۲۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۴۹

مهر گزارش می دهد/

قلب صندوق های قرمز و آبی برای وطن می تپد/برگ رای مشهدی ها بر دفتر انقلاب افزوده می شود

قلب صندوق های قرمز و آبی برای وطن می تپد/برگ رای مشهدی ها بر دفتر انقلاب افزوده می شود

مشهد - خبرگزاری مهر: امروز قلب صندوق ها در پایتخت معنوی ایران برای وطن می تپد و مشهدی ها همسو با تمام نقاط کشور برای شکل دهی حماسه بزرگ سیاسی در دو سطح ملی و شهر و روستا به میدان انتخابات آمده اند تا برگ برگ رایشان بر دفتر انقلاب افزوده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز مردم حاشیه مشهد که ریسمانی برای صعود نامزدهای شوراهای شهر شده بودند نیز به پای صندوق های قرمز آمده اند و از نامزدها می خواهند تا شعارهای انتخاباتی شان را فراموش نکنند.

البته بخشی از این شعارها نیز توسط افرادی ارائه شد که در خود احساس مسوولیت برای خدمت به مردم کردند که این احساس برخاسته از علاقه خدمت به کشور و پیشرفت است و امیدی برای تیتر معضلات پایتخت معنوی ایران یعنی پدیده حاشیه نشینی.

حاشیه نشینان هم رای می دهند

و اما همه مشهدیها امروز همسو با تمام نقاط کشور در سال 92در شکل دهی دو حماسه بزرگ سیاسی و اقتصادی شرکت  کرده و این مردم براساس وظیفه دینی و ملی به میدان انتخابات آمده اند تا هم در سطح ملی و هم در سطح شهر و روستا کاندیدای خود را برای سپردن کلید اجرایی کشور و شورا انتخاب کنند.

نامزدهای شورا نباید فراموش نکنند که مردم حاشیه شهر مشهد به برنامه‌های بهداشتی، فرهنگی، انضباط شهرنشینی، امنیت شهروندی نیاز دارند و معضل حاشیه‌نشینی فقط شعار و وسیله‌ای برای کاندیداها نیست و حتما باید با همکاری صاحب‌نظران، برنامه‌ای مدون برای این معضل طراحی و ارائه شود.

تنها در صورتی می‌توانیم در حوزه حاشیه شهر مشهد و مشکلات این مناطق به تحول برسیم که در جهت همدلی و یکپارچگی قدم برداریم.

کارشناسان شهری معتقدند که اگر مطالبات این بخش از شهر برآورده نشود به تدریج بی‌انضباطی تمام شهر را در بر می‌گیرد و در جهت پیشرفت این مناطق، باید سرمایه‌گذاری‌های مدون در آنها انجام شود تا مردم دارای انضباط شهری شوند.

توزیع اعتبارات در پایتخت معنوی ایران باید به گونه‌ای تنظیم شود که مناطق کمتر توسعه یافته شهری فاصله خود را با مناطقی که وضعیت مطلوبی دارند کمتر کنند.

منتخبان در شورای شهر چهارم باید بدانند که در فضایی باید شهر را اداره کنند که کمک دولت در حد صفر است و شورای شهر چهارم باید با ایجاد باید منابع درآمدی شهری سه میلیونی را اداره کند.

مسکن در حاشیه شهر

یکی از مشکلات حاشیه شهر مشهد با بیش از یک میلیون جمعیت مسکن است و حدود 50  هزار خانوار بی مسکن در حاشیه این کلان شهر ساکن هستند و این معضل باعث شده که در اراضی کشاورزی حاشیه شهر عده ای از افراد خارج از قوانین ساختمان سازی کنند.

هم اکنون در مناطقی مانند شهید رجایی، شهید باهنر، منطقه پنج تن و التیمور مردم غیر قانونی ساختمان سازی می کنند و متاسفانه جمعیت بالایی در این مناطق زندگی می کنند.

بافت های فرسوده حاشیه شهر که رو به ویرانی می گذارد، شهرک های چسبیده به شهر با مواد و مصالح کم دوام ساختمانی و مهاجرت و سکونت بخشی از مردم روستاها در حاشیه شهرمشهد تنها گوشه ای از مشکلات است.

حل معضلات فرهنگی و بهداشتی

با توجه به اینکه ناهنجاریهای اجتماعی به لحاظ از بین رفتن ارزشهای انسانی در حاشیه شهرها با سرعت بیشتری پرورش می‌یابد و اعمالی چون دزدی، اعتیاد، قاچاق، فحشاء در آنجا بیش از متن اصلی شهر دیده می‌شود توجه به معضلات فرهنگی در این مناطق باید پر رنگ تر شود.

برخی از این مناطق فاقد ابتدایی ترین و ساده‌ترین وسایل بهداشتی ، خدماتی و فرهنگی هستند و در اکثر مناطق حاشیه نشین سه نفر یا بیشتر در یک اطاق زندگی می‌کنند.

تراکم بالای جمعیتی در کنار فقدان امکانات شهری باعث شده که از لحاظ بهداشتی مناطق حاشیه‌ای شهرها در وضعیت وخیمی به سر ببرند و آمار بالای بیماری‌های واگیردار و بیماری‌های پوستی و گوارشی نیز بر مشکلات مناطق حاشیه‌ای می افزاید.

لزوم پافشاری بر رفع تبعیض در مناطق کم برخوردار

عدم پویایی مدیریت شهری درکلان شهری مثل مشهد باعث می شود تا حاشیه‌ شهر همانند متن شهر ارتقای عمرانی پیدا نکند و مدیران پایتخت معنوی ایران هر روز باید بر این موضوع پافشاری بیشتری داشته باشند تا از لحاظ عمرانی قسمت اعیان نشین شهر هیچ فرقی با حاشیه نداشته باشد.

رواج مشاغل کاذب و غیر رسمی، فقرمفرط اقتصادی و همچنین عدم مهارت فنی درمیان مهاجران حاشیه نشین،‌ مشاغلی را رواج داده که در متن زیست شهری به وضوح قابل رویت است ، دستفروشی، قاچاق کالا، دلالی‌های کاذب امروز نه تنها درحاشیه شهر بلکه در متن شهر نیز دیده می شود.

اگر افرادی که در حوزه شوراهای شهر وارد می‌شوند افرادی دلسوز و در تمامی عرصه‌ها حضوری پررنگ داشته باشند می‌توانند سبب رضایت‌مندی مردم و موفقیت‌های این کلان شهر مذهبی ایران شوند.

شوراهای شهر و روستا از مسائل حساس و دارای اهمیت فراوان است و بیش از 80 درصد مسائل و مشکلات مردم در ارتباط با شهرداری‌ها و شوراهای شهر برطرف می‌شود.

رضایتمندی مردم از شوراهای شهر سبب رضایت‌مندی از نظام و جمهوریت می‌شود  و باید کسانی که دارای تخصص‌های مورد نیاز این شهر هستند و پا به عرصه شورا های پایتخت معنوی ایران می گذارند تیتر معضلات این شهر را فراموش نکنند.

....................................

گزارش: زهره رنگ آمیز

کد خبر 2075714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha