۲۷ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۵۲

میرعماد:

رزمایش حفاظت از تاغ زارهای دست کاشت استان سمنان برگزار شد

رزمایش حفاظت از تاغ زارهای دست کاشت استان سمنان برگزار شد

سرخه - خبرگزاری مهر: مدیر كل منابع طبيعي و آبخیزداری استان سمنان گفت: رزمایش حفاظت از تاغزارهای دست کاشت استان به مناسبت 27 خرداد روز جهانی مقابله با بیابان زایی در منطقه صوفی آباد شهرستان سرخه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن میر عماد صبح دوشنبه در حاشیه برگزاری رزمایش حفاظت از تاغزارهای دست کاشت منطقه صوفی آباد شهرستان سرخه، در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه مناطق بحرانی بیابانی منطقه مورد پیمایش قرار گرفت، اظهار داشت: در این رزمایش کوره های زغال غیرمجاز که توسط سودجودیان تاغزارها در منطقه ایجاد شده بود تخریب شد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت حفظ و حراست از تاغزارهای دست کاشت تصریح کرد: این تاغزارها که با صرف هزینه های فراوان کاشته شده اند در کنترل حرکت شنهای روان، گرد و غبار و حفظ و صیانت از مناطق شهری، روستایی، اراضی زراعی، صنایع و راههای ارتباطی تاثیر بسزایی دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یادآور شد: نیروهای حفاظتی از جمله هلال احمر، بسیج سازندگی، یگان حفاظت محیط زیست، یگان حفاظت منابع طبیعی، تشکلهای مردمی، شورای اسلامی شهر و روستا، دهیارها و فرمانداریهای استان سمنان در این رزمایش حضور دارند و با تمام تجهیزات و امکانات آشنا می شوند.

میرعماد با اشاره به اینکه استان سمنان با مساحتی قریب 9 میلیون و 700 هزار هکتار در بخش مرکزی ایران و در شمال دشت کویر قرار دارد، گفت: اغلب اراضی این استان بدلیل دوری از منابع رطوبتی دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و بیش از نیمی از آن معادل پنج میلیون و 200 هزار هکتار را بیابان تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل و معضلات اینگونه مناطق وجود فرسایش بادی و عوارض ناشی از آن است که همه ساله خسارت زیادی را به تاسیسات اقتصادی و منابع زیستی وارد می کند، خاطرنشان کرد: بر طبق مطالعات انجام شده، قریب یک میلیون و 262 هزار هکتار از اراضی استان سمنان تحت تاثیر فرسایش بادی است و از این مقدار حدود 477 هزار هکتار در 24 منطقه به عنوان کانون بحرانی فرسایش بادی شناخته شده است که بر اساس مطالعات خسارت ناشی از فرسایش بادی در سطح این استان سالانه 30 میلیارد ریال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اینکه یکی از برنامه‏ های این اداره کل، اجرای طرح‏های بیابان‏زدایی است و در برنامه، دو هزار و 500 میلیارد ریال برای مقابله با بیابان در این استان هزینه می‏ شود، افزود: اعتبارات سال 91 رقمی حدود 80 میلیارد ریال بود که از محل عتبارات ملی و استانی صرف اجرای طرح‏های آبخیزداری، بیابان‏زدایی، جنگل‏کاری و صیانت از جنگل‏های استان سمنان شده است.

میرعماد تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، طبق وظایف خود و برای مقابله با این پدیده اقدام به انجام عملیات بیولوژیک (نهالکاری) به عنوان کارآمدترین عملیات برای کنترل مناطق بحرانی فرسایش بادی به خصوص در اطراف شهرها، روستاها و راه های مواصلاتی کرده است که ایجاد نزدیک به 100 هزار هکتار جنگل دست کاشت تاغ از نتایج این طرح است.

وی محور اصلی کارهای جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در بخش بیابان را مهار کانون های بحران دانست و گفت: مقابله با شن های روان در مسیر جاده ها در دست مطالعه و اجرا است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: پروژه ای با عنوان احیای جنگل های مناطق بیابانی و خاک های شور نیز در دست اجرا است که یکی از اهداف این پروژه ها مهار بیابان زایی در حاشیه شهرها است و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مدیریت 83 درصد از کل عرصه های طبیعی و ملی کشور از جمله عرصه های بیابانی را برعهده دارد.

میرعماد در خاتمه گفت: روز جهان با سه چالش بزرگ تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین و بروز پدیده بیابان زایی مواجه هست و این سه پدیده، زندگی بیش از یک میلیارد نفر انسان را در جهان تهدید می کند 27 خرداد روز جهانی مقابله با بیابان زایی است و شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابان زایی نگذاریم آینده مان خشک شود.

کد خبر 2078645

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha