۲۸ خرداد ۱۳۹۲، ۸:۳۹

اعتیاد زنان از مردان خطرناک تر است/ فعالیت 76 مرکز ترک اعتیاد بانوان

اعتیاد زنان از مردان خطرناک تر است/ فعالیت 76 مرکز ترک اعتیاد بانوان

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 76 مرکز ترک اعتیاد زنان در کشور فعال است.

به گزارش خبرگزاری مهر،بابك دين‌پرست با تاكيد بر اينكه اعتياد زنان پيچيده‌تر و خطرناكتر از مردان است، گفت: اعتياد در زنان ناشي از ‏مشكلات و ناهنجاري‌هاي اجتماعي و فرهنگي جامعه است و در عمل نيز مشاهده مي‌كنيم كه ‏بخش قابل توجهي از زنان معتاد، كساني هستند كه درگير مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي مي‌باشند.‏

وي با بيان اينكه حدود 9 درصد از معتادان كشور را زنان تشكيل مي‌دهند، افزود: درمان اعتياد به‌عنوان يك بيماري در زنان و مردان تفاوت چنداني ندارد و درمان هر دو گروه ‏در مراكز مجاز درمان و كاهش آسيب (مراكز هشت‌گانه تعريف شده) انجام مي‌شود اما آنچه بين اين دو گروه ‏تفاوت ايجاد مي‌كند اقدامات حمايتي ويژه براي بازگشت زنان بهبوديافته از اعتياد به جامعه و ‏توانبخشي آسيب‌هاي اجتماعي است كه بايد توسط متخصصين مرتبط نظير ‏مددكار، روانپزشك و روانشناس در مراكز تخصصي صورت پذيرد.

معاون كاهش تقاضاي ستاد بيان داشت: البته اين مراكز در حوزه ‏فعاليت دستگاه‌هايي نظير بهزيستي، كميته امداد و... هستند كه بايد از اين زنان فارغ از مسئله ‏اعتيادشان حمايت كنند، با اين حال ستاد در چارچوب ضوابط، به صورت مستقيم و يا با حمايت از ‏موسسات غير دولتي فعال در اين حوزه، از اقدامات درماني اين افراد حمايت مي‌كند.

‏دين‌پرست با اشاره به مراكز درماني مجاز درمان اعتياد زنان در سطح كشور افزود: اگر چه در خصوص درمان اعتياد تفاوتي بين درمان زنان و مردان وجود ندارد و هر دو گروه ‏مي‌توانند به مراكز درمان موجود در كشور مراجعه نمايند. ليكن براساس آمار اعلامي، وزارت ‏بهداشت 21 مركز و سازمان بهزيستي 45 مركز مجاز درمان ويژه زنان دارند.

وي افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن توجه جدي به مسايل فرهنگي و مشكلات زنان براي ‏درمان اعتياد، اهتمام جدي براي حل مسئله اعتياد زنان در كشور دارد كه راه‌اندازي مراكز ‏درمان اعتياد زنان در سطح كشور از جمله اقدامات مربوطه است.

دين‌پرست همچنين به راه‌اندازي مراكز نگهداري، درمان و كاهش آسيب معتادان در سطح كشور اشاره كرد و گفت: با توجه به نياز برخي استان‌ها، تاكنون در 17 استان كشور مركز درمان، نگهداري و كاهش آسيب ‏معتادان (موضوع ماده 16 اصلاحيه قانون مبارزه با مواد مخدر ) راه‌اندازي شده و همچنين اين مركز براي زنان در استان خوزستان در حال راه‌‏اندازي است.
 

کد خبر 2078433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha