۲۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۳۴

بهادري اعلام کرد:

رواج هنر حجاري سنگ در معماري خانه های آذربایجان شرقی

رواج هنر حجاري سنگ در معماري خانه های آذربایجان شرقی

تبریز- خبرگزاری مهر: هنرمند رشته حجاري سنگ آذربايجان شرقي گفت: رشته حجاري سنتي در گذشته به عنوان رشته هاي تزئيني در ساخت پيكره ها كاربرد داشت اما ما به صورت حرفه اي وارد معماري داخلي كرديم كه اكنون در ساختمان ها كاربرد دارد.

صمد بهادری ظهر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از سال 81 شروع به فعاليت در اين رشته و تربيت نيروي كارآمد كردم که به دنبال آن و به تدريج حجاري سنتي با كاربردي شدن وارد چرخه زندگي اقشار مختلف مردم آذربايجان شرقي شد.

وی ادامه داد: كاهش قيمت هاي محصولات اين رشته در افزايش قدرت خريد مردم اثر گذار بوده است و با بالا بردن تنوع محصولات، بسياري از خانه های امروزی هنر حجاري سنگ را در معماري خود داشته و بسياري از مردم با محصولات اين هنر و صنعت آشنا هستند.

هنرمند رشته حجاري سنگ آذربايجان شرقي با اشاره به مشکلات رشته حجاری سنگ گفت: بيمه هنرمندان صنايع دستي يكي از نيازهاي مهم اين قشراست كه طي چند سال اخير به عنوان يك چتر حمايتي مشمول اغلب هنرمندان استان شده است.

صمد بهادری افزود: حمايت ها در چند سال اخير نسبت به گذشته چشمگير شده است، در واقع پيش از اين حمايت ها تنها به صدور پروانه هاي فعاليت محدود مي شد اما چند سالي است كه با اين حمايت ها شرايط هنرمندان صنايع دستي بهبود يافته است.

وی در ادامه گفت: معرفي و فراهم كردن شرايط حضور هنرمندان در نمايشگاه هاي داخلي و بين المللي از ديگر حمايت هاي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است و نمايشگاه ها موقعيتي هستند كه مسير را براي شناخت جامعه از آثار خوب صنايع دستي، فروش اثر و افزايش كيفيت محصولات در جامعه مي گشايند.

صمد بهادری با اشاره به حضور در نمايشگاه صنايع دستي تهران و كسب عنوان هنرمند برگزيده صنايع دستي آذربايجان شرقي در روز جهاني صنايع دستي سال 92 اظهار داشت: پس از كسب اين عنوان مسئوليتم در ارتقاي بيش از پيش كيفيت محصولات افزايش يافته و خود را ملزم به پيشرفت در ارائه اين هنر به استان و كشور مي دانم.

وی با بيان اينكه حجاري سنگ با توجه به اينكه رشته دشواري است و نياز به ممارست و تحمل در يادگيري دارد علاقه مندان كمتري براي يادگيري نسبت به برخي ديگر از رشته هاي صنايع دستي دارد افزود: پيش از اين چندين نفر را در اين رشته آموزش داده ام و پس از اين نيز در صورت فراهم بودن شرايط حاضرم با هزينه شخصي اين رشته را گسترش دهم زيرا معتقدم انتقال دانسته هايم به علاقه مندان به نوعي خمس و زكات بهره مندي از هنر است.

صمد بهادري که به دليل حفظ و احياي رشته هاي بومي در معرض فراموشي آذربايجان شرقي در سال جاري به عنوان هنرمند برگزيده استان در سطح ملي معرفي شده بود تلاش براي احياي اين رشته را عامل مهمي در راستاي بازگشت رشته حجاري سنتي به هنر و صنعت استان دانست.

کد خبر 2080285

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha