۲۴ خرداد ۱۳۹۲، ۲۱:۲۵

"دی سایت" تحلیل کرد؛

بازی مزورانه چماق و هویچ اردوغان با مردم ترکیه/نخست وزیر، حرف معترضان را نمی شنود

بازی مزورانه چماق و هویچ اردوغان با مردم ترکیه/نخست وزیر، حرف معترضان را نمی شنود

یک نشریه آلمانی سیاست اردوغان با مردم ترکیه را یک بازی مزورانه چماق و هویچ ارزیابی و تصریح کرد که وی به ملت خود دروغ می گوید و در بین آنها شکاف ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه "دی سایت" در تحلیلی نوشت: بعد از کاربرد گاز اشک آور و گفتن دروغهای زیاد حالا اردوغان بحث همه پرسی را در پیش کشیده است؟ نخست وزیر ترکیه حرف معترضان را نمی شنود و می خواهد آنها را از پا درآورد.

نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه اردوغان با اعلام خود برای برگزاری همه پرسی درباره پارک گزی در اصل می خواهد پیغام دموکراسی را به ملت ارسال کند، در عین حال خاطر نشان کرد که ولی ما باید خیلی زودباور یا کور باشیم که این را باور کنیم.

کافی است نگاهی به شرایط میدان تقسیم ترکیه و یا یکی از سخنرانی های اردوغان درباره معترضان بیندازیم تا بشناسیم که این مرد نمی خواهد سخن معترضان را بشنود، بلکه می خواهد آنها را دچار انشقاق کرده و از پای درآورد.

در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به اینکه نخست وزیر در حالی که بحث درباره همه پرسی با نمایندگان معترضان را پیش کشیده است، اما در قبال معترضان، رفتار دیگری را اعمال کرده و از خشونت و گاز اشک آور استفاده می کند همچنین نوشت: استراتژی اردوغان کاملا ساده است، او به مردم خود دروغ می گوید تا آنها را دچار دو دستگی کند. وی ادعا می کند که حرف آنها را می شنود، اما می گذارد تا توپهای آبی با معترضان سخن بگویند.

اردوغان در یک سخنرانی در پارلمان اعلام کرد که اعتراضات بخشی از یک توطئه از خارج شکل گرفته است. در پس این اعتراضات یک توطئه خارجی برای سقوط اقتصاد ترکیه نهفته است و این سخنانی است که همواره نخست وزیر آنها را تکرار می کند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب به اظهارات اردوغان مبنی براینکه معترضان اراذل و اوباش هستند اشاره و خاطر نشان کرد که اردوغان همه چیز را بر اساس استراتژی مد نظر خود که البته روان گسیخته به نظر می رسد تنظیم می کند که این استراتژی نه از آغاز اعتراضات پارک گزی بلکه از قبل شکل گرفته بود و آن سیاست چماق و هویچ است. وی زمانی روند آشتی را در پیش می گیرد و زمانی سیاست تحریک و انشقاق را دنبال می کند.


اردوغان در حالی از آمادگی برای گفتگو با معترضان سخن می گوید و بر دستاوردهای دموکراسی تاکید داشته و خواستار برگزاری همه پرسی است که همزمان از سیاست خشونت و سرکوب هم استفاده می کند. وی از حمایت کنندگانش درخواست کرده است که هفته آینده اعتراضات وسیعی را به راه بیندازند.

نخست وزیر ترکیه می خواهد از یک طرف به عنوان یک دموکرات مطرح باشد و از طرف دیگر می خواهد با همه ابزار و با هزینه کردن حقوق آزادی ملت، بخشی از مردم ترکیه را بسیج کند که در انتخابات بعدی باید وی را در قدرت نگه دارند. 

 

کد خبر 2076484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha