۲۶ خرداد ۱۳۹۲، ۹:۰۳

مهر گزارش می دهد؛

بازارهایی 100 ساله مشهد سیستم اعلام حریق ندارند/ سرمایه هایی که در آتش بی توجهی سوخت

بازارهایی 100 ساله مشهد سیستم اعلام حریق ندارند/ سرمایه هایی که در آتش بی توجهی سوخت

مشهد - خبرگزاری مهر: مشهد در هفته های گذشته شاهد آتش سوزی های زنجیره ای در بازارهای قدیمی بود و این شهر در حالی 250 مرکز تجاری فعال دارد که 94 درصد آنها فاقد سیستم کشف و اعلام حریق است و این زنگ خطری است برای همه بازاریان و مدیران شهری تا دیگر بار در آتش این بی توجهی سرمایه ای نسوزد.

به گزارش خبرنگار مهر، متاسفانه آتش‌سوزی در کاروانسرای شاهرودی‌های بلوار مصلی و بازار رضا که خسارات مالی را در پی داشت نتیجه عدم توجه به مسایل ایمنی بود و در بیشتر مجتمعهای تجاری مشهد وضع همین گونه است.

در این آتش سوزی 200 نفر از آتش‌نشانان از 30 ایستگاه آتش‌نشانی با انجام یک عملیات سنگین و استفاده از 60 خودروی اطفای حریق و تعدادی تانکر حمل آب شهرداری، برای اطفای حریق به محل حادثه اعزام شدند  بررسی‌ها نشان می‌دهد در این حریق مغازه‌های این کاروان‌سرا به دلیل قدمت بالای ساختمان و عدم رعایت مسائل ایمنی، 50 تا 100 درصد تخریب شدند.

شهرداری مشهد با وقوع حریق در بازارهای قدیمی بلوار مصلی و سپس بازار رضا اعلام کرد که این تنها مشکل یک بازار نیست مشکل کل شهر، شهروندان و زائران است و مطمئنا این اولین و آخرین آتش‌سوزی نخواهد بود و شهرداری در این زمینه به صورت جدی و اجرایی وارد کار شده و پس از بازدید و اعلام اخطار، طی مهلت قانونی اقدام به پلمب واحدهای متخلف خواهد کرد.

هشدار جدی برای همه بازاریان

شهردار منطقه 6 مشهد در خصوص این آتش سوزی ها بیان می کند: این آتش‌سوزی ها هشدار جدی برای همه بازاریان و مسوولان و متولیان شهری است که اگر به آن پرداخته نشود و نسبت به آن حساس نباشیم، عواقب وخیم‌تری را به دنبال خواهد داشت.

کوروش باوندی اظهار می کند: شهرداری در این زمینه به صورت جدی و اجرایی وارد کار می‌شود و پس از بازدید و اعلام اخطار، طی مهلت قانونی اقدام به پلمب واحدهای متخلف می‌کند.

شهردار منطقه 6 مشهد با تاکید بر عزم جدی شهرداری جهت برخورد با واحدهای متخلف، اجرای بند 14 ماده 55 و بند 20 ماده 55 به عنوان ابزارهای قانونی در اختیار با حمایت اهرم‌های اجرایی خواستار شد.

وی می افزاید: ما نگران این قضیه هستیم و اطمینان داریم بدون ورود به فرایندهای اجرایی نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آید.

مشارکت شهرداری در نوسازی بازارهای فرسوده

باوندی بیان می کند: فرصت برای تمام مالکان بازارهای فرسوده فراهم است تا از قابلیت‌های به وجود آمده در قالب سرمایه‌گذاری و مشارکت در بسترهای اقتصادی نسبت به نوسازی و بازسازی بازار در قالب مراکز تجاری جدید اقدام کنند که شهرداری نیز 40 درصد از سود مشارکت‌کننده را تضمین می‌کند و سرمایه‌گذاران باید از این قابلیت استفاده کنند.

فقط 9.5 درصد مجتمع‌های تجاری به سیستم اطفای حریق مجهزند

رییس کمیته اجرایی مراکز تجاری مشهد با اشاره به اینکه هم اکنون 250 مرکز تجاری در شهر مشهد در حال فعالیت است، اظهارمی کند: 350 مرکز تجاری دیگر نیز در حال ساخت است که تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

سعید عباسیان می گوید: طی بازدیدهایی که از 201 مرکز تجاری به عمل آمده مشخص شده است که تنها 9.5 درصد این مراکز به سیستم اطفای حریق مجهز هستند و 87 درصد آن‌ها سیستم آب فشان ندارند و یا این سیستم در آن‌ها فعال نیست.

وی می افزاید: یکی از معضلاتی که در اکثر مجتمع‌های تجاری مشاهده می‌شود، چیدمان کالا در مسیر رفت و آمد است که این خود سبب مشکلاتی از لحاظ ایمنی همچون گسترش حریق، ایجاد اشکال در عملیات اطفا و امدادرسانی، افزایش بار حریق و افزایش زمان تخلیه بار می‌شود.

101 مرکز تجاری مشهد مشکل سد معبر دارند

عباسیان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل مختل کننده اطفای حریق و جلوگیری از گسترش آن سد معبر است که سرعت کار را کاهش می‌دهد می افزاید: طی بازدیدهای انجام شده 101 مورد از مراکز تجاری، در مسیر رفت و آمد با چیدن کالا سد معبر ایجاد می‌کنند.

رییس کمیته اجرایی مراکز تجاری مشهد می گوید: در صورتی که ضایعات قابل اشتعال به طور مرتب از مجتمع خارج نشوند و در مکان‌های مختلف دپو گردند، احتمال آتش‌سوزی در محل افزایش می‌یابد.

وی ادامه می دهد: در 37 درصد مجتمع‌های تجارتی مشهد، ضایعات در حد غیرمتعارف انباشته شده که باید به بیرون از ساختمان انتقال داده شود.

94 در صد بازارها سیستم اعلام حریق ندارند

عباسیان تاکید می کند: تنها در 6 درصد مجتمع‌های تجاری سیستم کشف و اعلام حریق اجرا شده است و 94 درصد فاقد این سیستم هستند.

وی می گوید: اگر حریق در لحظات اولیه کشف شود اطفای آن آسان و خسارت ناشی از آن بسیار کم است و چنانچه سیستم‌های کشف و اعلام حریق به صورت صحیح نصب و اجرا شوند، تاثیر بسزایی در کشف حریق در لحظات اولیه دارند و اصناف باید تاییدیه آتش نشانی بگیرند و معاینه فنی داشته باشند.

عباسیان ابراز تاسف می کند و می گوید: بیشتر سراها و بازارهای مشهد از نظر ایمنی مشکل دارند و برای این امر باید بازدیدهای مستمری در دستور کار سازمان آتش‌نشانی و شهرداری قرار بگیرد و به اماکنی که رعایت حداقل مسائل ایمنی را ندارند، اخطار پلمب داده شود و در مهلتی مشخص اقدام به پلمب کنند.

90 درصد مجتمع‌ها خاموش کننده به تعداد کافی ندارند

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهدمی گوید: یکی از بهترین و مناسب‌ترین وسایل اطفای حریق در لحظات اولیه آتش‌سوزی استفاده از خاموش‌کننده‌هاست.

غلامحسین حاجی‌زاده می افزاید: با وجود اینکه خاموش کننده از ارزان‌ترین وسایل اطفایی است، در بیش از 90 درصد مجتمع‌ها خاموش کننده به تعداد کافی یا اصلا وجود ندارد.

لزوم آموزش نگهبانان بازار

وی بیان می کند: برای پیشگیری از حوادث باید نیروهای نگهبان را مکلف به فراگیری دوره‌های آموزشی آتش‌نشانی کرد.

وی با اشاره به آتش‌سوزی در سرای شاهرودی‌ها و نصیرزاده مشهد می گوید: متاسفانه تمام مشکلات ما در بحث حوادث، مربوط به بازار و بافت فرسوده آن است و تشکیل جلسات مداوم و آموزش اجباری از طریق پلیس محلات می‌تواند راهکار خوبی برای کاهش حوادث و خسارات جانی و مالی در این زمینه باشد.

حاجی زاده عنوان می کند: بافت‌های فرسوده به دلیل درهم تنیدگی و تراکم بالای سازه‌ها، نه تنها در فرآیند خاموش کردن آتش مشکل ایجاد می‌کنند بلکه به علت فرسوده بودن و انتقال نادرست حامل‌های انرژی به ویژه برق و گاز در آن‌ها، برای وقوع آتش‌سوزی مستعدتر هستند و به علت آتش‌گیرتر بودن مصالح به کار رفته، آتش در آن‌ها زودتر گسترش می‌یابد.

لزوم ایمن سازی مشهد در راستای جذب سرمایه گذاران

وی می گوید: در کشور ایران تهدیدهای اقتصادی وجود دارد ولی در مشهد به دلیل وجود بارگاه منور حضرت علی‌ابن‌موسی الرضا(ع) این تهدیدها تبدیل به فرصت شده و ما باید بتوانیم توقعات و انتظارات توریست‌ها و زائران را برآورده کنیم و شرایط خوب و ایمنی را برای آن‌ها فراهم کنیم.

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد تاکید می کند: به دلیل هزینه‌های بالای ایمن‌سازی، اگر قرار است مکانی ایمن شود باید تمام مستاجران و هیات امنا همت کنند و هزینه‌های مرتبط با آن را بپردازند.

حاجی‌زاده افزود: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که بازاریان قبل از شروع به هر گونه کسبی، از آتش‌نشانی تاییدیه بگیرند و چنانچه بدون تایید از آتش‌نشانی ارائه کسب و پیشینه کنند، از طریق قانونی برخورد شود.

وی تصریح می کند: سازمان آتش‌نشانی برای آموزش نگهبانان و سایر نیروهای معرفی شده از طرف کسبه و بازار آمادگی خود را اعلام می کند.

برخورد با متخلفان با اهرم های قانونی

مسئولان شهرداری مشهد معتقدند که کمبود اهرم قانونی در برخورد با متخلفان وجود ندارد و شهرداری از طریق کمیسیون بند 20، شورای حل اختلاف و معاونت پیشگیری از جرم مجوز اعمال قانون را دارد و بیشتر مشکلات در بحث اجرا و اعمال قانون با واحدهای صنفی است و البته باید گفت که هیچ مسوولی در مورد ایمنی جان و مال مردم کوتاهی نمی‌کند و قطعا به زودی با واحدهای متخلف در سراها و بازارها برخورد خواهد شد.

...........................

گزارش: زهره رنگ آمیز

 

کد خبر 2077430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha