۲۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۱۷

تخریب خانه ای متعلق به دوره افشار؛

یکی از قدیمی ترین خانه های تاریخی کاشان، خیابان می شود

یکی از قدیمی ترین خانه های تاریخی کاشان، خیابان می شود

خانه تاریخی شعاعی که با شماره 26578 در سال 88 به فهرست میراث ملی افزوده شده و قدمت آن به دوره افشار می رسد، قرار است توسط شهرداری کاشان به خیابان تبدیل شود به همین منظور بخش هایی از این خانه با لودر تخریب شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به کتیبه گچی موجود در یکی از ایوانچه های بدنه شرقی حیاط، قدمت اين بنا به سال 1160 و دوره افشاریه بر مي گردد.

همچنین طبق کتیبه موجود در طاق نمای ضلع شرقی حیاط که در داخل کادر ستاره مانندی گچ بری شده، تاریخ احداث بنا مصادف با حکومت نادرشاه افشار در ایران است.

اين خانه تاريخي که اکنون غیر مسکونی است، تا حدود دو سال پيش متعلق به آقاي اسد الله شعاعي بوده است که بعد از فروختن آن به شهرداري شهرستان کاشان از املاک اين ارگان دولتي به حساب مي آيد.

اکنون قرار است شهرداری کاشان زمین این خانه را با زمین های خالی اطرافش به خیابان تبدیل کند به همین منظور بخشهایی از آن را تخریب کرده است.

این بنای تاریخی با 500 متر مساحت در محله میدانگاه آقا در شهرستان کاشان ساخته شده و یکی از قدیمی ترین خانه های تاریخی ایران محسوب می شود که دارای کتیبه گچی است.

در داخل طاق نمای این خانه که در میانه جبهه شرقی قرار گرفته، کتیبه ای گچ بری شده به قطر یک متر جدول بندی شده است و  اشعار محتشم کاشانی در آن به چشم می خورد این مهمترین کتیبه تاریخی در میان خانه های بررسی شده، است.

.............

عکس از علی گرجی و آرزو حسین زاده

کد خبر 2080235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha