دوشنبه همچنین شهردار تهران و کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری  با اشاره به برنامه های محیط زیستی اش برای دولت یازدهم گفت: تشکیل مجدد شورای عالی محیط زیست که حدود 8 سال است در کمیسیون صنعت و محیط زیست دولت ادغام شده است از اولویتهای ما در حوزه محیط زیست است.

دکتر محمدباقر قالیباف با بیان اینکه رتبه زیست‌محیطی کشور که در حال حاضر با افت محسوسی مواجه شده و 30-40 پله کاهش یافته است نشان دهنده این است که ما یک برنامه جامع در زمینه حفاظت از محیط زیست نداریم گفت: ما در حوزه محیط زیست راهبردهای لازم را یا داریم یا نداریم و اگر داریم این راهبردها اجرایی نیست چرا که اگر این راهبردها اجرایی بود الان باید نتایج آنرا در بهبود وضعیت محیط زیست کشور می‌دیدم.

ایران رتبه اول تخلیه فاضلاب در خزر/ وزارت نیرو کشند قرمز را تولید کرد

سه شنبه هفته جاری، معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت: ایران رتبه اول را در تخلیه فاضلاب در دریای خزر دارد.
عبد الرضا كرباسي اشاره به اينكه درياي خزر يك محيط بسته است و قدرت خودپالايي كمي دارد، گفت: نزديك به 75 در صد از كل آلودگي هايي كه وارد درياي خزر مي شود به عهده كشور روسيه است.
وي با بيان اينكه آلودگي هاي درياي خزر شامل مواد نفتي،‌آفت كش ها ، سوم كشاورزي ،‌عناصر سنگين و فاضلاب مي شود، افزود: سهم ايران در آلودگي درياي خزر 12 در صد است كه عمدتاً شامل تخليه فاضلاب انساني به محيط درياي خزر مي شود.

وي جمعيت ساحل نشين خزر در كشور ايران را 7 ميلون نفر عنوان كرد و گفت: ايران در تخليه فاضلاب انساني به درياي خزر مقام اول را دارد.

معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: 400 ميليون متر مكعب فاضلاب در شمال كشور توليد مي شود كه فقط 40 در صد از آن به سختي تصفيه مي شود و 60 در صد مابقي از طريق رودخانه ها و به صورت غير مستقيم وارد درياي خزر مي شود.
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه بيش از 1000 گونه در خليج فارس و درياي عمان وجود دارد،‌گفت: 8 در صد از آبسنگ هاي دنيا در خليج فارس و درياي عمان است.آلودگي نفتي را يكي از معضلات خليج فارس دانست و گفت: يك ميلون و 200 هزار بشكه نفت وارد خليج فارس مي شود .
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اينكه در سال 91 ،‌22 حادثه نفتي در خليج فارس رخ داده است،‌گفت: 21 حادثه نفتي مربوط به چاه هاي نفتي ايران است.

كرباسي با اعلام اينكه وزارت نيرو براي ايجاد تصفيه خانه در شهر هاي حاشيه خليج فارس و درياي عمان كوتاهي كرده است،‌گفت: سد سازي توسط اين وزارتخانه بر روي رودخانه هاي منتهي به خليج فارس باعث كاهش گل و لاي آب و شكل گيري پديده كشند قرمز در خليج فارس شده است.

تدوین طرح استقرارمدارس جامع محیط زیستی/آموزش 700 هزار محیط یار در مدارس کشور

چهارشنبه این هفته مدير كل دفتر آموزش و مشاركتهاي مردمي سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه طرح ملي محيط‌يار با در تمام استان‌هاي كشور اجرا شده،‌ اظهار داشت: تاكنون 700 هزار محيط‌يار در سطح ملي آموزش داده شده‌ ودستورالعمل استقرار طرح مدارس جامع محيط زيستي با همکاری وزارت آموزش و پرورش تدوین می شود.

احمد قيومي با اشاره به اينكه در قانون برنامه پنجم توسعه براي ارتقاء آگاهي‌هاي محيط زيستي به تعامل با وزارت آموزش و پرورش در حوزه آموزش عمومي تاكيد شده است،‌ گفت:  طرح ملي محيط‌يار با هدف آموزش و جلب مشاركت‌ جامعه دانش‌آموزي در حفظ محيط زيست تدوين و اجرا شده است كه در حال حاضر اين طرح در تمامي استان‌هاي كشور در حال اجرا بوده و براساس آخرين آمار و اطلاعات واصله از واحدهاي استاني 700  هزار محيط‌يار در سطح ملي تربيت شده‌اند.

به گفته وی،  در حال حاضر فاز دوم بررسي وضعيت آموزش محيط زيستي در كتاب‌هاي درسي ملي مقطع دبستان با همكاري وزارت آموزش و پرورش آغاز شده است.

کد خبر 2075049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha