در گفتگویی مطرح شد؛

واکنش وستروله به پیروزی حسن روحانی / تاکید بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه

واکنش وستروله به پیروزی حسن روحانی / تاکید بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه

وزیر امور خارجه آلمان، سوریه را دشوارترین پرونده سیاست خارجی غرب دانست و با تاکید بر اینکه آلمان هیچ سلاحی به شورشیان تحویل نمی دهد بر لزوم حل سیاسی بحران این کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "گویدو وستروله" ، وزیر امور خارجه آلمان در بخشی از گفتگو با روزنامه چاپ شهر بن آلمان "، "جنرال انسایگر" اظهار داشت این مسئله برای من نگران کننده است که تا چه حد محقق کردن پروژه های زیر ساختی بزرگ در آلمان دشوار شده است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به مسئله درگیریها در سوریه پرداخته و اظهار داشت: سوریه در حال حاضر دشوارترین پرونده سیاست خارجی است. این درگیریها روز به روز بیشتر به جنگ نمایندگی قدرتها تبدیل می شود. بنابراین درست این است که بر روی یک راهکار سیاسی برای حل بحران این کشور کار کنیم همانگونه که دیروز در نشست جی هشت در این زمینه کار شد؛ حتی اگر برای موفقیت کنفرانس صلح سوریه اطمینانی وجود نداشته باشد. بنابراین تلاش نکردن در این راستا یک خطای نابخشودنی است.

وستروله همچنین گفت من خواهان این هستم که از سوریه یک آتش سوزی مهیب برای تمام منطقه ایجاد نشود. در مرزهای ترکیه کشتارهایی صورت گرفته است. شرایط در عراق فاجعه بار است. اردن از هجوم پناهندگان رنج می برد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه ما در این منطقه با شرایط کاملا پیچیده و جدی روبرو هستیم تاکید کرد این مسئله نه تنها منطقه ای،بلکه جهانی است.

وستروله همچنین خاطر نشان کرد آلمان هیچ سلاحی را به سوریه تحویل نمی دهد. یک مسابقه تسلیحاتی مطمئنا برای یک راهکار سیاسی بی خطر نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه افراط گرایانی که در سوریه با اسد مبارزه می کنند متحد ما نیستند در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: تحویل موشکهایی اس 300 به دولت سوریه از طرف مسکو یک خطای سخت است.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین به سفر اوباما به آلمان اشاره کرد و گفت : ما با رئیس جمهوری آمریکا درباره مسائل کلی دو جانبه و جهانی از جمله درباره سوریه گفتگو می کنیم. من از این مسئله استقبال می کنم که در نشست جی هشت با وجود همه اختلاف نظرها بین آمریکا و روسیه در هر صورت اتفاق نظر درباره ضرورت یک راهکار سیاسی و برگزاری کنفرانس سوریه دوم به دست آمد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو سفر اوباما به برلین را یک اتفاق مهم برای شراکت دو سوی آتلانتیک ارزیابی و همچنین تصریح کرد ما خواهان پیشرفتهایی در مسئله خلع سلاحهای اتمی هستیم. ما خواهان یک منطقه تجارت آزاد بزرگ دو سوی آتلانتیک هستیم. چنین منطقه ای جایگاههای شغلی بسیاری خلق می کند.

وستروله در ادامه همچنین با انتقاد شدید از خشونت پلیس ترکیه علیه معترضان گفت: این رفتار دولت اردوغان با معترضان سیگنالهای غلطی را به کشور خود و اروپا می فرستد.

وزیر امور خارجه آلمان در بخش دیگری از این گفتگو به انتخابات ریاست جمهوری در ایران و پیروزی حسن روحانی در این انتخابات پرداخته و گفت: رئیس جمهوری منتخب ایران اصلاحات را اعلام کرده است. ما می خواهیم وعده های وی در زمینه داخلی و خارجی را سند بگیریم. ما دقیقا این مسئله را بررسی می کنیم که آیا وی به وعده های خود عمل خواهد کرد.


وی درباره این مسئله که رئیس جمهوری افغانستان روز گذشته مسئولیت امنیتی کشورش را کاملا بر عهده گرفت گفت: این نشان می دهد که ما بر سر تصمیمات خود در واگذاری مسئولیت امنیتی به افغانها و برگشت نیروهایمان تا پایان سال 2014 هستیم. اما من نگرانم که خبرهابی بد و شکست هایی در این کشور وجود داشته باشد.

کد خبر 2080079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha