۲۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۶:۳۶

یک ربات نیروگاه هسته ای فوکوشیما را بررسی می‌کند

یک ربات نیروگاه هسته ای فوکوشیما را بررسی می‌کند

شرکت انرژی برق توکیو اعلام کرد که قصد دارد با استفاده از فناوری جدید رباتیک به بررسی نیروگاه فاجعه دیده هسته ای فوکوشیما بپردازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بررسی نیروگاه انرژی اتمی فوکوشیما با تمام خطرهای بالایی که داشت با همکاری شرکت هوندا موتور و سازمان علم و فناوری صنایع پیشرفته ژاپن شکل گرفت.

این دو شرکت یک ربات آدم نما را با استفاده از نمونه اولیه شرکت هوندا که به نام ASIMO عرضه شده بود، تولید کردند و طی ساخت ربات جدید جزئیات مد نظر شرکت انرژی برق توکیو را نیز مورد توجه قرار دادند.

یکی از ویژگیهای اصلی ASIMO توانایی آن برای تعیین نقشه محیط اطراف خود است.

این ربات با هدف بررسی راکتور شماره 2 این نیروگاه انتظار می رود که جزئیات سطح تشعشع را در نیروگاه ثبت کرده و شرایط طبقه همکف را گزارش کند.

ربات انسان نمای هوندا با استفاده از بازویی که دارای 11 مفصل است می تواند تا فاصله هفت متری زمین را بررسی  کند و همچنین در فضاهای تاریک و باریک رفته و از یک دوربین بزرگنمایی، برد لیزری و تشعشع سنج در نوک دست خود کمک بگیرد.

با چنین ویژگیهایی این ربات می تواند تصاویر را شناسایی کرده، اطلاعات را به شکل سه بعدی ارائه کرده و به منبع تشعشع اشاره کند.

ربات ASIMO از راه دور کنترل می شود و انتظار می رود که مأموریت آن به شرکت انرژی برق توکیو کمک کند که ساختمان راکتور و شرایطی پس از زلزله سال 2011 را بررسی کند.

نتایج این بررسی ها توسط شرکت انرژی برق توکیو به منظور طرحهای پاکسازی راکتور به کار می رود.

این احتمال وجود دارد که از همین ربات برای بررسی سایر راکتورها بهره گرفته شود.

در پی زلزله 9 ریشتری و سونامی 11 مارس سال 2011 ماشین‌آلات نیروگاه هسته‌ ای شماره 1 فوکوشیما متعلق به شرکت نیروی برق توکیو، یکی از پس دیگری از کار افتاد و نشت مواد رادیواکتیو به وقوع پیوست. متخصصان این حادثه را بعد از حادثه چرنوبیل بزرگ ‌ترین فاجعه اتمی می ‌دانند و از نظر پیچیدگی آن را در مقام نخست فجایع اتمی جهان قرار می‌دهند چرا که تمام رآکتورهای نیروگاه فوکوشیما در نتیجه این رویداد با مشکل مواجه شد.

براساس شواهدی که به دست آمد، راکتورهای 1 و 2 و 3 سوخت هسته‌ای ذوب شده و روکش فلزی بالای ساختمان راکتورهای 1 و 3 و 4 در اثر انفجار هیدروژن نابود شده ‌است. انفجار به دستگاه‌های کنترل حرارت در داخل راکتور 2 آسیب رساند و رآکتور 4 نیز آتش گرفت.

کد خبر 2080066

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha