۲۷ خرداد ۱۳۹۲، ۱۸:۴۴

محمدی زاده:

هجوم ریزگردها از عراق 30 درصد کاهش یافت/ اعتبار 55 میلیارد تومانی ناکافی است

هجوم ریزگردها از عراق 30 درصد کاهش یافت/ اعتبار 55 میلیارد تومانی ناکافی است

کرج - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: سال گذشته به علت رعایت حقابه و مدیریت درست و اصولی منابع آبی در کشور عراق، 30 درصد از میزان ریزگردها نسبت به سال آبی گذشته کاسته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد محمدی‌زاده، در مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در مرکز آموزشی جوانشیر کرج اظهار داشت: مشکل ریزگردها جغرافیا نمی شناسد و برای حل آن همه جوامع به ویژه جوامع درگیر باید چاره اندیشی کنند.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری ناصحیح از سرزمین، مدیریت غیر خردمندانه و حق‌آبه‌های تامین نشده از عوامل ایجاد ریزگردها است، گفت: 90 درصد ریزگردهای کشور در نتیجه غفلت کشورهای همسایه از جمله عراق، سوریه، اردن، عربستان و شمال آفریقا بوده و مقابله با آن نیازمند تعامل منطقه ای و بین المللی است.

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه 13 میلیون هکتار از زمین های کشور عراق مستعد تولید ریزگرد است و 1.8 میلیون هکتار از زمین های این کشور در کانون بحران قرار دارند، تصریح کرد: علت اصلی تولید ریزگرد در کشور عراق به علت خشک شدن 90 درصد تالابهای این کشور است.

وی افزود: برای مقابله با این مسئله مقدار بیشتری از آب رودخانه‌های مرزی را رها کردیم که تا حدودی برخی تالاب‌های این کشور احیا شد.

محمدی زاده افزود: برای مقابله با ریزگردهای کشور عراق دست کم یک میلیارد و 200 میلیون دلار اعتبار مورد نیاز است و این کشور در سال 2013 اعتبار کمی این کار اختصاص داده که کافی نیست.

وی در این ارتباط به توافق کشورها با پیشنهاد ایران مبنی بر ایجاد صندوق توسط سازمان های بین المللی برای مقابله با ریزگردهای کشور عراق اشاره کرد و افزود: اعتبارات این صندوق نه به کشور عراق که در اختیار کارگروهی مستقل قرار دهند.

وی این تصور که منحرف کردن آب دجله  وفرات توسط ترکیه موجب تشدید ریزگردهای عراق شده است را تنها مشکل موجود نخواند و اظهار داشت: خود عراقی‌ها هم در محاسبات خود و مدیریت منابع آبی دچار مشکل هستند به گونه‌ای که مشاهده می‌کنیم در بالادست رودها کشت برنج انجام می‌گیرد که نیازمند آب فراوان است.

به گفته محمدی زاده برای مقابله با پدیده ریزگردها ایران توانسته کشور عراق را برای همکاری با کنوانسیون های بین المللی متعهد کند و کشور کویت هم در حد مذاکره و بیان مشکل با ایران همکاری کرده است.

سند مقابله با ریزگردها در داخل و خارج نیازمند تامین منابع است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به نقش مدیریت صحیح منابع آبی و رعایت حق آبه در کنترل این پدیده اشاره کرد و گفت: سال گذشته به علت رعایت حقابه و مدیریت درست و اصولی منابع آبی در کشور عراق، 30 درصد از میزان ریزگردها نسبت به سال آبی گذشته کشور کاسته شده است.

وی افزود: این امر در نتیجه برگزاری دوره‌های آموزشی برای عراقی ها با همکاری سازمان جنگل ها و اقداماتی مانند از درختکاری و اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در این کشور با منابع محدود صورت گرفته است و تداوم آن نتایج بهتری را در پی خواهد داشت.

محمدی زاده تصویب سند ملی مقابله با بیابان‌زایی که در کارگروه تخصصی در مجلس در حال بررسی است، از دیگر اقدامات انجام شده برای کنترل ریزگردها برشمرد.

به گفته وی همچنین با تلاش مشترک سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست سند مقابله با ریزگردها در داخل و خارج کشور به تصویب رسیده است که اگر منابع آن اختصاص نیابد نتیجه بخش نخواهد بود.

وی در ادامه بر لزوم تخصیص اعتبار کافی برای مقابله با ریزگردها تاکید و با اشاره به اختصاص بودجه 55 میلیارد تومانی مجلس برای این موضوع تصریح کرد: منابع قطره چکانی جوابگوی مقابله با پدیده ریزگردها نیست و مقابله با این پدیده سالانه 1000میلیارد تومان لازم است.

انتقاد از مدیریت ناصحیح آب در کشور

معاون رئیس جمهور همچنین بر لزوم تامین حق‌آبه‌ها تاکید کرد و گفت: در گذشته اولویت در تامین حق‌آبه‌ها ابتدا با آب شرب و سپس با بخش کشاورزی، صنعت و در نهایت محیط زیست بود اما با تلاش بسیار توانستیم مصوب کنیم که بعد از تامین آب شرب اولویت تامین حق‌آبه‌ها با محیط زیست باشد و وزارت نیرو نیز مکلف است که از این پس این مسئله را رعایت کند.

وی استفاده از فناوری‌های نوین را یکی از اقدامات مهم و نتیجه بخش در زمینه مقابله با بیابان‌زایی و پدیده ریزگردها دانست و گفت: باید از فناوری‌های نوین در افزایش باران مدیریت منابع آب و مبارزه با ریزگردها انجام شود و نمونه ای از آن مدتی پیش توسط رئیس جمهور انجام شد.

محمدی‌زاده با ابراز نارضایتی از مدیریت ناصحیح آب در کشور گفت: متاسفانه مشاهده می‌کنیم برخی آبها رها شده و در دریا تخلیه می‌شود و قدرت انتقال آنها به تالاب‌ها نیست.

بهره وری در کشاورزی بیشتر شود نه سطح زیر کشت

رئیس سازمان  حفاظت از محیط زیست در ادامه بر اصلاح سياست های كشت و زراعت تاکید کرد و گفت : به جای افزايش سطح زير كشت اراضی كشاورزی، بايد راندمان و بهره وری در كشاورزی افزايش يابد.

به گفته محمدي زاده نبايد اراضي سطح زير كشت كشاورزي افزايش يابد.

وي همچنين خواستار استفاده حداكثري از نظام مهندسي كشاورزي، محيط زيست و منابع طبيعي شد و با تاكيد براينكه براي جلوگيري از فرسايش خاك طرح هاي آبخيز داري بايد در اولويت ويژه قرار گيرد، اظهار داشت: در توسعه كمربند سبز شهرها نيز بايد با همكاري همه دستگاه هاي مسئول سرمايه گذاري شود و تنها سازماk جنگلها مسئول نیست.

محمدی زاده جلوگیری از فرسایش خاک و حفاظت از منابع را مستلزم توجه بیشتر به عملیات آبخیزداری انست و اذعان داشت: اکنون مشاهده می‌کنیم که زحمت بسیاری برای تحقق این امر کشیده می‌شود اما متاسفانه منابع آن کافی نیست.

زندگی 250 میلیون نفر تحت شعاع گسترش بیابانها

معاون رئیس جمهوری با اشاره به آثار مخرب و تبعات گسترش پدیده بیابان زایی در دنیا افزود: بر اثر توسعه بیابان‌ها زندگی 250 میلیون نفر در دنیا مستقیما تحت الشعاع قرار گرفته و یک میلیارد نفر نیز با مسایلی همچون فقر و محرومیت مواجه هستند که علت و ریشه آن فروسایی زمین و بیابان‌زایی است.

محمدي زاده با اشاره به افزايش 1.5 درجه حرارت كره زمين گفت؛ در ايران افزايش درجه حرارت در برخي از نقاط كشور به دليل تخريب و تغييرات اقليم به بالا دو درجه رسيده است. .

وي ادامه داد: عدم توجه و مراقبت از اراضي كشاورزي، جنگلي و مرتعي اين اراضي را در معرض توسعه بيابان قرار مي دهد.

به گفته محمدي زاده فلات مركزي ايران يكي از مناطق معروف خشك جهان است وبخش زيادي از خاك ايران را در برگرفته و آسيب مي رساند.

وي ميزان بارش در مناطق فلات مركزي ايران را زير 50 ميليمتر عنوان كرد و گفت: متوسط بارندگي در ايران نسبت به آسيا 50 درصد و نسبت به جهان 1.4 درصد است که نشان می دهد در کشورمان با کمبود بارش روبرو هستیم.

بیابانزدایی اصطلاحی غلط است

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به رواج اصطلاح بیانزدایی تاکید کرد: این واژه صحیح نیست زیرا بیابان یکی از اکوسیستم‌های زنده،‌ فعال و ارزشمند جهان است که تنوع زیستی، گیاهی و جانوری غنی دارد و نباید این واژه به کار برده شود.

وی افزود: در حوزه مرکزی فلات ایران زیستگاه‌های حساسی از پرندگان، چهارپایان و خزندگان وجود دارد که بسیار ارزشمند بوده و باید آنرا حفظ کنیم.

معاون رئیس جمهوری گفت: از اینکه توسعه نامناسب موجب تغییر اکوسیستم‌ها می‌شود باید نگران بوده و برای آن اقدامات موثری انجام داد.

محمدی زاده با بيان اينكه توسعه پايدار در حوزه مقابله با بيابان زايي با تغيير نگرش و رويه جوامع محلي اتفاق مي افتد اظهار داشت: تغيير رفتار در جوامع محلي باعث پايداري طرح هاي مقابله با بيابان زايي مي شود..

کد خبر 2079014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha